۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
درمانِ نیمه تعطیل!

بخشی از جماعت درمانگر خیال مراجعان خود را راحت می‌کنند که اگر از خانه بیرون بیایند و به مراکز درمانی مراجعه کنند، خطری تهدیدشان نمی‌کند اما بخشی دیگر درها را بسته‌اند تا ابتلای کرونا خودشان و بیمارانشان را تهدید نکند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کرونا ویروس که آمد سایر نیازهای پزشکی افراد را تعطیل نکرد، بلکه مسائل آن بارِ اضافه‌ای بر پیکره درمان کشور شد؛ برخی از مراکز درمانی رویه گذشته خود را ادامه دادند اما کم نبودند مکان‌هایی که به مراجعان خود گفته‌اند تا زمانی که تکلیف شیوع کرونا مشخص شود، پذیرش ندارند.

از طرف دیگر برخی مردم نیز روند درمان‌های قبلی خود را نیمه کاره رها کرده‌اند و خانه‌نشین شده‌اند تا نکند در جریان درمان بیماری قبلی؛ به کرونا مبتلا شوند. همین بی رغبتی به حضور در مراکز درمانی از سوی مردم و ببم وجود افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا در میان مراجعان از سوی درمانگران باعث تعطیلی تعداد زیادی از مراکز و کلینیک‌های درمانی شده است.

خانواده کودکان معلول کاملاً ترسیده‌اند

مراجعان بعضی از مراکز مانند کلینیک‌های کاردرمانی و گفتاردرمانی، تقریباً ادامه درمان خود را به بعد از عید نوروز موکول کرده‌اند و این مراکز را تقریباً به مکانی خلوت تبدیل کرده‌اند. مسئول پذیرش یکی از این کلینیک‌های کاردرمانی معتقد است: "اکثر مراجعان ما کودکان هستند و تعدادی زیادی هم معلولند… خانواده‌ها می‌ترسند آمد و رفتشان خطرناک باشد چون خیلی‌هایشان مجبورند با اتوبوس و تاکسی بیایند و شاید در مسیر کرونا بگیرند… ما اینجا روزی چندبار همه جا را ضدعفونی می‌کنیم… اما خب خانواده فکر می‌کند چون ایمنی بچه معلولش پایین است، ممکن است کرونا بگیرد.

وضعیت کلینیک‌های گفتاردرمانی نیز به همین شکل است: "اکثر مراجعان نوبت‌هایشان را کنسل کرده‌اند ولی گفتاردرمانگرهایمان می‌آیند و هستند… بالاخره تک و توک می‌آیند ولی خب مردم کاملاً ترسیده‌اند که از خانه بیرون بیایند… بخصوص آن‌هایی ک بچه دارند، بزرگترها که اختلال گفتار دارند کمابیش می‌آیند اما مراجعان کودکمان اکثراً تا بعد از عید نوبت‌هایشان را کنسل کرده‌اند."

این استقبال نکردن بیماران در کلینیک‌های فیزیوتراپی و آزمایشگاه‌ها نیز تکرار می‌شود؛ آزمایشگاه‌ها خلوت‌تر از همیشه هستند و مردم ترجیح داده‌اند آزمایش‌های غیرضروری خود را به زمان دیگری موکول کنند؛ مراکز فیزیوتراپی نیز مراجعان زیادی را در روزهای پایانی سال ازدست داده‌اند و یا ساعت کاری خود را کاهش داده‌اند یا درِ مرکز خود را بسته‌اند.

همه‌جا همزمان تعطیل کرده‌اند

انتخاب یک نمونه از مراکز سونوگرافی یا رادیولوژی برای ساعتی کنترل نیز خبر از تعطیلی آن می‌دهد؛ مراجعان هرچند دقیقه یکبار می‌آیند و با درِ بسته مواجه می‌شوند: "این چندمین جایی است که برای سونوگرافی مادرم می‌آیم اما تعطیل است… نصف شهر را زیرپا گذاشته‌ام اما انگار هرجایی که سونوگرافی می‌کردند همزمان باهم تعطیل کردند! "

چند مجتمع بزرگ دندانپزشکی نیز در شهر تعطیل هستند، درهای ورودی یا بسته‌اند یا کرکره‌های نیمه باز خبر از تعطیلی می‌دهند؛ نگهبان یکی از این مجتمع‌ها بالای پله‌های ورودی ایستاده و هرکس که مراجعه می‌کند را دست خالی بازمی‌گرداند: "تعطیل است… هیچ‌کدام از دکترها نیامده‌اند و معلوم هم نیست کی می‌آیند… از روزی که این مرضِ بی صاحاب (کرونا) آمده کسی جرأت نمی‌کند از خانه بیرون بیاید."

سوراخ و سنبه‌ها ضدعفونی شده‌اند یا نه؟

پیرزنِ مانده پشت درِ بسته این مجتمع دندانپزشکی چنین حرف‌هایی را بهانه می‌داند و عقیده دارد اگر این مکان‌ها را "درست و حسابی، با الکل و وایتکس" ضدعفونی کنند، کسی به کرونا مبتلا نمی‌شود. نگهبان که این حرف را شنیده با عصبانیت می‌گوید: ما همه سوراخ و سنبه‌های ساختمان را ضدعفونی کردیم اما در دهان شما که نمی‌توانیم الکل بریزیم و ضدعفونی کنیم… اگر شما کرونا داشتید تکلیف چه می‌شود؟ یک نفر داشته باشد همه وامی‌گیرند، ما وا می‌گیریم، دکترها وامی‌گیرند… دوتا کوچه بالاتر باز است، بروید آنجا هم بهتر از ما ضدعفونی کرده‌اند هم بازِ باز است! "

گفته نگهبان این مجتمع که در روزهای عادی چند ده دنداپزشک در آن بیماران را ویزیت می‌کنند، درست است؛ یک مجتمع دیگر با وسعت کمتر دقیقاً چند کوچه جلوتر باز است و مراجعان نیز در حال آمد و رفت هستند.

ورودی‌های ساختمان مواد ضدعفونی کننده‌ای ندارد اما کادر پذیرش ماسک و دستکش معمولی دارند، بیماران نیز در طبقه همکف منتظر نوبتشان هستند تا به وقت، به طبقات مجتمع برای درمان بروند.

آنگونه که مشاهده می‌شود وضعیت دندانپزشکی‌های شهر از دیگران بهتر است، نوبت‌هایشان سرِ جا بوده و آنطور که می‌گویند تا شبِ عید کسی نوبتش را لغو نکرده است. مراجعان نیز درمان خود را عقب نینداخته‌اند یا اگر خواسته‌اند برای رعایت نکات ایمنی نوبتشان را به وقت دیگری موکول کنند، دندانپزشک آن‌ها را مطمئن و مصرف کرده است.

یکی از این مراجعان می‌گوید: "دکتر گفت از چیزی ترس نداشته باش، اگر قرار باشد کسی اینجا کرونا بگیرد منم! منم که دست در دهان این و آن می‌کنم که نکات ایمنی را رعایت می‌کنم و ترسی نباید داشته باشی… اما من نگاه که می‌کردم چیز خاصی از رعایت نکات ایمنی ندیدم! ضدعفونی کردنشان مثل دفعات قبلی بود… کاش با این وضعیت کرونا نگیرم! "

درمانگران در مواجهه با کرونا ویروس سلیقه‌ای عمل می‌کنند، بعضی مراکز خود را تعطیل کرده‌اند و بعضی دیگر دچار بی رغبتی مراجعان شده‌اند؛ با این حال هم آن‌هایی که خود را از بدنه درمانِ این روزها جدا کرده‌اند باید تعهدی که در قبال مردم دارند را به یاد داشته باشند، آن‌هایی که مانده‌اند نباید اجازه دهند چیزی باعث شود آن‌ها از رعایت بهداشت کوتاهی کرده و سلامت مردم فدای منافع مادی شود.

کد خبر 412549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.