اپیدمی مهاجرت؛ کدام ورزشکاران ایرانی سال ۹۸ دست به مهاجرت زدند؟

سال ۹۸ در حالی به اتمام می‌رسد که سال چندان خوبی برای ورزش ایران نبود. از چالش‌های فراوان مالی و امکاناتی گرفته تا ناکامی در مسابقات مختلف بین‌المللی، باعث شد تا در سال منتهی به المپیک ورزش ایران، روزهای پر تب و تابی را سپری کند و یکی از دردناک‌ترین این اتفاقات، مهاجرت گسترده ورزشکاران ایرانی بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر تا چند سال پیش مهاجرت یک ورزشکار ملی کمتر مشاهده می‌شد، حالا تبدیل به خبر روتین ورزش ایران شده‌است. ترک کشور توسط ورزشکاران پدیده‌ای است که چند سالی ورزش کشور را درگیر خودش کرده و امسال شاهد رشد چند برابری مهاجرت‌ها ورزشکاران بودیم.

از اولین بانوی مدال‌آور المپیکی تا داوری که سوت زدن در چند فینال و رده‌بندی معتبر در مسابقات جهانی فوتبال را در کارنامه داشت، امسال چمدان به دست از فرودگاه امام برای همیشه ایران را ترک کردند.

امسال تاکنون ۷ ورزشکار و چهار چهره مطرح ورزشی کشورمان دست به مهاجرت از وطن خود زده‌اند. ورزشکاران و چهره‌هایی که هر یک به نوبه خود نقش خاصی را در ورزش ایران ایفا می‌کردند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پیش از این هرگز شاهد این تعداد مهاجرت در یک سال نبوده‌ایم؛ اتفاقی که موجب می‌شود استعدادها و سرمایه‌های ناب ورزش کشور برای همیشه از دسترس ایران خارج شوند. در ادامه به معرفی ورزشکاران و چهره‌های ورزشی مهاجر سال ۹۸ می‌پردازیم.

بیشتر بخواند:

تب داغ مهاجرت بین ورزشکاران؛ مولایی اولی نبود آخری هم نیست

وطن به ورزشکاران عِرق دارد؟

سعید مولایی؛ پر سر و صدا و همچنان پر ابهام!

سعید مولایی که یکی از مطرح‌ترین ورزشکاران تاریخ جودو کشور بود که در آبان ۹۸ برای همیشه اردوی تیم ملی را ترک و به ایران نیامد. این جودوکار وزن ۸۱ کیلوگرم در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ به میزبانی ژاپن حضور یافت و به گفته خودش برای مواجه‌نشدن با نماینده اسرائیلی تن به دو شکست مصلحتی مقابل ورزشکار بلژیکی و گرجستانی داد.

همین مسئله باعث شد تا او به اقدامی که به نظر از مدت‌ها قبل در نظر داشته دست بزند و به آلمان پناهنده شود.

مکالماتی که از او با یکی از مسئولان فدراسیون جهانی این رشته منتشر شد نشان می‌دهد مولایی از حدود یک سال قبل درصدد فراهم کردن شرایط برای مهاجرت از کشور بوده‌است.

او مدعی شد که تماس‌هایی از ایران وی را مجبور به باختن کرده و این در حالی است مجید زارعیان، سرمربی تیم ملی جودو در گفت و گویی این ادعا را رد کرد و خاطرنشان کرد حضور وزیر ورزش رژیم صهیونیستی در مسابقات و فشار روانی او منجر به چنین رخدادی شده است.

هر چه بود مولایی ابتدا ژاپن را به مقصد آلمان ترک کرد و سپس به درخواست رئیس جمهور مغولستان راهی اولان باتور شد. او که در دو سال پیاپی در مسابقات قهرمانی جهان صاحب یک مدال برنز و طلا شده بود، حالا باید با پرچم مغولستان در عرصه‌های بین‌المللی حضور یابد.

کیمیا علیزاده؛ مهاجرت دختر اولین‌های ورزش ایران

کیمیا علیزاده تکواندو کار ۲۱ ساله کشورمان، در المپیک ۲۰۱۶ ریو توانست نخستین مدال زنان ایرانی در المپیک را تصاحب کند. او با کسب مدال برنز این مسابقات علاوه بر این افتخار، با ۱۸ سال سن جوان‌ترین مدال‌آور تاریخ المپیک افتخاراتش شد.

علیزاده دی ماه سال ۹۸ با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، اعلام کرد قصد دارد برای همیشه ایران را ترک کند. علیزاده که همواره برای مسئولان ورزش ایران همواره سمبلی بود تا او را پیش چشم جهانیان به رخ بکشند تا اثبات کنند راه موفقیت در عرصه‌های ورزشی در کشور بسته نیست، از ایران رفت تا پیام تلخی را از محرومیت‌های ورزش ایران به جهانیان برساند.

او ابتدا به هلند رفت، اما پس از مدتی اعلام شد با پرچم آلمان در مسابقات جهانی حضور می‌یابد. مهاجرت علیزاده، واکنش‌های زیادی را به همراه شد. مسئولین وزارت ورزش بر هدایای اهدا شده به او سخن گفتند تا نشان دهند آنچه که علیزاده را ناراضی کرده، مشکلات مالی و امکانات نبوده و نمی‌توان چنین بهانه‌ای را از او پذیرفت.

هادی ساعی نیز از پیشکسوتان تکواندو واکنش تندی به مهاجرت این بانو تکواندوکار نشان داد و بیان کرد که در کشور به علیزاده بیش از حد توجه شده و هیچ کجای دنیا امکانات تکواندو ایران را ندارد!

علیرضا فیروزجا؛ نابغه‌ای که گریخت

علیرضا فیروزجا متولد سال ۸۲ در بابل است. او در حالی که تنها ۱۳ سال سن داشت، موفق شد احسان قائم مقامی را شکست دهد. فیروزجا با ۱۴ سال سن به جوان‌ترین استاد بزرگ شطرنج ایران مبدل شد و دو سال بعد، به درجه سوپر استاد بزرگ رسید تا اولین شطرنج‌باز ایرانی باشد که این عنوان را تصاحب می‌کند.

از موفقیت‌های دیگر این شطرنج باز می‌توان به صعود به دور سوم جام جهانی شطرنج اشاره کرد که پیش از آن هیچ ایرانی موفق به رسیدن به این مرحله نشده‌بود.

شهریور ماه امسال بود که خبرهایی مبنی بر مهاجرت فیروزجا به گوش رسید تا بالاخره پس از مسابقات دسامبر ۲۰۱۹، او رسماً اعلام کرد دیگر با پرچم ایران مسابقه‌ای نخواهد داد و قصد دارد با تابعیت فرانسه پا به عرصه‌های بین‌المللی بگذارد. این در حالی است که تاکنون در سایت فیده، پرچم فرانسه مقابل نام این ورزشکار وجود ندارد و تنها پرچم این سازمان، جایگزین پرچم کشورمان شده‌است.

بیشتر بخوانید:

دومینو خروج ستاره‌های شطرنجی کشور؛ علت چیست؟

فیروزجا می‌خواست برای ایران بازی کند، شورای برون مرزی نگذاشت! / بودجه ما ۱۰۰ هزار یورو است

صدف خادم؛ اولین بوکسور زن ایرانی

صدف خادم نخستین زن ایرانی است که دست کش بوکس را به دست کرده و به رینگ مبارزه در این رشته آمده‌است. او فروردین امسال برای اولین بار در غرب فرانسه پا به مسابقات بین‌المللی بوکس گذاشت و در اولین مبارزه رسمی خود به برتری دست یافت. او پس از پایان این مسابقات، تاکنون به ایران بازنگشته و به نظر، چنین قصدی ندارد. با این وجود شایعات زیادی مبنی بر دستگیری خادم در صورت بازگشت به کشور پیش آمد، اما حسین نوری، رئیس فدراسیون بوکس کشور به شدت این خبر را تکذیب کرد.

محمدرضا آذرشکیب؛ از عرق به وطن تا پوشیدن دو بنده آذربایجان

محمدرضا آذرشکیب کشتی گیر کشورمان دارنده مدال برنز قهرمانی آسیا ۲۰۱۰، دو نقره قهرمانی جوانان جهان در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ و یک نقره قهرمانی جوانان آسیا است.

او سال ۹۰ و پس از حضور یک ساله در لیگ کشتی جمهوری آذربایجان، با پیشنهاد حقوق ماهانه ۱۵ هزار دلاری ترک‌ها برای تغییر تابعیت و کشتی‌گرفتن برای آن‌ها مواجه شد، اما آذرشکیب قید شرایط خوب مالی خارج از کشور را زد و در ایران ماند. او در گفت و گویی در سال ۹۱ خاطرنشان کرده‌بود ارزش کسب مدال و بودن با ورزشکاران و کادر فنی ایرانی بسیار بیشتر از این رقم‌ها است.

حالا با گذشت ۷ سال از آن روزها، نظر این کشتی‌گیر تغییر یافت و تصمیم گرفت تا از امسال با پرچم آذربایجان پا به عرصه‌های بین‌المللی بگذارد. اتفاقی که موجب شد تا او حرف‌های سال‌ها پیش خود را از یاد ببرد و اینچنین در خصوص تصمیمی که اتخاذ کرده، واکنش نشان دهد و بیان کند که خواست خدا بود تا برای آذربایجان کشتی بگیرم!

پوریا جلالی پور؛ مهاجرت به ایالات متحده همراه با از دست رفتن یک سهمیه پارالمپیکی ایران

پوریا جلالی یکی از کمانداران حاذق کشورمان در ریکرو است. او در حالی که همراه با کاروان اعزامی ایران به مسابقات کسب سهمیه هلند رفت، با کمک برادرش که ساکن بلژیک بود در اروپا ماند و به ایران بازنگشت.

جلالی‌پور در این مسابقات به مدال طلا دست یافت و سهمیه حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را تصاحب کرد. او با وجود اینکه ابتدا در هلند ماند، اما پس از مدتی اعلام کرد قصد دارد تا این کشور را به مقصد آمریکا ترک کند و در آنجا ساکن شود.

پریسا فرشیدی؛ یک قهرمان دیگر تکواندو بانوان در راه آلمان

پریسا فرشیدی یکی از پر افتخارترین بانوان تکواندوکار است که او نیز راه کیمیا علیزاده را در پیش گرفته و از کشور آلمان تقاضای پناهندگی کرد. در کارنامه افتخارات فرشیدی، نایب قهرمانی بازی‌های آسیایی، برنز مسابقات کشورهای اسلامی و قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان به چشم می‌خورد. او به تازگی درصدد ترک کشور برآمده تا تکواندو بانوان در کمتر از دو ماه، دو قهرمان خود را از دست بدهد.

نوید زنگنه؛ استعداد جوان کشتی ایران پیشکش به کانادا

نوید زنگنه آزادکار ۲۳ ساله کشورمان آبان ماه امسال ایران را به مقصد کانادا ترک کرد تا با اخذ اقامت این کشور آمریکای شمالی، برای آن‌ها به میدان مسابقات جهانی کشتی برود. در کارنامه زنگنه یک مدال برنز جهانی در رده جوانان و همچنین یک نقره آسیا در جوانان آسیا دیده می‌شود. او که می‌توانست یکی از استعدادهای مثمر ثمر و شانس مدال المپیکی برای کشتی کشورمان باشد، احتمالاً از سال آینده برای کانادا به روی تشک می‌رود.

سایر چهره‌های ورزشی مهاجر امسال

به جز ورزشکارانی که در بالا ذکر شد، چندی دیگر از افراد مطرحی که با ورزش سر و کار داشتند، سال ۹۸ تصمیم گرفتند تا ایران را ترک کنند. علیرضا فغانی داور بین‌المللی فوتبال کشورمان پا به فوتبال و لیگ استرالیا گذاشت تا قضاوت در این کشور را تجربه کند. او البته اعلام کرد در مسابقات جهانی با نام ایران حاضر خواهد شد. حالا و چند ماه پس از مهاجرت این داور در سفر کوتاهی که به ایران داشت، قرار بود میهمان یکی از برنامه‌های تلویزیونی باشد، اما این اتفاق نیافتاد تا شایعه ممنوع التصویر بودن او قوت گیرد.

مزدک میرزایی گزاشگر مطرح فوتبال نیز تابستان امسال و در سکوت کامل خبری به انگلیس رفت. او در حالی به چنین تصمیمی تن داد که از یک سال پیش در تلویزیون ایران به حاشیه رفته‌بود. مزدک به انگلیس رفت تا در یکی از شبکه‌های فارسی‌زبان، از نبود عادل فردوسی پور در قاب تلویزیون ایران نهایت استفاده را ببرد و دست به تأسیس یک برنامه کارشناسی فوتبالی به سبک نود بزند.

مهاجرت تنها داور بانوی بین المللی شطرنج ایران

شهره بیات اولین و تنها بانوی داور بین‌المللی شطرنج گرید A در آسیا و مدرس فدراسیون جهانی شطرنج با سابقه قضاوت در مسابقات مهمی از جمله فینال قهرمانی شطرنج بانوان جهان نیز امسال در مسابقات جهانی بدون حجاب حضور یافت تا به نظر برسد رسماً کارش با فدراسیون شطرنج ایران به اتمام رسیده باشد.

فدراسیون اما از کشب حجاب او در مسابقات جهانی رفع مسئولیت کرد و اعلام کرد فیده به طور مستقیم از داورانش برای مسابقات جهانی دعوت به عمل می‌آورد و بیات برای حضور در این مسابقات نیازی به مجوز از ما نداشته‌است.

یوسف کرمی و خداحافظی از وطن

همچنین یوسف کرمی، یکی از چهره‌های پرافتخار ایران به تازگی با انتشار پستی از ایران خداحافظی کرد تا با کوله باری از تجارب باارزش، استارت مربی‌گری خود را در کراوسی بزند.

کد خبر 410781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.