۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
قرنطینه اجباری اما لذت‌بخش!

گسترش اپیدمی ویروس عفونی کووید ۱۹ باعث می‌شود که همه‌چیز ترسناک به‌نظر برسد؛ بنابراین به‌کارگیری اقدامات احتیاطی برای محافظت روانی و فیزیکی در برابر ابتلاء به آن و آمادگی روحی برای پذیرش شرایط قرنطینه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محبوس ماندن در خانه و نبود امکان بیرون رفتن برای همه اعضا (تنها یک نفر، چند روز در میان به‌منظور تهیه مایحتاج زندگی)، افزایش تعداد مبتلایان به بیماری در مناطق اطراف، دلتنگی برای انجام فعالیت‌های عمومی و حتی رفتن به سر کار و مواردی از این قبیل تجربه‌ای شدیداً آشنا میان صدها میلیون تن از مردمان چین است که به زودی به سراسر جهان نیز نفوذ می‌کند.

البته در حال حاضر هیچ منطقه‌ای در خارج از مرزهای چین هنوز به اندازه خود این کشور با شیوع واقعی کووید ۱۹ مواجه نبوده است، با این حال مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده هشدار داده است که انتشار ویروس در این کشور امری اجتناب‌ناپذیر است، کره جنوبی به اعمال محدودیت‌های داوطلبانه اقدام و ایتالیا سدی بهداشتی در اطراف شهرهای آلوده ایجاد کرده است. سد بهداشتی عبارت است از کنترل و مهار تردد مردم و کالاها در یک منطقه به‌منظور جلوگیری از گسترش یک بیماری، خصوصاً بیماری‌های عفونی. البته در هیچ یک از موارد در رابطه با این موضوع اقدامات سخت‌گیرانه‌ای در مقیاس چین به کار گرفته نشده ولی حتی در این صورت هم با وجود ادارات، کارخانه‌ها و مدارس تعطیل شده، اماکن عمومی عملاً به مناطقی سوت و کور و خالی از تردد تبدیل می‌شوند. به همین دلیل لازم است توانایی قطع ارتباط کامل با جهان بیرون برای چندین هفته را به دست آورد و از لحاظ روانی با چگونگی دوام آوردن در شرایط قرنطینه آشنا شد. در ادامه به معرفی چند نکته به‌منظور آماده شدن برای شرایط استرس‌زا و بسیار ناخوشایند ولی موقتی موجود و چگونگی تمرکز بر جنبه روانی شرایط جاری نسبت به بخش بهداشتی آن می‌پردازیم.

آماده‌سازی ملزومات

هرچند کارآیی ماسک‌ها هنوز هم چندان مشخص نیست ولی حضور در ملأ عام بدون استفاده از آن با نارضایتی مسئولان و نیز عموم مردم همراه است، بنابراین در بسیاری از کشورها از قبل استفاده از ماسک و لوازم بهداشتی مورد توجه قرار گرفته و کارخانه‌های موجود سرعت تولید این ملزومات را افزایش داده‌اند. با این حال لازم است برای مدت حداقل یک‌ماه به تهیه ماسک، ضدعفونی‌کننده‌های دست و سطوح، سفیدکننده‌ها، دستکش، مواد غذایی فاسد نشدنی خصوصاً موادی که برای تهیه سوپ به کار می‌رود (زیرا سوپ‌ها دارای تنوع و سهولت برای آماده‌سازی هستند)، بطری‌های آب (برای مناطقی که به آب آشامیدنی دسترسی ندارند)، قرص‌ها و منابع غنی ویتامین C(با توجه به دشواری تهیه میوه و سبزیجات تازه و ضرورت آن‌ها برای سلامت سیستم ایمنی بدن)، اقلام بهداشتی هم‌چون خمیردندان، شامپو، دستمال توالت و غیره، همچنین داروهای مهم خانگی هم‌چون مسکن‌ها و ضداحتقان‌ها اقدام کرد.

علاوه بر این لازم است تهیه اقلام خوراکی هم‌چون شکلات، بیسکوئیت و کیک برای میان‌وعده را نیز مد نظر قرار داد چراکه در شرایط قرنطینه تمایل عجیبی نسبت به تنقلات احساس خواهد شد. لازم به ذکر است که استعمال دخانیات، مصرف الکل و داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلاء به تنگی نفس و بیماری حتی در شرایط قرنطینه را بالا می‌برد پس لازم است تا حد امکان در برابر آن‌ها مقاومت کرد.

پرهیز از مسافرت‌های غیرضروری

قرنطینه، خصوصاً برای ده‌ها میلیون انسانی که به دید و بازدید عادت دارند و اکنون به مدت هفته‌ها اسیر چهاردیواری خانه‌های خود شده‌اند شرایط دشوار و ناخوشایندی ایجاد کرده است. علاوه بر این، بسیاری از کارگران مهاجر بی‌خانمان شده، با توجه به لغو شدن سفرها در خیابان مانده و یا متوسل به سخاوت دوستان و حتی غریبه‌ها شده‌اند. مسافران خارجی اغلب مجبور به درخواست مجوز برای تمدید ویزا شده و در مقصد سفر خود گیر افتاده‌اند، بنابراین لازم است به شدت از سفر کردن در شرایط غیرضروری خودداری کرد و در مواقع اضطرار وسایل بیشتری با خود برداشت که در صورت نیاز بتواند پاسخگوی نیازهای بلندمدت باشد.

پس‌انداز مالی و آنلاین کردن روال زندگی

مشاغل کوچک و متوسط در چین در آستانه ورشکستگی قرار دارند و درحالی‌که شرکت‌ها تحت فشار دولت حتی به کسانی که نمی‌توانند کار کنند نیز حقوق پرداخت کرده‌اند، بازهم بسیاری از افراد درگیر مشکلات مالی و اقتصادی هستند. بنابراین لازم است که در شرایط فعلی با فرض گیر افتادن در چنین شرایطی به پس‌انداز پول و نیز آشنایی با انجام دادن آنلاین کارها اقدام کرد. آنلاین کردن زندگی باید یک اقدام همه‌جانبه و در تمامی زمینه‌های زندگی اعم از کارهای بانکی، گپ زدن با دوستان، برگزاری کلاس‌های آموزشی، برخورداری از خدمات مشاوره‌ای، خرید مایحتاج و غیره باشد.

آماده‌سازی بچه‌ها

اگر صاحب فرزند هستید تمامی شرایط لازم برای سرگرم کردن او در شرایط قرنطینه را فراهم کنید. ایجاد فضاهایی برای ورزش و بازی‌های فیزیکی و فکری در این شرایط به شدت توصیه می‌شود چرا که علاوه بر جلوگیری از ایجاد کسالت منجر به خسته شدن بدنی و خواب راحت آن‌ها می‌شود. سرگرم کردن کودکان به فعالیت‌هایی که بدان علاقه دارند در کنار تکالیف مدرسه و حتی بیشتر از آن، بسیار اهمیت دارد.

البته آماده کردن این شرایط برای نوجوانان و بزرگسالان نیز ضرورت دارد چرا که کلافگی‌های ایجاد شده در اثر محبوس ماندن طولانی‌مدت در خانه‌ها در کنار ترس و استرس ناشی از بیماری برای خود و یا اطرافیان، منجر به ایجاد مشکلات روحی روانی بعدی در آینده خواهد شد که در بعضی موارد از ابتلاء به خود بیماری بسیار بدتر است.

کد خبر 412810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.