داستان قلقلک برای شاد کردن کودکان نابینا

داستان قلقلک که به نویسندگی سپیده خلیلی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده بود به خط بریل برای کودکان نابینا منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت تخیل از موهبت‌های الهی است که پرورش آن حق بدیهی هر فرد است و یکی از بهترین زمان‌ها برای پرورش آن، زمان کودکی و از راه مطالعه کتاب است. دنیای کودکی دنیایی شاد و پر از زیبایی است اما برخی کودکان از دیدن منظره‌های زیبای آن محروم هستند کودکانی که از زمان دنیا آمدن رنگی جز سیاهی ندیده‌اند. اما ضرب‌المثل قدیمی "خدا گر ز حکمت ببندد دری، ز رحمت گشاید در دیگری" به خوبی چنین وضعیتی را بیان می‌کند گویی خداوند قدرت تخیل را در وجود انسان‌ها قرار داده تا کودکان نابینا بتوانند زیبایی‌های این جهان را تصور کنند.

کتاب‌ها برای استفاده این کودکان باید به خط بریل نوشته شده یا به صورت صوتی تهیه شوند. تنوع کتاب‌هایی که به این خط منتشر می‌شوند بسیار کم است در حالی که کودکان نابینا و کم بینای کشور جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر هستند.

" داستان قلقلک" کتابی است که در سال ۹۷ به نویسندگی سپیده خلیلی و برای گروه سنی الف و ب منتشر شد و اخیراً به خط بریل برای کودکان نابینا و کم بینا نیز آماده و منتشر شده است.

خلیلی دکترای روانشناسی دارد و عضو انجمن روانشناسان کودک ایران است وی همچنین در کارنامه خود آثار دیگری چون "سفرهای گالیور"، "مثل هیچکس"، "امیل و سه پسر دوقلو" را دارد.

در معرفی این داستان آمده است که با زبانی طنز و کودکانه ماجرای به دنیا آمدن بچه‌ای به نام قلقلک را در خانواده‌ای به تصویر می‌کشد که منتظر قل خوردن او هستند اما با گذشت زمان این اتفاق رخ نمی‌دهد.

بخشی از داستان اینگونه است: همسایه قلقلی ها از پشت پنجره، دکتر و بابا قلقلکی را دید و فهمید که بچه شان به دنیا آمده است. دست بچه‌اش، قلقلچه را که کمی بزرگ‌تر از دست قلقلک بود، گرفت و...

خواندن کتاب‌هایی با این فضا کودکان نابینا را شاد کرده و دنیای آن‌ها را زیبا تر خواهد کرد.

کد خبر 411307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.