شب فرهنگی زمینه‌ساز همکاری اصفهان و تبریز در موسیقی شد

مدیر دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزاری رویداد شب فرهنگی اصفهان در تبریز را سرآغاز همکاری دو طرف و حضور گروه‌های موسیقی در این دو شهر دانست.

به گزارش ایمنا، زهرا شجاعی‌منش درباره نتایج و دستاوردهای برگزاری نخستین شب فرهنگی اصفهان در تبریز در بخش موسیقی اظهار کرد: شش قطعه موسیقی از مکتب آوازی اصفهان شامل تصنیف و آواز در این برنامه اجرا شد که شامل قطعه یاد تو بر اساس رنگ استاد کسایی، آواز ابوعطا، تصنیف آتش دل، آواز اصفهان از صائب تبریزی، تصنیف به اصفهان رو و رنگ اصفهان از استاد شهناز بود که مورد توجه مردم تبریز قرار گرفت.

وی با اشاره به دیدار و گفت‌گو با همتای تبریزی خود در این سفر افزود: در این گفت‌وگو درباره مکتب آوازی اصفهان و همچنین کنسرت‌هایی که در هنر سرای خورشید برگزار می‌شود توضیحاتی ارائه شد.

وی اظهار کرد: برای همتای تبریزی بسیار جالب بود که در اصفهان دفتر تخصصی موسیقی وجود دارد که هر پنجشنبه و جمعه و همین‌طور در طول هفته به برگزاری کنسرت در هنر سرای خورشید می‌پردازد که این اتفاق هنوز در تبریز رخ نداده است.

مدیر دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: در این دیدار درباره مکاتب موسیقی تبریز از جمله مکتب تار گفت‌وگو شد که استاد غلامحسین بیگجه‌خانی پایه‌گذار آن بوده و همچنین متوجه شدم که موسیقی تبریز در خارج از کشور با استقبال زیادی مواجه می‌شود و نوازندگان و موسیقی‌دانان تبریزی بیشتر در جشنواره‌های خارجی شرکت می‌کنند و مقام‌هایی نیز در جشنواره‌های ایتالیا، آلمان و سایر کشورها کسب کرده‌اند.

شجاعی‌منش گفت: دلیل این موضوع این است که بسیاری، موسیقی آذری را موسیقی محلی و به نوعی موسیقی مقامی محسوب می‌کنند و استقبال از این موسیقی در خارج از ایران بیشتر از داخل کشور است.

مدیر دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: برگزاری نخستین شب فرهنگی اصفهان در تبریز سرآغاز این حرکت بود و پس از بررسی نقاط ضعف و قوت، قطعاً در رویداد بعدی پرقدرت‌تر شرکت خواهیم کرد.

گفتنی است؛ نخستین رویداد شب‌های فرهنگی اصفهان با چشم‌انداز اقامه گفت‌وگومندی بر اساس توسعه صنایع خلاق و گردشگری به همت معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان ۲۴ بهمن ماه در پردیس سینمایی قدس شهر تبریز برگزار شد و قرار است شهر اصفهان نیز مردادماه سال آینده و همزمان با سالروز صدور فرمان مشروطیت و روز تبریز میزبان شب فرهنگی تبریز باشد.

کد خبر 411992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.