گزارش میدانی ایمنا از قیمت کالاهای بهداشتی در بازار

پس از شیوع کرونا و ایجاد جو روانی ناشی از آن، مردم به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در آستانه عید نوروز، اقدام به خرید برخی کالاها کردند؛ به همین دلیل با کمبود جدی برخی از کالاها مواجهیم اما برخی دیگر مدیریت شده و در بازار موجود است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از اعلام رسمی تعداد مبتلایان به کرونا در ایران، مردم برای تهیه ماسک و مواد ضد عفونی کننده نظیر ژل‌های ضد عفونی و الکل به داروخانه‌ها هجوم برده و اقدام به خرید این کالاها کردند. در نتیجه این هجوم و تقاضای کاذب و بیش از نیاز در داروخانه‌ها و آماده نبودن مسئولان برای پاسخ به آن، تعداد اقلام مربوطه به سرعت در بازار کاهش پیدا کرده و در شرایط حاضر به ندرت و آن هم با قیمت‌های بسیار بالا پیدا می‌شود.

یکی از این اقلام که تقریباً نایاب شده، مواد ضدعفونی کننده مانند الکل و ژل‌های مخصوص ضد عفونی است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، در اندکی از فروشگاه‌ها که هنوز الکلی برای فروش دارند، قیمت این ماده افزایش چشمگیری یافته و از لیتری ۴۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان به ازای هر لیتر افزایش پیدا کرده است؛ یعنی ۵۰ درصد افزایش قیمت. حقیقت این است که این محصول با وجود افزایش قابل توجه قیمت بازهم خریدار دارد.

اسپری ضدعفونی ۲۱ هزار تومان

ژل و اسپری‌های ضد عفونی کننده هم وضع بهتری نسبت به الکل نداشته و بسیار کمیاب شده است. صاحب داروخانه‌ای در حوالی بیمارستان عیسی ابن مریم، با بیان اینکه این مواد بسیار کمیاب شده است، می‌گوید: «در حال حاضر هر اسپری ضد عفونی کننده با اندازه متوسط (۲۵۰ سی سی) حدود ۲۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.»

کالاهای مربوط دیگری مانند دستمال کاغذی با وجود اینکه کمتر از سه هفته تا پایان سال جاری مانده، کمبودی ندارد و تقریباً در همه جا یافت می‌شود؛ برندهای متفاوت، مدل‌های متنوع و فروشندگان مختلف باعث شده به قیمت‌های متفاوتی به فروش رسد، از دو هزار تومان برای دستمال‌های جیبی گرفته تا پنج هزار تومان برای دستمال‌های رو میزی. دستمال کاغذی برند و مجلسی نیز بسته به برند خود حوالی ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

پنبه ۷ هزار تومان

پنبه اما نسبت به دستمال‌های کاغذی، از نوسان قیمتی کمتر برخوردار است و تقریباً حوالی هفت هزار تومان توسط فروشندگان ارزش گذاری می‌شود.

یکی دیگر از محصولاتی که از اقبال دوسویه در این شرایط بهره برد (نزدیک شدن به پایان سال و شیوع کرونا) مواد شستشو مانند وایتکس است که از آن به عنوان مایع ضد عفونی کننده نیز استفاده می‌شود. این کالا نیز در فروشگاه‌های مختلف به قیمت‌های متفاوتی فروخته می‌شود که البته به دلیل تنوع در برندها و حجم وایتکس بسته بندی شده و همچنین نوع فروشگاه (سوپرمارکت‌های معمولی یا هایپر مارکت‌هایی مانند رفاه، کوثر و افق کورش) قیمت‌های متفاوتی دارد. این کالا نیز بر اساس بررسی‌های میدانی در اغلب فروشگاه‌ها موجود بوده و در دامنه شش تا ۱۷ هزار تومان معامله می‌شود.

ماسک بهداشتی از حداقل ۲۳ هزار تومان به بالا

نکته قابل توجه در این روزها نایاب شدن ماسک بهداشتی است. در واقع با وجود اینکه بر اساس اطلاعات موجود تأثیر مواد ضدعفونی کننده در جلوگیری از کرونا بسیار بیشتر از ماسک است اما این کالا (ماسک) تقریباً نایاب شده است. بر اساس بررسی‌های میدانی بیش از ۹۰ درصد داروخانه‌ها از این محصول تهی شده‌اند. در این میان به ندرت فروشگاه‌هایی مانند فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی، تعداد اندکی از این ماسک‌ها را در اختیار دارند که با قیمت‌های بسیار بالا (از حداقل ۲۳ هزار تومان) به فروش می‌رسانند.

یکی از فروشندگان این محصول به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "گرانی ماسک‌ها ارتباطی به ما ندارد. همین ماسک پیش از شیوع کرونا حدود ۲,۵۰۰ تومان قیمت داشت. این نرخ از افزایش حدوداً ۹۲۰ درصدی قیمت تنها در طول دو هفته اخیر حکایت دارد! "

هر عدد پد الکلی ۱۰۰ تومان

البته باید توجه داشت که تعداد زیادی از داروخانه‌ها و فروشندگان معمول اینگونه مواد بهداشتی در مناطق مختلف شهر از جمله خیابان طیب، شمس آبادی، میرداماد، مشتاق، بزرگمهر، هشت بهشت و دروازه شیراز، تقریباً توسط خریداران تهی شده و حتی یک قلم از این کالا نیز یافت نمی‌شود.

در این میان اما پدهای الکلی حضور پررنگ‌تری نسبت به اسپری و شیشه‌های الکل دارد و قیمت آن نیز در بسیاری از موارد با همان قیمت قبلی ۱۰۰ تومان به ازای هر عدد پد الکلی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد اما باید توجه داشت این کالا نیز در حال تبدیل شدن به کالایی نادر است؛ داروخانه‌ها که مرکز اصلی فروش این محصول هستند تقریباً از این کالا خالی شده اند به گونه‌ای که تا زمان تنظیم این گزار برای داروخانه‌ای در محدوده خیابان شمس آبادی، تنها ۱۰ پد الکلی باقی مانده بود.

گزارش از: محمد رضایی فرد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 412604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    0 0
    ماسک اصلا نیست تو بازار