واکنش گروه‌های مذهبی چین در مقابل شیوع ویروس کرونا

گروه‌های مذهبی چینی دست در دست هم در مساجد، کلیساها و معابد با اقداماتی به مقابله با شیوع ویروس کرونا رفته‌اند اما تلاش‌های آن‌ها با مخالفت دولت مواجه شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد مذهبی چینی با هم تصمیم گرفته‌اند با همبستگی ملی با شیوع ویروس کرونا مقابله کنند و در این راستا اقدامات زیادی انجام داده‌اند. به عنوان مثال گروهی از پیروان تائویست هزاران دلار کمک مالی مردم را جمع‌آوری کردند و آن را برای تهیه تجهیزات پزشکی به شهرک Caohe در نزدیکی ووهان، منشأ شیوع ویروس کرونا، اهدا کردند. گروه‌‎های مذهبی تنها به جمع‌آوری کمک‌های مالی مردم برای افراد مبتلا به ویروس کرونا بسنده نکردند بلکه با ارائه خدمات متعدد و برگزاری مراسم دعا تلاش کردند از تنش و وحشت مردم در مقابل شیوع این بیماری بکاهند.

علیرغم تلاش‌های بی‌وقفه گروه‌های مذهبی برای کمک به افراد آسیب‌دیده از ویروس کرونا، اقدامات این گروه‌ها از طرف دولت و بسیاری از نهادها مورد استقبال قرار نگرفته است. حزب کمونیست جمهوری خلق چین بی‌اعتمادی خود را به اقدامات نهادها از کلیساها گرفته تا مؤسسات خیریه و گروه‌های مردمی اعلام کرده است و جمع‌آوری کمک‌های مالی مردم را ممنوع کرده است. این حزب مقررات سختگیرانه‌ای برای نظارت بر فعالیت‌های مردم مذهبی در سراسر کشور چین وضع کرده است و محدودیت‌های بسیاری را در سر راه آن‌ها قرار داده است.

مسیحیان در هفت کلیسای پروتستان مخفیانه در پایتخت کشور مبلغ زیادی را برای خرید و اهدای ماسک‌های صورت و مواد ضدعفونی برای ساکنان شهر ووهان هزینه کردند. رهبران این کلیساها مایل بودند نام آن‌ها از عموم مردم پنهان بماند چرا که در صورت شناسایی این افراد نظارت بر آن‌ها از سوی دولت افزایش می‌یابد و اقدامات مؤثری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اتفاق نخواهد یافت. پس از این اقدام، نیروی امنیتی ووهان رهبران کلیسای فوق را فراخواند و از آن‌ها خواست فعالیت‌های خود را در این خصوص متوقف کنند.

برخی از مقامات رسمی محلی از پذیرش هدایای افراد مذهبی خودداری می‌کنند چرا که می‌ترسند به خاطر مشارکت در آن‌چه که از نظر دولت غیرقانونی نام دارد، با خشونت مقامات ارشد مواجه شوند. دولت چین تمام مردم را به جلوگیری از مشارکت در فعالیت‌های گروه‌های مذهبی و پذیرش و اهدای هر گونه کمک مالی به این نهادها فرا می‌خواند و هر گونه مشارکت مردمی به طور جدی از سوی دولت پیگیری می‌شود.

با وجود تمام محدودیت‌هایی که از طرف دولت بر مردم وارد شده است، بسیاری از افراد پیرو آئین‌های مختلف به فعالیت خود در خصوص جمع‌آوری کمک‌های مالی و اهدا آن به مردم ووهان ادامه می‌دهند. انجمن بودایی چین تا کنون مبلغ ۱۴ میلیون دلار برای مقابله با شیوع ویروس کرونا هزینه کرده است؛ پیروان آئین پروتستان ۱۰ میلیون تومان به مردم مبتلا به ویروس کرونا اهدا کرده‌اند؛ انجمن اسلامی جمهوری خلق چین حدود پنج میلیون دلار برای ارائه تجهیزات لازم نظیر ماسک، دستکش و لباس ایمنی به مردم هزینه کرده است و کاتولیک‌ها یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای مبارزه با این ویروس جمع‌آوری کرده‌اند.

حتی برخی نهادها، با وجود مخالفت شدید دولت، بر سرعت فعالیت‌های خود در راستای جمع‌آوری کمک‌های مالی مردم به آسیب‌دیدگان ویروس می‌افزایند؛ صلیب سرخ، فدراسیون خیریه چین و مؤسسات خیریه سراسر استان هوبئی با فعالیت‌های شبانه‌روزی خود مبلغ یک میلیارد و ۹۰۰ هزار دلار جمع‌آوری و برای رفع مشکلات متعددی که شیوع ویروس کرونا برای مردم به وجود آورده است،  استفاده کردند.

اقدامات گروه‌های مذهبی با استقبال زیادی از طرف مردم کشور چین مواجه شده است؛ پیروان آئین‌های مختلف برای کمک به مردم ووهان از یکدیگر پیشی می‌گیرند و هر روز افراد بیشتری را با مؤسسات خیریه آشنا می‌کنند. با این وجود، برخی از افراد مذهبی از پرداخت هر گونه کمک مالی به مؤسسات خیریه خودداری و تمایل خود به کمک‌های غیر مادی را اعلام می‌کنند.

بسیاری از مؤسسات خیریه پیروان آئین‌های مختلف در چین امیدوارند که با کمک‌های مالی و غیر مالی به هموطنان خود، علاوه بر کاهش تنش روی مردم، اعتماد دولت را به فعالیت‌های خود جلب کنند تا راحت‌تر به فعالیت خود در کشور بپردازند.

کد خبر 412540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.