هفت هزار و ۵۳۷ بازمانده و تارک تحصیل در اصفهان شناسایی شد

معاون آموزش ابتدائی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: در آذر ماه امسال از سوی وزارت آموزش و پرورش هفت هزار و ۵۳۷ دانش آموز بازمانده و تارک تحصیل به استان معرفی شد که از این تعداد چهار هزار و ۴۰۰ نفر از آنان جذب شدند.

شهین جوانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص برنامه‌های آموزش و پرورش ابتدایی استان اصفهان برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی جاری اظهار کرد: برنامه انسداد مبادی بی‌سوادی یکی از مهمترین برنامه‌های حوزه معاونت آموزش ابتدایی در سال تحصیلی امسال بوده است.

وی افزود: طرح موضوع در شورای آموزش و پرورش و ابلاغ مصوبات به سایر دستگاه‌ها از طریق استاندار به فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها مبنی بر همکاری و مساعدت در امر شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل در دستور کار بوده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: از دیگر اقدامات در این زمینه تعامل بین دستگاهی با سازمان‌های مرتبط مانند دانشگاه علوم پزشکی، ادارات کل ثبت احوال و بهزیستی، امور اتباع، دادگستری، سازمان تبلیغات اسلامی، گروه‌های مردم نهاد NGO ها و کمیته امداد و صداوسیما بوده است.

جوانی تصریح کرد: برگزاری جلسه انسداد مبادی بیسوادی ویژه معاونین و کارشناسان نواحی و مناطق جهت شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده و تارک از تحصیل بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط با گروه‌های مردم نهاد و دولتی در خصوص شناسایی و جذب این کودکان صورت گرفته است، گفت: همچنین تشکیل پایگاه‌های توانمندساز ویژه دانش آموزان نیاز ویژه جهت کاهش افت و ترک تحصیل آنها از دیگر اقدامات در این زمینه بوده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه ایجاد سامانه پیامکی ۳۰۰۰۷۰۰۲۲۲۸۸۱۱ به منظور معرفی دانش آموزان تارک و بازمانده از تحصیل در روند کارها بوده است، اظهار کرد: علاوه بر این ارتباط با گروه‌های مردم نهاد در خصوص شناسایی و جذب کودکان، بهسازی و توانمند سازی همکاران جهت کار با کودکان با نیاز ویژه، نظارت بر مدارس حاشیه‌ای و کمتر توسعه یافته را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه همکاری جهت ثبت نام کودکان کار و نیاز ویژه و مداخله بهنگام و کیفیت بخشی به آموزش پیش دبستانی را نیز در دستور کار داشتیم، افزود: توسعه مراکز اختلالات یادگیری، ایجاد پایگاه‌های توانمند سازی ایتدای ورود به دبستان، ایجاد پایگاه‌های رشد و اجرای طرح شناسایی خانه به خانه جهت شناسایی و جذب کودکان بازمانده و تارک تحصیل از اقدامات مؤثر انجام شده در اجرای این طرح بوده است.

جوانی در مورد آمار دانش آموزان مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی در سال تحصیلی جاری، اظهار کرد: در حال حاضر ۶۵ هزار ۳۱۳ نفر نو آموز در پیش دبستانی و ۴۸۲ هزار و ۴۴۳ نفر دانش آموز در استان مشغول به تحصیل هستند که این آمار نسبت به سال گذشته رشد صعودی داشته است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: مسئولیت آموزش این تعداد دانش آموز دوره ابتدایی بر عهده ۱۹ هزار و ۷۸۵ معلم است که از این تعداد ۹۰۴ کلاس چند پایه را داریم و از این تعداد ۳۸ هزار و ۸۱۵ نفر از اتباع هستند.

وی ادامه داد: در دورترین مناطق استان که هیچ ارگان و نهاد دولتی وجود ندارد دو واحد آموزشی با یک دانش آموز و یک معلم به دلیل تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان پرچم جمهوری اسلامی را برافراشته نگه داشته است. همچنین در ۸۳ واحد آموزشی در استان تا ۵ دانش آموز و ۱۷۳ واحد آموزشی ابتدایی تا ۱۰ دانش آموز مشغول به تحصیل هستند.

علل جذب نشدن دانش آموزان شناسایی شده بازمانده از تحصیل

جوانی با اشاره به آمار کودکان بازمانده و تارک تحصیل در استان، اظهار کرد: در آذر ماه امسال از سوی وزارت آموزش و پرورش تعداد هفت هزار و ۵۳۷ نفر دانش آموز بازمانده و تارک تحصیل به استان معرفی شدند و از این آمار تعداد دو هزار ۹۵۴ نفر نوآموز پیش دبستانی و چهار هزار ۵۸۳ نفر دانش آموزان اول تا ششم که بیشترین سهم مربوط به شهر اصفهان بوده است.

وی تاکید کرد: از این تعداد تاکنون شش هزار و ۱۲۵ دانش آموز که ۲۶/‏۸۱‬ درصد آمار را شامل می‌شود شناسایی شدند و از این تعداد چهار هزار و ۴۰۰ نفر برابر با ۸۳/‏۷۱‬ درصد آنان جذب شدند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص برخی از علل عدم جذب دانش آموزان شناسایی شده، اظهار کرد: بیماری صعب العلاج، کودکان بد سرپرست و با معلولیت جسمی و ذهنی شدید، فقر مالی خانواده، مهاجرت و فوت آنها و خروج دانش آموزان پایه ششم از دوره ابتدایی یا عدم ثبت نام نوآموز در دوره پیش دبستانی از عوامل عدم شناسایی این دانش آموزان است.

جوانی خاطرنشان کرد: همچنین عدم برخورد با اولیا مانع تحصیل در زمان مناسب این کودکان، عدم ابطال شناسنامه دانش آموزان فوتی، عدم به روز رسانی اطلاعات دانش آموزان در سامانه‌های موجود و عدم وجود سامانه‌ای جهت ردیابی کودکان از بدو تولد تا مرگ، وجود دانش آموزان فاقد مدرک هویتی و عدم اطلاع از دانش آموزان بیمار یا معلول در خانواده‌ها نیز از علل اصلی عدم جذب دانش آموزان شناسایی شده است.

کد خبر 412358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.