آبزیان ناقل کرونا نیستند/لاکپشت و مار آبی نخرید

شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور همزمان با نزدیک شدن عید نوروز بر شایعاتی مبنی بر آلودگی ماهی قرمزهای چینی به ویروس کرونا دامن زده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور خبری در فضای مجازی مبنی بر واردات ماهی قرمز چینی شب عید و ابتلاء آنها به ویروس کرونا منتشر شده است؛ در این پیام گفته شده که ویروس کرونا در کمین هفت سین نوروزی ایرانی هاست چرا که شمار زیادی ماهی قرمز از چین در فاصله یک ماه باقی مانده به عید از راه‌های مختلف قانونی و غیرقانونی وارد کشور شده است.

این خبر در روزهایی که بازار شایعات کرونایی داغ است، گمانه زنی‌ها درباره احتمال انتقال کرونا ویروس جدید از ماهی قرمز به انسان را در بین مردم افزایش داده و سبب ترس و نگرانی شده است.

در این پیوند امرالله قاجاری مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ماهی ناقل ویروس کووید ۱۹ نیست، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ماهی هیچ گونه ویروس قابل سرایتی به انسان ندارد؛ شواهد و مستندات علمی دراین باره که بیماری کرونا از ماهی به انسان منتقل می‌شود نیز وجود ندارد.

وی می‌افزاید: ماهیان زینتی داخل کشور تولید و پرورش می‌شود و هیچ سالی از چین واردات ماهی قرمز نداشتیم؛ این شایعه که امسال شمار زیادی ماهی قرمز از چین وارد کشور شده، کذب است.

قاجاری با تاکید بر اینکه کروناویروس جدید هیچ گونه قابلیت انتقال به ماهی ندارد و مردم دراین باره نگران نباشند، خاطرنشان می‌کند: رعایت بهداشت عمومی و خرید ماهی از مراکز عرضه معتیر ضروری است؛ همچنین پس از خرید، آب ماهی را عوض کرده و افراد به ویژه کودکان از لمس کردن ماهی خودداری کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به خرید و فروش و عرضه موجودات دیگری به غیر از ماهی قرمز و زینتی در سال‌های اخیر، تاکید می‌کند: مردم حیواناتی مانند لاکپشت، مار آبی و حلزون سیبی را خریداری نکنند زیرا احتمال بیماری مشترک در این حیوانات وجود دارد و اینها از نظر سلامتی مورد تأیید سازمان دامپزشکی نیستند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مارآبی می‌تواند ناقل کووید ۱۹ باشد؟ می‌گوید: اگرچه گفته شده مارها می‌توانند ناقل کرونا ویروس باشند اما مار آبی و موجودات آبزی ناقل این ویروس نیستند.

قاجاری با ابراز تأسف از اینکه در سال‌های اخیر خرید و فروش این حیوانات برای هفت سین عادی شده است، می‌افزاید: تیم‌های نظارت و پایش سازمان دامپزشکی و حفاظت محیط زیست در دو ماه پایانی سال با عرضه کنندگان و فروشندگان هر گونه جانداری به غیر از ماهیان زینتی برخورد می‌کند.

استان اصفهان سرآمد تولید ماهی قرمز در کشور

همچنین محمدرضا عباسی مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: گونه ماهی قرمز نزدیک به ۵۰ سال پیش وارد ایران شد و هم اکنون بومی کشور شده است و نمی‌توان نژاد چینی این ماهی را به بیماری کرونا جدید مرتبط دانست؛ اینها شایعات است.

وی با بیان اینکه کروناویروس جدید ارتباطی به ماهی قرمز ندارد، می‌افزاید: مردم در این باره نگرانی نداشته باشند و انواع ماهی را از بازارها و مراکز ماهی زیر نظر دامپزشکی خریداری و موارد بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ماهی قرمز Gold fish در استان اصفهان تولید و تکثیر می‌شود و این استان سرآمد تولید ماهی قرمز در کشور است، می‌افزاید: سالانه بیش از ۶۷ میلیون قطعه انواع ماهی زینتی در استان اصفهان تولید می‌شود که ۵۰ درصد آن ماهی قرمز است و زیرگونه‌های مختلفی دارد؛ امسال افزون بر ۴۰ میلیون قطعه ماهی قرمز تولید شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه ماهی قرمز Gold fish که وارد سنت ایرانی شده نماد پویایی و تازگی در سفره هفت سین است، خاطرنشان می‌کند: این ماهی گونه مهاجم نیست و در حال حاضر گونه‌های بسیار زیباتری از ماهی قرمز وجود دارد.

وی می‌افزاید: برای اینکه ماهی را سالم در سفره بگذاریم باید مواردی را رعایت کرد از جمله اینکه ماهی سالم باشد و زخم و قارچ پنبه‌ای مانند روی پولک و فلس‌هایش نباشد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: شهروندان پس از پایان نوروز ماهی را در رودخانه‌ها و دریاها رها نکنند؛ این موجود زنده را به مراکز پرورش ماهی و نگهداری آن تحویل دهند یا خودشان یک آکواریوم جدید در خانه داشته باشند و ماهی را با هوا دهی نگهداری کنند.

به گزارش ایمنا، رهاسازی غیربهداشتی تلفات ماهی قرمز در جوی و خیابان در روزهای نوروز صحنه‌هایی ناهمگون با حال و هوای عید خلق می‌کند. هر سال به بهانه نوروز میلیون‌ها ماهی قرمز تولید می‌شود که شاید عمر ده‌ها میلیون قطعه از آن‌ها در همان ساعت‌های اولیه سال نو به پایان می‌رسد. این در حالی است که برخی افراد پس از پایان ایام نوروز نیز ماهی قرمز را در آب‌های آزاد رهاسازی می‌کنند که از نظر زیست محیطی مشکلاتی ایجاد می‌کند.

رهاسازی ماهی قرمز در آب‌های آزاد معضلی برای محیط زیست کشور است

همچنین امیرمحمد علمی رئیس گروه آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ماهی قرمز در فرهنگ ایرانی نبوده و از فرهنگ شرق آسیا وارد کشور شده است؛ این گونه ماهی سالیان سال است در سفره هفت سین قرار داده می‌شود و مردم اعتقادات و باورهای دیرینه دارند؛ با وجود این ما از نظر اکولوژیکی و زیست محیطی به مردم توصیه می‌کنیم که به جای ماهی قرمز جاندار، نماد یا ماکت ماهی را در سفره هفت سین بگذارند.

وی می‌افزاید: برخی مردم ماهی قرمز را پس از تعطیلات نوروز و ۱۳ بدر در منابع آب و رودخانه‌ها رها می‌کنند که این معضلی برای محیط زیست کشور است زیرا ماهی قرمز گونه‌ای با تکثیر بسیار فراوان است؛ جنسی و غیر جنسی تکثیر می‌شود و بیشتر تخم‌هایی که رها می‌کند ماده می‌شوند از این رو تکثیر تصاعدی دارند و منابع آبی را فرامی گیرند.

علمی تاکید می‌کند: مردم اگر به رسم سنت ماهی قرمز در هفت سین می‌گذارند این موجود را پس از ۱۳ بدر در آب‌های آزاد، منابع آبی، رودخانه‌ها، سدها، آب بندها و دریاچه‌ها به هیچ وجه رهاسازی نکنند؛ ماهی قرمز را در منابع آبی پارک‌ها، مراکز شهری و استخرها رها کنند تا مشکلات زیست محیطی ایجاد نشود.

گزارش از: ندا سپاهی- خبرنگار ایمنا

کد خبر 413058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.