تجارت خود را از عواقب بحران‌ها حفظ کنید

هر بحرانی عوارض و عواقب مخصوص به خود را دارد که همه بخش‌های جامعه خصوصا اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین شرکت‌ها نیاز دارند که به مقابله با اثرات ناشی از بحران‌ها بپردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کووید ۱۹ هم اکنون وارد مرحله جدیدی از بحران شده است تا جایی که سیستم‌های بهداشت عمومی را ملزم می‌کند به‌منظور پیشگیری از عواقب شیوع آن در خارج از مرزهای چین با قاطعیت بیشتری عمل کنند. واضح است که تأکید اصلی جهان بر مهار ویروس و کاهش خود بیماری است بااین‌حال نمی‌توان تأثیرات اقتصادی قابل توجه آن را نادیده گرفت. بسیاری از شرکت‌ها در حال یافتن راهی برای داشتن بهترین واکنش در برابر این تأثیرات و درس گرفتن از عواقب سریع آن هستند. مشکل اینجاست که چرخه‌های پیش‌بینی‌نشده این معضل تنها پس از رخ دادن و از طریق اخبار به گوش می‌رسد و فقط تصویری کامل از گذشته را در اختیار می‌گذارد. البته در زمان وقوع هر بحران، با توجه به آماده‌سازی‌های مختلف انجام‌گرفته در شرکت‌های گوناگون پتانسیل بیشتری برای افزایش توانایی و امکان مقابله به بحران‌های بعدی به وجود می‌آید که لازم است در هر شرایطی از آن‌ها استفاده کرد.

برای مثال ازآنجایی‌که جهان به‌صورت روزانه در حال رویارویی با حوادث جدید، ناشناخته و غیرقابل‌پیش‌بینی است لازم است با دیدی باز و چشم‌اندازی کلی به استقبال وقایع رفت و همیشه به‌روز و آگاه بود. سازمان‌های خبری در اکثر مواقع میان واقعیت و حدس و گمان مرزی قائل نمی‌شوند و اخبار آن‌ها می‌تواند حاصل تفکر سازمان‌شان نسبت به بحران باشد چراکه قرارگرفتن در معرض تغییر سریع اطلاعات منجربه بروز واکنش‌های افراطی نسبت به مسائل نوظهور می‌گردد. پس لازم است منابع موثق و معتبر را انتخاب کرد.

با این حال باید دانست که داشتن اطلاعات باعث آگاهی نمی‌شود و با توجه به تعدد منابع اطلاعاتی گمانه‌زنی‌های بسیاری در زمینه واقعیت‌ها به‌وقوع می‌پیوندد. به‌همین‌دلیل لازم است که در زمان بروز هر بحران از متخصصان و کارشناسان همان زمینه بهره گرفت. البته کاملاً مشخص است که نظریات متفاوتی درباره سیاست‌های مهار بهینه بحران و رفع مشکلات اقتصادی ناشی از آن در میان کارشناسان گوناگون وجود دارد و این واقعیت در برخورد با شرایط نوظهور و غیرقابل‌پیش‌بینی شدیدتر نیز هست. در این شرایط بهترین گزینه مشورت کردن و دستیابی به یک نتیجه مشترک به‌حساب می‌آید.

نکته مهم اینجاست که نمی‌توان از یک دستورالعمل برای مدت طولانی استفاده کرد، باید انعطاف‌پذیر بود و هر بار با درنظر داشتن شرایط، دستورات را باتوجه به بهترین دیدگاه فعلی تغییر داد. پویایی، پایداری و تاب‌آوری در شرایط سرشار از شگفتی و بی‌ثباتی کاملاً نیازمند انعطاف است که در گرو دسترسی به ظرفیت اضافه برای تولیدات، داشتن رویکردهای متعدد، متنوع و کارآمد برای شرایط بحرانی، چندبخشی بودن، تحول‌پذیر بودن به‌منظور بهبود مداوم در سایه فرصت‌ها، مشکلات و اطلاعات جدید، پیش‌بینی استراتژی‌های مشخص برای حوادث احتمالی و قرارگیری در زنجیره تأمین سایر سیستم‌ها قرار دارد.

باید توجه داشت که جمع‌کردن یک تیم قابل‌اعتماد کوچک و دادن فرصت کافی به آن‌ها برای تصمیم‌گیری سریع ولی مؤثر، تاکتیکی بسیار مهم است.

علاوه بر این تفکیک واضح میان واقعیت‌ها، فرضیه‌ها و گمانه‌زنی‌ها نقش بسزایی در ایجاد تصویری ظریف‌تر و دقیق‌تر از شرایط موجود و نحوه برخورد با آن دارد. این تصویر باید در برگیرنده چند بعد باشد که عبارت است از برقراری ارتباطات مؤثر برای حصول اطمینان از این‌که سیاست‌های سازمان فوراً، واضح و با روشی متعادل به گوش همگان می‌رسد، قوانین دورکاری که مستلزم تعیین خط‌مشی‌های معین برای چگونگی انجام وظایف از راه دور است، تثبیت زنجیره تأمین به‌منظور ایجاد ثبات و اطمینان‌خاطر از وجود منابع جایگزین در صورت نبود امکان دسترسی به منابع معمول، مدیریت بحران با درک شرایط پیش‌آمده، مقابله با چالش‌های موجود و آماده شدن برای نوسانات آینده و تعیین هدف به‌منظور مشارکت فعال و متمرکز شدن روی نیازهای اساسی اجتماعی و توانایی‌های خاص سازمان برای مقابله با بحران و اثرات اقتصادی آن.

از سوی دیگر لازم است که در برخورد با یک بحران، حتی در صورت رفع موفقیت‌آمیز، احتمال وقوع بحران‌های دیگر در آینده را نیز پیش‌بینی و برای آن‌ها راهکار و استراتژی تعیین کرد. این اقدام بسیار مؤثرتر از یک واکنش موقت است که برای مقابله با شرایط بحرانی انجام می‌گیرد. البته تنها فکر کردن به این راهکارها کافی نیست و باید شرایط لازم برای پیاده‌سازی آن‌ها نیز همیشه در دسترس و مهیا باشد. در مسیر انجام این اقدامات لازم است از هر فرصتی برای یادگیری استفاده کرد و بحران‌ها را با خیال این که رفع شده است نادیده نگرفت. علاوه بر این لازم است پس از رفع بحران، سازمان را برای رویارویی با جهانی بسیار متفاوت از پیش آماده کرد چراکه هر بحرانی به شیوه مخصوص خود مشاغل و جوامع را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. سازمان‌ها باید تغییرات ناشی از وقوع بحران را پیدا کنند و تمامی آنچه که از آن فراگرفته‌اند را در راستای بهبود شرایط پس از رفع مشکل به‌کار گیرند.

کد خبر 412836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.