مدارس کانادا ‌پیشتاز در مقابله با تغییرات آب و هوا

سبز سازی محوطه مدرسه‌ها تنها روشی برای ایجاد فضاهای سبز برای دانش‌آموزان نیست بلکه به پایداری و افزایش مقاومت شهرها در مقابل بحران‌هایی نظیر تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغییرات آب‌وهوایی و گرم شدن کره زمین بحرانی جدی است که مسائل آن ذهن تمام برنامه‌ریزان شهری را در سراسر دنیا به خود مشغول کرده است. این افراد هر روز ایده‌های جدیدی در شهرسازی برای مقابله با این مسئله ارائه می‌دهند و در تلاشند اثرات آن را در شهرهای خود به حداقل برسانند. اخیراً برنامه‌های مقابله با بحران تغییرات آب‌وهوایی به طراحی مدارس نیز منتقل شده است به طوری که مسئولان مدارس با همکاری معماران تلاش می‌کنند راهکارهایی نوین در طراحی مدارس خود بکار گیرند تا اثرات گرم شدن کره زمین را در این مراکز به حداقل برسانند. کانادا از جمله کشورهایی است که مقامات رسمی آن بیشترین تلاش را برای کاهش اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی بکار گرفته‌اند.

طراحی متناسب محوطه مدارس در کشور کانادا از جمله اقداماتی است که مورد توجه طراحان این کشور برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی قرار گرفته شده است. این افراد ابتدا کلاس‌های آموزشی مدارس را در فضاهای باز تشکیل دادند و از دانش‌آموزان خواستند برنامه‌های درسی خود را با طبیعت سازگار کنند تا از این طریق آن‌ها را با طبیعت پیوند دهند.

اگرچه این روش همچنان در مدارس کانادایی رواج دارد، بااین‌حال، هر روز ایده‌های جدیدی برای کاهش اثرات ناشی از گرم شدن کره زمین در مدارس این کشور پیاده می‌شود. طراحان شهری در چند سال اخیر از محوطه مدارس سراسر کشور کانادا به عنوان مکان‌هایی برای افزایش پایداری شهری بهره گرفته‌اند.

گروهی از معماران مشهور کانادایی در استان انتاریو از تعداد ۵۷ مدرسه و هشت مرکز آموزشی به منظور پیاده‌سازی پروژه خود در جهت سازگارسازی شهری با تغییرات آب‌وهوایی بهره گرفته‌اند. این افراد برای جذب دانش‌آموزان در فعالیت‌هایی برای مقابله با اثرات ناشی از گرم شدن کره زمین ایده‌های جالبی بکار گرفته‌اند که در ادامه به بیان بعضی از مهم‌ترین این ایده‌ها پرداخته می‌شود:

نصب باغ‌های بارانی

زهکشی نامناسب منجر به ایجاد گودال‌های آب و فرسایش در محوطه بسیاری از مدارس کشور کانادا شده است. مقامات رسمی این کشور در چند سال اخیر با همفکری طراحان مشهور خود باغ‌هایی بارانی مملو از گیاهان و علف‌های بومی در این محوطه‌ها ایجاد کرده‌اند تا از این طریق نه تنها آب باران را به سطح زیر  زمین هدایت کنند بلکه مدارس و ساختمان‌های اطراف آن را در مقابل وقوع سیل مقاوم کنند. مدیران مدارس نیز تلاش کرده‌اند دانش‌آموزان را به سمت فعالیت‌های مربوط به حفظ و پرورش گیاهان باغ‌های بارانی جذب و کلاس‌هایی آموزشی در جهت افزایش آگاهی دانش‌آموزان در زمینه باغداری برگزار کنند.

کاشت درخت

فضاهای باز مدارس سراسر استان انتاریو در چند سال اخیر پوشیده از درختانی شده است که علاوه بر مقاوم‌سازی مدرسه در مقابل حوادث طبیعی نظیر سیل، به کاهش آلودگی هوای اطراف کمک قابل توجهی کرده است. علاوه براین، الگوی کاشت این درختان به گونه‌ای طراحی شده است که سایبان‌هایی زیبا به وجود می‌آورد تا فضایی برای استراحت دانش‌آموزان و رهایی آن‌ها از تابش نور شدید آفتاب ایجاد کند. درختان سبز مدارس استان انتاریو چشم‌اندازهایی زیبا برای این مدارس به وجود آورده است.

گونه‌های ترکیبی بومی

کاشت گل‌ها و گیاهان بومی در مقایسه با چمن در محوطه مدارس باعث جذب بیشتر آب باران و در نتیجه مقابله با سیل می‌شود. گیاهان بومی همچنین حشرات گرده‌افشان‌ متنوع‌تری را به سمت محیط جذب می‌کند و از این طریق باعث افزایش تنوع زیستی در منطقه می‌شود. استفاده از باغچه‌هایی که از ترکیب گل‌ها و گیاهان مختلف بومی ایجاد شده است باعث مقاوم‌سازی هر چه بیشتر مدارس در مقابل بحران‌هایی نظیر تغییرات آب‌وهوایی و گرم شدن کره زمین می‌شود. طراحان کانادایی در مدارس استان انتاریو باغچه‌هایی مملو از گل‌ها و گیاهان ترکیبی ایجاد کرده‌اند تا پایداری را برای مدرسه و منطقه به ارمغان آورند.

پوشاندن محوطه مدارس با لاشبرگ

مدیران مدارس استان انتاریو از لاشبرگ به عنوان ماده‌ای جاذب در محوطه مدارس خود بهره گرفته‌اند. این ماده از رشد علف‌های هرز جلوگیری می‌کند و باعث کاهش نیاز به آب در مدارس می‌شود.

ایجاد سایبان‌های زیبا

مسئولان در محوطه‌های باز مدرسه‌های خود سایبان‌های زیبا نصب کرده‌اند تا علاوه بر رهایی دانش‌آموزان از تابش شدید نور خورشید، فضایی برای استراحت آن‌ها فراهم آورند. پشت بام این سایبان‌ها پوشش سبز گیاهی شده است که علاوه بر پاکسازی هوای اطراف، به کاهش دمای محیط مدرسه کمک کند.

اگرچه بعضی اقدامات فوق به نظر خیلی سازنده نیست و به تنهایی تأثیر زیادی بر کاهش اثرات ناشی از گرم شدن زمین نمی‌گذارد، بااین‌حال، این اقدامات در کنار هم می‌تواند منجر به ایجاد فضاهایی مقاوم در مقابل تغییرات آب‌وهوایی شود.

کد خبر 411034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.