شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری استفتائات ایشان برای انتخابات را منتشر کرد.

به گزارش اینا به نقل از پایگاه حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای، استفتائات مقام معظم رهبری در مورد انتخابات به شرح ذیل روی پایگاه اطلاع رسانی ایشان قرار گرفت.

آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب است؟

شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.

آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟

واجب عینی است.

با توجه به اینکه زن جهت شرکت در انتخابات می‌بایست از منزل خارج شود آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟

شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.

با توجه به نزدیکی زمان انتخابات آیا دعوت بسیج از کاندیداها برای تبیین مواضع خود در مسجد اشکال دارد؟

باید طبق قوانین و مقررات نظام اسلامی عمل شود.

در ایام انتخابات جهت شناخت کاندیدای مناسب، می‌بایست نواقص و عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر کاندیداها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟

در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد، لکن باید از بیان و نشر شایعاتی که منبع خبری معتبری ندارد یا از نظر مقررات ممنوع است، اجتناب شود.

اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می‌توانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟

در تشخیص فرد اصلح می‌توانید از کسانی که به لحاظ دین تعهد و بصیرت مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است.

آیا رأی دادن به فهرست اسامی که از طرف احزاب و گروه‌های سیاسی منتشر می‌شود، بدون تحقیق در مورد افراد آن جایز است؟ اگر برخی از افراد آن در انتخابات رأی آورند و صلاحیت منصب را نداشته باشند، ما در پیشگاه خدای متعال مسئول خواهیم بود؟

می‌توانید به فهرست و افرادی رأی دهید که معرفی کنندگان آنها افرادی متعهد، مؤمن، بصیر و انقلابی و قابل اعتماد باشند، مگر آنکه حجت شرعی بر خلاف داشته باشید.

خرید و فروش آرا در انتخابات چه حکمی دارد؟

جایز نیست.

آیا استفاده از بیت المال جهت تبلیغات انتخابات اشکال دارد؟

استفاده از اموال بیت المال بدون مجوز شرعی و قانونی جایز نیست و موجب ضمان است.

آیا پذیرش رأی مردم و التزام به آن برای نامزدهایی که در انتخابات حائز اکثریت آرا نشدند لازم است؟ آیا بر سایر نامزدها جایز است که دست به انتقاد و اعتراض در حیطه قانونی یا غیر قانونی بزنند؟

التزام عملی به آنچه که طبق مقررات به عنوان نتیجه نهایی انتخابات اعلام می‌گردد لازم است. اعتراض از راهِ قانونی و با مراعات مقررات و ضوابط، اشکال ندارد.

در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد، آیا فرد رأی دهنده، در محضر خداوند متعال مسئول خواهد بود یا خیر؟

اگر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسؤول نخواهد بود.

آیا تخریب نامزدها جهت رأی آوردن فردی که به نظر هواداران اصلح است جایز است؟

نقد عملکرد اشخاص برای روشن شدن افکار عمومی اشکال ندارد، ولی باید از نشر مطالب غیر معتبر و تهمت و توهین به اشخاص اجتناب شود.

کد خبر 410841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.