موسوی: مردم مشارکتی امنیت آفرین در انتخابات داشته باشند

نماینده مردم تهران گفت: امیدوارم مردم شریف و آگاه ایران، با وجود تمام گلایه‌های بجا و درستی که نسبت به مدیریت اقتصادی و سیاسی فعلی دارند، بار دیگر مشارکتی امنیت آفرین در انتخابات داشته باشند.

سید فرید موسوی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، پیرامون مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: در بین جریان‌های سیاسی شناخته شده‌ای که در چارچوب قانون اساسی فعالیت می‌کنند، رویکردی تحت عنوان قهر با انتخابات مطرح نیست. موضع برخی از احزاب و جریان‌ها در عدم ارائه لیست انتخاباتی نباید به معنای قهر با انتخابات یا تحریم آن تعبیر شود. شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و تعدادی از احزاب شناخته شده و سابقه دار بنا به دلایلی که قابل تأمل هم هست، نتوانستند لیست انتخاباتی ارائه دهند. این با تحریم انتخابات متفاوت است. طبیعتاً در یک رویکرد اصلاح‌طلبانه، باید از هر فرصتی برای اصلاح روندها و بهبود اوضاع بهره برد. انتخابات حتی با انتقادات به جا و درستی که نسبت به رد صلاحیت کاندیداهای شاخص و دلسوز اصلاح طلب وجود دارد، فرصتی برای اعلام مواضع اصلاح‌طلبانه است.

وی افزود: به اعتقاد من هر رفتاری که روند همبستگی ملی و افزایش مشارکت سیاسی نخبگان و مردم را تحت تأثیر قرار دهد، باید اصلاح شود. متأسفانه روند فعلی بررسی صلاحیت‌ها به گونه‌ای پیش رفته که حتی شخصیت‌های برجسته اصولگرا هم نسبت به آن اعتراض دارند؛ حتی اعضای محترم شورای نگهبان هم نسبت به قانون فعلی انتقاد دارند. در با کیفیت ترین دموکراسی‌های جهان هم نظارت بر انتخابات امری پذیرفته شده بوده و قانون اساسی جمهوری اسلامی هم به درستی این وظیفه را برعهده شورای نگهبان قرار داده است؛ اما مسئله در نحوه اعمال این نظارت است. هیچ عقل سلیمی نسبت به نظارت فراقوه‌ای در انتخابات معترض نیست و انتظار ندارد کسی با سابقه تخلفات مالی، اخلاقی یا حتی امنیتی تأیید صلاحیت شود. مسئله دایره تفسیر این تخلفات به ویژه در مورد مسائل سیاسی است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: قانون فعلی، قانون جامع و مانعی برای نظارت نیست. چارچوب مند کردن این نظارت یک اولویت جدی برای مجلس آینده خواهد بود. مطمئن هستم با تدوین یک قانون جامع و مانع که با رویکرد حقوق اساسی ملت، چارچوب‌های معین و مشخصی را برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات تعیین کند، هم میزان مشارکت نخبگان و عموم مردم در انتخابات افزایش خواهد یافت و هم شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت با قوت و استدلال بیشتری به نظارت قانونی خواهند پرداخت. در مجلس دهم جهت اصلاح قانون انتخابات تلاش‌هایی صورت گرفت که متأسفانه به نتیجه مطلوب نرسید.

موسوی با اشاره به تأثیرات مشارکت گسترده در انتخابات خاطرنشان کرد: اساس و بنیان قدرت جمهوری اسلامی، بر حمایت مردم از نظام استوار است. کشورهای مختلف دکترین مختلفی برای اقتدار ملی خود در نظر می‌گیرند. برخی بر قدرت نظامی یا حتی هسته‌ای، برخی بر مناسبات بین‌المللی و برخی دیگر بر قوت اقتصادی تکیه کرده‌اند. در جمهوری اسلامی از روز نخست، این دکترین بر مشارکت عمومی و حمایت مردمی استوار بوده است. با این دکترین بود که انقلاب پیروز شد. با این دکترین در دفاع مقدس فتح‌المبین کردیم. با این دکترین در مقابل بدخواهی بیگانگان ایستاده‌ایم. امروز و در شرایطی بی سابقه دشمنی ائتلاف ضد ایرانی ترامپ و تروریسم اقتصادی هم چاره‌ای جز توسل به این رویکرد نداریم. هر دغدغه مندی که دل در گرو کشور و مردم دارد، نگران مشارکت مردم در انتخابات است.

وی افزود: امیدوارم مردم شریف و آگاه ایران، با وجود تمام گلایه‌های بجا و درستی که نسبت به مدیریت اقتصادی و سیاسی فعلی دارند، بار دیگر مشارکتی امنیت آفرین در انتخابات داشته باشند. همچنین امیدوارم مسئولان مملکت و منتخبان ملت، قدر این مشارکت نجیبانه مردم را بدانند و فارغ از جناح بندی‌های سیاسی و برد و باخت‌های انتخاباتی، حضور و مشارکت مردم را پیامی برای اقتدار کشور در مقابل بدخواهان خارجی تلقی کرده و آن را فرصتی برای خدمت‌رسانی به مردم بدانند چرا که هیچ موضوعی به اندازه صداقت مسئولان بر حمایت مردمی از نظام و امنیت کشور مؤثر نیست.

کد خبر 410814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.