تاکید مراجع تقلید برای مقابله با کرونا

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

حکم آیت‌الله مکارم شیرازی درباره رعایت نکردن بهداشت توسط مبتلایان به بیماری واگیردار

آیت الله مکارم شیرازی، در بخش سوالات شرعی این مرجع تقلید، این سوال مطرح شده است که چنانچه بر اثر سهل انگاری افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار و عدم توجه به رعایت بهداشت، این بیماری به دیگران سرایت کند و موجب بروز خسارت گردد، آیا ضامن هستند؟ در پاسخ معظم له به این سوال آمده است: در صورتی که این کار سبب ابتلای به بیماری خطرناک منتهی به مرگ می‌شود دیه تعلق می‌گیرد و آن کس که باعث شده باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد. وی تصریح کرد: از جمله مسائلی که بر هر انسانی واجب است، حفظ جان و سلامت است و اگر انسان در این زمینه کوتاهی کند، در پیشگاه خداوند مسئولیت دارد. اگر مردم به وظایف خود از نظر بهداشتی به‌درستی عمل نمایند، ان شاالله مشکلی نخواهد بود و ما هم دعا می‌کنیم و امیدواریم مؤثر واقع شود.

تاجگردون: اصل هشتاد و پنجی شدن بودجه ۹۹ محتمل است

غلامرضا تاجگردون در ابتدای جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق بودجه ٩٩ که در صحن مجلس برگزار شد، گفت: تصمیم گرفته شد که امروز جلسه کمیسیون تلفیق تشکیل شود تا ما گزارش خود را آماده و به هیأت رئیسه مجلس ارائه کنیم. وی افزود: قاعدتاً جلسه علنی مجلس باید یک روز تشکیل شود تا بتوانیم اذن اصل ٨۵ را از نمایندگان بگیریم و به نظر می‌رسد که محتمل است این اتفاق بیفتد و کمیسیون تلفیق به جای صحن علنی بودجه را بررسی و تصویب کند. در این‌صورت رفت و برگشتی هم بین مجلس و شورای نگهبان خواهد بود که کمیسیون تلفیق باید جورش را بکشد. رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ٩٩ با اشاره به ابتلای چند نماینده به کرونا و عدم برگزاری جلسات علنی مجلس، به مزاح گفت: اعضای کمیسیون تلفیق بسیجی‌هایی هستند که باید زودتر روی مین بروند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی بر رعایت توصیه‌های پزشکی توسط مردم تاکید کرد

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید نیز گفت: از ملت بزرگ و شریف ایران درخواست دارم که با رعایت اصول بهداشتی، به توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه کامل داشته باشند. وی با صدور پیامی ضمن اجازه مصرف سهم امام برای مقابله با ویروس کرونا، از جامعه پزشکی ایران، پرستاران زحمتکش و کارکنان خدوم که برای سلامتی مردم عزیز تلاش فراوانی دارند، تقدیر و تشکر فراوان کرد. آیت‌الله صافی گلپایگانی در این پیام افزوده است: همچنین خیران درمان و سلامت کشور که همیشه به وظایف شرعی و انسانی خود عمل می‌کردند، در این مقطع حساس هم مسئولان امر را کمک نموده و مجاز هستند از نصف سهم مبارک امام (ع) برای این عمل خداپسندانه مصرف نمایند. وی در پایان بیان کرده است: ان‌شاءالله تعالی با توجهات خاصه حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) هر چه زودتر این نگرانی و بیماری رفع گردد.

انتقاد صریح سیاوشی به رفتار نامتعارف در زیارت بقاع متبرکه

طیبه سیاوشی، در واکنش به برخی رفتارهای نامتعارف در زیارت بقاع متبرکه با توجه به شرایط فعلی کشور در زمینه ویروس کرونا گفت: این موضوع اصلاً در فرهنگ ما وجود نداشته و به نوعی دهن کجی به مسائلی است که در حوزه بهداشت عمومی رعایت می‌شود. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: این رفتار به ترویج مذهب و اعتقادات شیعی ارتباطی ندارد، این موضوع بیشتر وهن به تفکر شیعی و رفتاری تحقیر آمیز است؛ هیچ گاه ما در رفتار افرادی که اعتقاد داشته و این بقاع متبرکه را زیارت می‌کنند چنین موضوعی را شاهد نبودیم، این بقاع متبرکه متعلق به شخصیت‌هایی است که برای ما تقدس دارند و ما به آنها متوسل می‌شویم. رئیس کمیته حقوقی فراکسیون زنان مجلس مجلس تصریح کرد: عده‌ای با انجام اینگونه رفتار، حرکات داعشی از خود نشان داده و بدعت‌های عجیب و غریبی در دین ترویج می‌دهند که شرم‌آور است. سیاوشی با تاکید بر اینکه این موضوع هیچ ارتباطی با فرهنگ، عرف و مذهب ما ندارد، عنوان کرد: این کار یک نوع بدعت داعشی و حرکتی توهین آمیز است که آن مکان مقدس هم هیچ نیازی به این نوع حرکات زشت و توهین آمیز ندارد؛ این حرکت عجیب و غریب را بیشتر یک رفتار خشن می‌دانم. متأسفانه هیچ مقابله‌ای هم با آنها انجام نمی‌شود، مقامات مسئول آن بقاع متبرکه وظیفه دارند با این افراد و با اینگونه رفتار مقابله کنند. البته فکر می‌کنم این افراد با انجام این رفتار بیشتر بخواهند مقابله سیاسی انجام دهند.

آیت الله صانعی: مردم از حضور در اجتماعات خودداری کنند

آیت‌الله یوسف صانعی در مورد حضور در اماکن و مجامع عمومی و مذهبی تاکید کرده است که: «با توجه به توصیه و نظرات بهداشت جهانی و متخصصان داخلی جهت جلوگیری از گسترش بیماری نوظهور کرونا بر همگان لازم شرعی و عقلی است که از حضور در اماکن و مجامع عمومی و مذهبی خودداری نمایند و چگونه چنین نباشد درحالی‌که حضرت امام باقر (ع) تنها به دلیل خوردن سیر و بوی نامطبوع آن به جهت اذیت نشدن مردم از حضور در مسجدالنبی (ص) با همه عظمت و سفارش به حضور در آن خودداری می‌نمود. (کافی / ج ۶/ ص ۳۷۵ ح ۳)».

کد خبر 413042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.