۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
فروشگاه های آنلاین؛ ناموجود!

پس از شیوع بیماری کرونا و انتشار اخبار روش های پیشگیری از ابتلا به این بیماری، هجوم گسترده مردم برای تهیه مواد ضدعفونی کننده و ماسک آغاز شد و تا جایی پیش رفت که همچنان در هیچ فروشگاه آنلاینی نیز یافت نمی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از اعلام رسمی تعداد مبتلایان به کرونا در ایران، مردم برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده نظیر ژل‌های ضد عفونی و الکل به داروخانه‌ها هجوم برده و اقدام به خرید این کالاها کردند. در نتیجه این هجوم و تقاضای کاذب و بیش از نیاز در داروخانه‌ها و آماده نبودن مسئولان برای پاسخ به آن، تعداد اقلام مربوطه به سرعت در بازار کاهش پیدا کرده و در شرایط حاضر به ندرت و آن هم با قیمت‌های بسیار بالا پیدا می‌شود.

این اقلام کمیاب شامل مواد ضدعفونی کننده مانند الکل، پد الکلی، اسپری و ژل ضدعفونی کننده، ماسک و مواردی از این قبیل است؛ اقلامی که کاهش محسوس آن در بازار در بحران فعلی باعث نگرانی بسیاری از شهروندان شده است.

با کاهش تعداد و در برخی موارد نایاب شدن این محصولات در بازار فیزیکی، مردم سری هم به فروشگاه‌های آنلاین زدند تا شاید بتوانند بدون اینکه در جامعه حاضر شوند و خطرات ابتلاء به کرونا را بپذیرند، کالاهای مورد نیاز خود را تأمین کنند. فروش محصولات به صورت اینترنتی که به تجارت الکترونیک شهرت دارد، همواره یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای خریداران محسوب می‌شود. دسترسی آسان به اینترنت و افزایش روزشمار تعداد وب‌سایت‌های اینترنتی، علاوه بر اینکه جست‌وجو میان محصولات مختلف را راحت‌تر می‌کند، خرید محصولات با قیمت پایین‌تر را نیز فراهم می‌کند. در شرایط کنونی با توصیه‌های پزشکی مبنی بر حضور نیافتن در اجتماعات و حتی محیط خارج از خانه، مردم کمتر از خانه خارج شده و کمتر در بازار و چنین اجتماعاتی حاضر می‌شوند، بنابراین بی شک خرید اینترنتی جلوه‌ای بیش از پیش پیدا می‌کند.

نکته حائز اهمیت کاهش شدید یا نایاب شدن محصولات مشابه (الکل، پد الکلی، اسپری و ژل ضدعفونی کننده، ماسک) حتی در وب‌سایت‌های فروشگاهی است. به همین دلیل بر بررسی چندین وب سایت فروشگاهی نظیر دیجی کالا، ای مال و شیپور پرداخته شد که جزئیات آن در ادامه بیان می‌شود.

وضعیت ماسک در وب‌سایت های فروش آنلاین

وب‌سایت معروف دیجی کالا که به انتخاب اول بسیاری از مردم برای خرید اینترنتی تبدیل شده است، در فروش ماسک‌های طبی، تقریباً به یک وب‌سایت نمایشی تبدیل شده و با وجود اینکه بیش از ۲۰ نمونه ماسک در این وب‌سایت نمایش داده شده اما به جای درج قیمت این محصولات تنها یک کلمه ذکر شده است؛ ناموجود!

البته باید خاطرنشان کرد به غیر از ماسک‌های طبی انواع دیگری از ماسک نیز وجود دارد که برخی از آن‌ها همچنان موجود و قابل فروش است. برای نمونه ماسک تنفسی BMC که در واقع یک ماسک بیمارستانی بوده و برای کمک به بهبود تنفس بیمار بستری شده استفاده می‌شود، در این وب‌سایت موجود و با ۱۵ درصد تخفیف به قیمت ۶۴۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در این میان به نظر می‌رسد برخی از وب‌سایت‌های اصطلاحاً مشتری به مشتری یا C2C که به محلی برای دلالی ماسک‌های طبی تبدیل شده است (به عنوان مثال در وب‌سایت معروف شیپور که به همین منظور تشکیل شده) آگهی‌هایی وجود دارد که ماسک‌های طبی را بدون قیمت تبلیغ می‌کند. البته این آگهی‌ها اکثراً مربوط به کلان‌شهر تهران بوده و در اصفهان به فروش نمی‌رسد.

دیگر فروشگاه‌های اینترنتی نیز تا لحظه تنظیم این گزارش از این محصول تهی هستند و گاهاً تنها آگهی‌های آن را در سایت خود دارند.

اسپری‌های ضدعفونی کننده خودرو برای فروش موجود است

وضعیت سایر موارد از جمله اسپری‌های ضد عفونی کننده نیز بهتر از این نیست، با این تفاوت که به ندرت در میان وب‌سایت‌های اینترنتی یافت می‌شود و مانند ماسک‌های طبی نایاب نیست. برای مثال با گشتی در دیجی کالا، "اسپری ضد عفونی کننده و خوشبو کننده مجرای هوای خودرو" در نتیجه جست‌وجو پدیدار می‌شود که تقریباً به قیمت ۱۹ هزار تومان به فرش می‌رسد.

بررسی نمودار قیمت این محصول نشان می‌دهد از اواسط بهمن‌ماه تا کنون، قیمت این محصول تقریباً دو هزار تومان افزایش یافته است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که وب‌سایت‌های معروفی همچون دیجی کالا، بیش از سایرین در کانون توجهات قرار دارد بنابراین امکان فروش محصولات با قیمت بسیار بیشتر از قیمت واقعی، چندان برای فروشندگان میسر نیست در حالی که در شبکه‌های اجتماعی این قیمت‌ها در برخی موارد حتی از قیمت فروشگاه‌های فیزیکی نیز بیشتر فروخته می‌شود.

ژل‌ها ضد عفونی کننده نایاب است

ژل‌های ضدعفونی کننده نیز در فضای مجازی به شدت کاهش پیدا کرده است به گونه‌ای که فروشگاه آنلاین دیجی کالا حتی یک ژل ضدعفونی کننده نیز ندارد! فروشگاه‌های اینترنتی دیگر نیز وضعیت مشابهی دارند و زیر هر آگهی مربوط به فروش ژل‌های ضد عفونی کننده تنها یک کلمه نوشته شده است؛ ناموجود.

در اینجا باید اشاره کرد بازهم برخی آگهی‌ها در وب‌سایت شیپور به ثبت رسیده است که فروش این ژل‌ها را بدون قیمت تبلیغ می‌کند و این بار بر خلاف فروش ماسک‌های طبی که تنها آگهی‌هایی از تهران برای فروش وجود داشت، در اصفهان نیز به فروش می‌رسند.

در روزهای اخیر که با ایجاد تقاضای بسیار زیاد و گاه کاذب در میان مردم با کمبود شدید چنین اقلامی مواجه شده‌ایم، مسئولان کشوری و استانی باید بیش از پیش در حل چنین مشکلاتی بکوشند تا حتی‌الامکان از بار روانی کمبود این اقلام در جامعه کاسته شود.

با اینکه برخی از مسئولان استانی همچون رئیس اتاق اصناف اصفهان، پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از تلاش برای تولید ماسک بیش از نیاز استان خبر داده بود اما باید دید این وعده کی عملیاتی شده و به بازارهای سیاه و جو روانی منفی موجود پایان داده می‌شود.

از سوی دیگر باید اشاره کرد که این وعده، تنها برای ماسک داده شده و وضعیت اسپری و ژل‌های ضدعفونی کننده و همچنین الکل که تأثیر به مراتب موثرتری نسبت به ماسک‌های طبی در جلوگیری از بیماری کرونا دارد، همچنان نامعلوم است. یکی از پشتیبان‌های فروشگاه آنلاین معروف و شناخته شده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تأیید این مسئله می‌گوید: "روز گذشته تعدادی ژل ضدعفونی کننده در سایت برای فروش ثبت شد که به سرعت و با ثبت سفارش خریداران به اتمام رسید، باید هر لحظه سایت را چک کنید! "

اپراتور فروشگاه دیگری نیز با بیان اینکه تقریباً چهار روز است که ژل ضدعفونی تمام شده می‌گوید: «زمان شارژ محصولات مشخص نیست!» گفت‌وگو با این اپراتور و دیگر اپراتورها نشان می‌دهد وضعیت مشخصی از آینده بازار این محصولات در دست نیست و ابهام و سردرگمی در تهیه آن‌ها برای بسیاری افراد، تنها نتیجه وضعیت پیش آمده است.

گزارش از: محمد رضایی فرد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 412741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.