۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۶
سهم زنان در انتخاب زنان

در هر انتخاباتی اگر زنان تصمیم بگیرند می‌توانند چنان شور انتخاباتی ایجاد کنند که جامعه مردان انگشت به دهان بمانند آنها اگر چه حتی همان سهم ۳۰ درصدی را هم در فهرست‌های انتخاباتی ندارند، اما اگر بخواهند می‌توانند سرنوشت انتخابات را تغییر دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با رد صلاحیت‌های بسیاری که در این دوره از انتخابات صورت گرفت بیم آن می‌رود که تعداد نمایندگان زن مجلس کمتر از دوره قبل باشد که این امر خود نیازمند تلاش زنان برای رأی به کاندیداهای زن است چرا که هر چقدر تعداد زنان حاضر در مجلس کمتر باشد، تأثیرگذاری آنها هم کمتر خواهد بود اما باید این تلاش از طرف زنان صورت بگیرد که در ابتدا پای صندوق‌های رأی بیایند و با این کار دیگران را هم به این امر ترغیب کنند و از سوی دیگر به کاندیداهای زن موردنظر خود رأی دهند تا کرسی زنان در مجلس یازدهم کمتر از تعداد مجلس دهم نباشد.

احزاب اصلاح طلب نقش بسیاری در آموزش سیاسی و اجتماعی زنان داشتند

فاطمه راکعی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت و نقش زنان در انتخابات اظهار کرد: حضور فعال زنان در عرصه اجتماعی و مشارکت سیاسی آنها به عنوان نیمی از جمعیت فعال کشور در ترسیم سرنوشت کشور کاملاً مشخص است اما اینکه بسیاری موضوعات به دست ما نیست و یکی از آنها محدود کردن رأی مردم توسط احراز صلاحیت‌های شورای نگهبان بوده که در بسیاری فضاها منتج حذف نگاه‌های مختلف سیاسی از عرصه انتخابات و مبارزات متعادل و قانونی است.

وی با بیان اینکه این مسائل ممکن است تا حدودی بر شرکت فعال زنان در عرصه‌های انتخاباتی تأثیر بگذارد، افزود: زنان به خصوص زنان احزاب اصلاح طلب شرکت آحاد جامعه را در انتخابات به شدت مهم می‌دانند و علیرغم تمام مسائل پیش آمده در این دوره از انتخابات که باعث رد صلاحیت بسیاری از چهره‌های شاخص شد به عنوان شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و جمعیت زنان مسلمان نواندیش از همه مردم دعوت می‌کنیم تا در انتخابات شرکت کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه علاقمند به شرکت زنان در انتخابات هستیم، تصریح کرد: در کنار این شرکت باید به زنانی که تأیید صلاحیت شده‌اند حتماً رأی داده و از مشی اصلاح طلبی خود دفاع کنیم تا این زنان از برنامه‌های اصلاح طلبان دفاع کرده و به اجرایی شدن آنها کمک کنند چرا که این برنامه‌ها به نفع همه مردم است.

وی با تاکید بر اینکه زنان دارای ظرفیت و پتانسیل بیش از اینها هستند، گفت: فعال شدن شورای عالی اصلاح طلبان و ائتلاف زنان احزاب اصلاح طلب (بانوان صدف) گام‌های بزرگی در سال‌های اخیر بوده و کارهای بنیادی بسیاری شامل آموزش‌های سیاسی و اجتماعی گسترده زنان صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم در انتخابات‌های بعدی زنان را به عنوان نیمی از جمعیت کشور فعال کنیم تا به جایگاه و وزن سیاسی خود در لیست‌ها برسند.

راکعی با ابراز امیدواری از لزوم حضور زنان به عنوان انتخاب کنندگان آگاه در عرصه سیاسی کشور، اظهار کرد: باید این حضور و مشارکت انجام شود که اگر این شرایط اتفاق بیفتد زنان بسیار می‌توانند در عرصه سیاسی اجتماعی کشور مفید واقع شده و نقش خود را ایفا کنند.

قطار توسعه با مشارکت همه اعضا به مقصد می‌رسد

فریده روشن عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این ارتباط، اظهار کرد: انتخابات یا هر گونه فعالیتی که در جامعه صورت می‌گیرد زمانی می‌تواند تأثیرگذاری خود را داشته باشد که همه اقشار، احزاب و گروه‌های آن جامعه بتوانند در آن شرکت کنند.

وی با ابراز تأسف از رد صلاحیت‌های بسیار در این دوره از انتخابات، افزود: اگر چه در چنین فضایی بسیاری از این اقشار و گروه‌ها نمی‌توانند کاندیدای مورد علاقه خود را انتخاب کنند اما باید افراد یک تعلقی به آن گروه داشته باشند تا بتوانند خود را مشارکت دهند و در این دوره از انتخابات متأسفانه به دلیل اینکه برخی به همین دلایل احساس تعلق ندارند این حق انتخاب کردن را از خود سلب می‌کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، تصریح کرد: قطار توسعه وقتی به مقصد می‌رسد که در یک جامعه همه گروه‌ها و اقشار حضور داشته باشند وقتی از این قطار دسته‌ای از افراد پیاده شوند قطعاً مشارکت کمتر خواهد شد اما در هر صورت این حق ماست که حق انتخاب داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ما حق داریم آینده خود را انتخاب کنیم، افزود: شاید زمانی بتوانیم صد درصد حق خود را بگیریم اما زمانی ممکن است تنها پنج درصد حق خود را بگیریم؛ باید توجه داشت به خاطر اینکه نمی‌توانیم تمام حق خود را بگیریم نباید از آن پنج درصد بگذریم و مشارکت نداشته باشیم.

روشن با تاکید بر اینکه اگر در این دوره تنها یک نفر کاندیدا مورد نظر ماست به همان یک نفر رأی بدهیم، تصریح کرد: هرچند می‌دانیم که انتقاداتی وجود دارد و این انتقادات به حق است اما در استفاده از همان حداقل حقی هم که برایمان قائل شدند نباید کوتاه بیاییم.

زنان در کاندیدا شدن چالش‌های بیشتری پیش رو دارند

نرگس گنجی استاد دانشگاه اصفهان نیز اظهار کرد: نقش زنان در انتخابات یک امر مسلم است و خوشبختانه ایران جز کشورهایی است که در خاورمیانه سابقه‌ای نسبتاً طولانی در آزادی زنان در دو موضوع کاندیداتوری و رأی دادن قبل و بعد از انقلاب دارد.

وی با بیان اینکه تاکید بر این دو موضوع بعد از انقلاب بیشتر هم شده است، افزود: با توجه به اینکه نزدیک به نیمی از جمعیت ایران از زنان است طبیعتاً میزان مشارکت آنها در انتخابات می‌تواند نزدیک به ۵۰ درصد واجدین شرایط رأی دادن را پوشش دهد و میزانی از آمار می‌تواند در سرنوشت انتخابات هم از نظر میزان مشارکت هم از نظر نتیجه انتخابات مؤثر باشد.

این استاد دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: زنان باید نقش خود را به عنوان رأی دهنده تأثیرگذار در انتخابات جدی بگیرند و کاندیداهایی که موفق شوند رأی زنان را داشته باشند کاندیداهای موفق‌تر و خوش شانس‌تری خواهند بود چرا که زنان ما هوشمند هستند و به عملکرد و سوابق افراد توجه دارند و هم در مسائل ملی یا مرتبط با زنان آگاهی‌های لازم را دارند.

وی در خصوص بخش دیگر مشارکت زنان با عنوان کاندیدا شدن، گفت: اعتقاد دارم زنان در کاندیدا شدن چالش‌های بیشتری پیش رو دارند تا از فیلترهای تأیید رد شوند به خاطر اینکه ممکن است بر اساس توانمندی آنها قضاوت نشود یا اگر صلاحیت یکی از آنها تأیید نشود ممکن است از نظر اجتماعی شکننده‌تر باشند و نگران اعتبار اجتماعی خود بیش از مردان باشند.

بهترین راه برای اصلاح، صندوق آرا است

گنجی با بیان اینکه ممکن است زنان نگران عدم حضور افرادی باشند که نتوانند قوانین خوبی برای زنان تصویب کنند، اظهار کرد: در عین حال می‌بینیم نحوه آرا نشان می‌دهد زنان ایرانی در انتخاب فرد مورد نظر خود جنسیت کاندیدا برایشان مهم نیست و بر اساس اعتماد و آگاهی به افراد یا لیست‌ها انتخاب می‌کنند و اگر زنان می‌خواهند وضعیت بهتری داشته باشند باید مشارکت بیشتری در هر دو بخش کاندیداتوری و رأی دهنده داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه واقعیت جامعه نشان می‌دهد موقعیت زنان ایرانی در مجموع رو به رشد بوده است، افزود: قوانین حوزه زنان هم شامل تأمین معاش، بهداشت یا حق حضانت و دیگر موارد در طول این سال‌ها به نفع حوزه زنان بوده است و تا حد امکان از رشد خوبی برخوردار بوده است.

این فعال فرهنگی اصفهان در خصوص لزوم مشارکت همه آحاد جامعه در انتخابات، گفت: ممکن است چینش کاندیداها در این دوره چندان مطلوب نباشد و ما توقع بیشتری از مجلس داشته باشیم که این موارد برآورده نشده است اما باید به این فکر کنیم که در مجلس چه می‌گذرد متأسفانه در فضای مجازی تنها از فاز ایرادگیری آن هم با فاز تمسخر و کمدی وارد مباحث مجلس می‌شوند و نقاط کم اهمیت را بزرگ می‌کنند و به مصوبات مهم آن طور که باید اهمیت نمی‌دهند. وی با اشاره به اینکه تجربه دنیا نشان می‌دهد هیچ راهی مناسب‌تر و کم ضرر تر برای ایجاد تغییر و اصلاح در جامعه جز صندوق آرا نیست، اظهار کرد: بهترین راه برای اصلاح با همه محدودیت‌ها از صندوق آرا می‌گذرد و لازم است همه اقشار این موضوع را جدی بگیرند.

گزارش از: شهین اصلانی خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 411056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.