مقابله روان‌محور چین با اپیدمی کروناویروس‌جدید

بیماری‌های جدید و فراگیر که سرعت شیوع و انتشار آن‌ها چندین برابر بیشتر از یافتن راهی برای درمان و کنترلشان است، همیشه با بارهای روانی سنگینی همراه است که مقابله با آن‌ها را با سختی مواجه می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کروناویروس‌جدید که به‌طور گسترده و سریع ابتدا در چین و سپس چندین کشور دیگر شیوع پیدا کرد، در حال حاضر ۸۰ هزار و ۱۵۴ نفر را مبتلا کرده است. بر طبق بررسی‌ها، سطح فراگیری و خطر این بیماری در تمامی ۳۱ استان چین به یک رسیده است که بالاترین سطح از هشدارها و پاسخ‌های اضطراری بهداشت عمومی در سیستم مدیریت بهداشت عمومی جهان بحساب می‌آید.

تقریباً ۱۳ درصد از مبتلایان به این ویروس جدید دچار علائم شدید تنفسی هستند، چهار درصد درمان و دو درصد فوت کرده‌اند که حدوداً دو هزار و ۶۶۳ مورد مرگ و میرها متعلق به سراسر چین است.

صرف نظر از منشأ اولیه بیماری، عامل اصلی انتقال آن در حال حاضر از انسان به انسان است که با انجام اقدامات ایمنی لازم و مراقبت‌های بهداشتی شخصی که منجر به کاهش عفونت‌های ثانویه می‌شود، در دست کنترل است. با این حال علی‌رغم تلاش‌های سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از گسترش بین‌المللی، هنوز هم آمار روزافزونی از مبتلایان به این ویروس جدید دیده می‌شود که البته مشکلات ناشی از بار روانی منفی حاصل از آن چندین برابر بیشتر از خطر شیوع است.

بالا بودن این آمار منجر به وحشت عمومی، استرس و اختلال سلامت روان، خصوصاً در چین شده است که این ترس‌ها با افزایش تعداد بیماران و موارد مشکوک به ابتلا در سراسر دنیا تشدید می‌شود. از سوی دیگر آینده غیرقابل‌پیش‌بینی وضع بیماری در کنار اطلاعات غلط و داستان‌پردازی‌های بی‌شمار که غالباً توسط شایعه‌پردازان یا گزارش‌های خبری نامعتبر است، همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه همچون ممنوعیت سفر و دستورالعمل‌های قرنطینه که به‌منظور مهار شیوع آن انجام گرفته است باعث افزایش مشکلات روانی و اضطراب عمومی بیشتر می‌شود.

به منظور کاهش این مشکلات و نیز مقابله مؤثر با شیوع بیماری، وظیفه ساماندهی، هماهنگی و رسیدگی به تمامی اقدامات درمانی اورژانسی بهداشت عمومی، انتشار اطلاعات صحیح و نیز جمع‌آوری مواد و تجهیزات اضطراری بر عهده دولت‌های استانی چین قرار گرفت. این دولت‌‎ها در بخش مراقبت‌های بهداشتی، علاوه بر فراهم آوردن احتیاجات بهداشت عمومی، با استفاده از خدمات روان‌شناسی مشاوره‌ای سریع و جامع، به مقابله با موانع روانی و انجام درمان‌های بحران روان نیز اقدام کرده‌اند. از تلاش‌های این دولت‌ها می‌توان از ارزیابی صحت اطلاعات منتشر شده، تقویت سیستم‌های حمایت اجتماعی، حذف بدنامی‌ها و مشکلات روانی مرتبط با همه‌گیر شدن بیماری، حفظ روند زندگی عادی در شرایط ایمن و استفاده از سیستم خدمات روانی خصوصاً مشاوره تلفنی و مبتنی بر اینترنت برای عموم مردم و کارکنان مراکز درمانی نام برد.

در این راستا کمیسیون بهداشت ملی چین دستورالعمل‌هایی برای ترویج این خدمات در اختیار مقامات محلی، پرسنل پزشکی و افراد تحت مراقبت قرار داده است که بنا بر آن‌ها، کارمندان بخش مراقبت‌های پزشکی که بار سنگین معالجه بالینی مبتلایان و نیز ارائه اقدامات پیشگیری عمومی در بیمارستان‌ها و سایر بخش‌های جوامع را بر دوش می‌کشند، علاوه بر خدمت‌رسانی به بیماران جسمی، مسئولیت کمک به افراد ترسیده و وحشت‌زده‌ای که با آسیب‌های شدید روانی مواجه هستند را نیز برعهده دارند. البته این مسئولیت خود آن‌ها را نیز چه به لحاظ جسمی و چه از نظر روانی در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد. چالش‌ها و استرس‌هایی که این قشر با آن مواجه هستند می‌تواند منجر به بروز اختلالات روانی همچون تشویش و اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه شود که به نوبه خود ممکن است باعث خطرات بیشتری نسبت به اپیدمی کروناویروس‌جدید باشد.

با این حال دولت چین در تلاش است که در همکاری روزافزون با روان‌شناسان و روان‌پزشکان و نیز با به‌اشتراک‌گذاری و به‌روزرسانی مطالب مهم و صحیح در وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی، آگاهی عمومی نسبت به راهکارهای پیشگیری و درمانی مقابله با استرس و فشارهای روانی را ارتقا دهد، تا جایی که تقریباً تمامی بیمارستان‌های روان‌پزشکی، مراکز مشاوره روان‌شناختی و بخش‌های روان‌شناسی در دانشگاه‌ها اقدام به راه‌اندازی خطوط تلفن ویژه برای افراد نیازمند به خدمات مشاوره‌ای کرده‌‎اند. این اقدامات با اعتقاد بر این باور انجام شده که استفاده از خدمات سلامت روان در سیستم اورژانس بهداشت عمومی منجر به توانمندسازی دولت‌ها و ملت‌ها برای مهار و ریشه‌کن کردن بیماری‌هایی هم‌چون کروناویروس‌جدید می‌شود که با بار روانی منفی بسیار سنگینی همراه است.

کد خبر 412215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم FR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
    0 0
    اون وقت اینجا به پرستارا میگن نیای توبیخت میکنیم استعلاجی هم نداری بیا جونتو به خطر بنداز اضطراب هم داری مشکل خودته