سبد معیشت کارگری ۵ میلیون تومان/مذاکرات رسمی برای افزایش حداقل مزد

با اعلام میزان سبد معیشت هر خانوار کارگری معادل چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان، مذاکرات رسمی برای افزایش دستمزد سال ۹۹ آغاز شده است.

به گزارش ایمنا، هر سال در تعیین میزان افزایش حقوق دستمزد کارگران طبق ماده ۴۱ قانون کار باید به دو عامل تورم و سبد هزینه معیشت خانوار توجه شود. طبق آخرین اعلام مرکز آمار ایران میزان تورم در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه امسال ۳۷ درصد بود. اما درباره سبد معیشت خانوار کارگری قرار بود امروز این رقم اعلام شود.

اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: با توجه به سبد خواروبار حدود ۱٫۵ میلیون تومانی و ضریب ۳۱ درصدی برای سایر عوامل، سبد معیشت هر خانوار کارگری در کشور حدود چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: البته این عدد کل هزینه خانوار را شامل می‌شود که باید توجه کرد هزینه‌های اجتماعی شامل درمان، مسکن و آموزش را دولت طبق قانون اساسی باید پوشش دهد. اما در حال حاضر چون دولت در تامین این هزینه‌ها به صورت کامل اقدام نمی‌کند ما این هزینه‌ها را در سبد معیشتی لحاظ کردیم. اگر این هزینه‌ها کاهش یابد، سبد معیشت نیز کمتر می‌شود.

آهنی‌ها گفت: سبد معیشت کارگری، فقط یکی از معیارهای تعیین حداقل دستمزد سال آینده است و هزینه کل خانوار کارگری را نشان می‌دهد. بنابراین این رقم، در جلسات آغاز روند مذاکرات دستمزد سال ۹۹ مطرح خواهد شد.

وی افزود: ما برای جلسات تعیین مزد به چنین داده‌ها و زیرساخت‌هایی نیاز داریم و به مواردی مثل این و حفظ اشتغال توجه خواهیم کرد. بعد از این مباحث با توجه به قانونی که داریم برای رسیدن به مزد منطقی و تعادلی و با توجه به عواملی که در حفظ شرایط کارفرمایان و کارگران اهمیت دارد، تلاش خواهد شد.

این عضو شورای عالی کار گفت: به احتمال زیاد اواسط هفته آینده جلسه شورای عالی کار برای تعیین مزد سال آینده شروع خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

کد خبر 412141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.