از شیشه‌های رنگی مترو تا اپلیکیشن راهنمای توریست

ایده کاپ هفتم عنوان "طرح اصفهان ۲۰۲۰ و گردشگری" در فاز دانشجویی نیز برندگان و بهترین ایده‌ها و طرح‌های خود را شناخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایده کاپ رویدادی است که توسط "مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان" با هدف نگاه خلاق و نوآورانه شهروندان به عنوان رکن اصلی شهر و افزایش مشارکت شهروندی برگزار می‌شود.

بعد از برگزاری شش رویداد ایده کاپ، این برنامه خلاقانه به خانه هفتم خود رسید، رویدادی که این بار با عنوان "طرح اصفهان ۲۰۲۰ و گردشگری" در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی سعی در تعامل بیشتر شهروندان، دانش آموزان و دانشجویان با شهرداری اصفهان داشت.

فاز اول و دانش آموزی این رویداد ۱۷ آذرماه سال جاری برندگان و منتخبان خود را شناخت تا در مراسمی درخور شأن ایده پردازان از آنها تجلیل شود تا ایده‌های آنها به امید اجرایی شدن در برنامه‌های شهرداری اصفهان جای بگیرد.

فاز دوم و دانشجویی ایده کاپ هفتم عصر امروز -شنبه ۲۶ بهمن‌ماه- با حضور مدیران شهری و ایده پردازان برگزار شد تا مدیریت شهری، ایده‌های برتر دانشجویان و دانش آموختگان خود در خصوص اصفهان ۲۰۲۰ و گردشگری در قالب ایده کاپ هفتم بشناسد.

شهر آینده شهر جوانان مبتکر و خلاق است

در ابتدای این رویداد علیرضا صادقیان، معاون برنامه ریزی و توسعه انسانی شهرداری اصفهان اظهار کرد: در اصفهان زمینه‌های مختلفی برای ایده پردازی به ویژه برای جوانان وجود دارد و امیدواریم در بخش جوانان همچون بخش دانش آموزی و نوجوانان بتوان از ایده‌های جوانان و دانشجویان استفاده کرد.

وی اضافه کرد: شهر آینده باید توسط خود شهروندان و جوانان شکل بگیرد چراکه شهر آینده شهر جوانان مبتکر و خلاق است.

معاون برنامه ریزی و توسعه انسانی شهرداری اصفهان ادامه داد: تلاش می‌کنیم برای ایجاد چنین بستری زیرا اصفهان پتانسیل توسعه را دارد البته در این بیش از پیش بر ایده پردازی جوانان تاکید داریم چون آینده دست آنها است، جوانانی که سعی دارند شهر بهتری در آینده برای خود بسازند.

صادقیان تصریح کرد: طبیعتاً مسیر زندگی بهتر، از نوآوری و قبل از آن از خلاقیت می‌گذرد و در این راه مدیریت شهری دست خود را پیش جوانان دراز کرده است که بتوانیم از ایده‌های جوانان استفاده کنیم، در این فاز امیدواریم با فعالیت خوب و استفاده درست از ایده‌های جوانان برای شهرهای دیگر الگو شویم، البته اکنون نیز اصفهان الگوی سایر شهرها است، اما این موضوع باید عیان شود.

وی در خصوص اهمیت شهر خلاق تصریح کرد: اخیراً در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس کنفرانسی در خصوص شهر خلاق برگزار شد که بیشتر شهرهای بزرگ دنیا در آن حضور داشتند و این اهمیت بالای شهر خلاق را برای دنیا نشان می‌دهد.

طبقه خلاق در دانشگاه‌ها هستند

معاون برنامه ریزی و توسعه انسانی شهرداری اصفهان اضافه کرد: از دانشجویان توقع بیشتری وجود دارد چون طبقه خلاق در دانشگاه‌ها هستند، البته که نخستین ایده کاپ دانش آموزی که برگزار شد خروجی‌های جالب و مثبتی داشت و حتماً ایده کاپ دانشجویان متفاوت و جالب خواهد بود.

وی تصریح کرد: در مدیریت شهری امیدواریم استفاده از ایده در آینده پررنگ‌تر باشد، زیرا شهر اصفهان این فرصت را دارد که در حوزه گردشگری با دیگر شهرها متفاوت باشد.

ایده‌هایی برای گردشگری

بعد از سخنرانی علیرضا صادقیان نوبت به ارائه ایده پردازان رسید، در ابتدا مهدی بزرگی ایده پرداز اول با عنوان «ایده کجای تاریخ ایستاده ایم » به ارائه ایده‌ای در خصوص سامانه‌ای برای شناخت بهتر مکان‌های تاریخی و تطبیق آن با تاریخ کشور گردشگر پرداخت، وی اجرایی کردن این ایده را اینگونه اظهار کرد: وقتی یک فرانسوی وارد عالی قاپو می‌شود و تاریخ آن را می‌خواند می‌تواند بفهمد که در همان زمان در فرانسه چه اتفاقاتی رخ داده است.

علی بهارلو دیگر ایده پرداز در خصوص ایده خود تصریح کرد: ایده من اپلیکیشن گردشگری است که نصب آن در فرودگاه برای مسافران صورت می‌گیرد و برای شناخت بهتر شهر برای مسافر مهم است که اگر این برنامه جواب داد می‌توان آن را ملی کرد. این برنامه می‌تواند تجربه‌ای خاص برای گردشگران رقم بزند و اشتغالزایی نیز ایجاد کند و در این میان تبلیغات مثبتی نیز در آن انجام می‌شود.

علیرضا جعفری ایده پرداز سومی بود که روبه‌روی داوران قرار گرفت و از ایده خود چنین گفت: «هتل کپسول» نام ایده من است، این هتلی است که فضای خیلی خوبی دارد و در متراژ کمی از زمین، تعداد زیادی اتاق قرار می‌گیرد که این فضا باید در نزدیکی فضای شهری قرار گیرد و با توجه به فضای کم و مناسب می‌تواند قیمتی مناسب داشته باشد.

مهدی خانی ایده پرداز چهارم در خصوص ایده خود گفت: «رادیوی انگلیسی» ایده‌ای است که توسط آن در فضاهای فرهنگی با توجه به محتوا آشنایی با فضای فرهنگی انجام می‌شود؛ محتوای این رادیو به تفاوت فضای فرهنگی یا هتل و سکونت‌گاه متغیر است.

محمد درویشی، ایده پرداز بعدی با عنوان «اپلیکیشن تراکم یاب» به روی صحنه آمد و اظهار کرد: این اپلیکیشن برای سنجش تراکم در اطراف مراکز فرهنگی و فروشگاه‌های مهم است که به گردشگر این امکان را می‌دهد که نسبت به شلوغی مراکز فرهنگی و پارکینگ‌ها آگاهی پیدا کند.

فائزه سید باقری ایده پرداز پنجم بود که با ایده خود با عنوان بهره برداری مناسب از تونل‌های مترو به ایراد سخن پرداخت و گفت: وقتی مسافر درون مترو نشسته است می‌تواند از شیشه بیرون مترو و دیوار تونل را ببیند که می‌تواند با نقش بستن پویانمایی درون تونل‌ها یک موضوع مورد نظر را منتقل کند.

حامد غریبی ایده پرداز ششم با عنوان ایده «خانواده قلب خانه» اظهار کرد: گردشگران شوق زیادی برای حضور در بین خانواده‌های اصفهانی دارد و از سمتی شهروندان نیز آماده میزبانی از گردشگران هستند، در این میان خانواده‌های اصفهانی می‌توانند مثل جاذبه‌های فرهنگی یک راه جذب گردشگر باشد، که راه آن ورود شهرداری و کمک به این موضوع است.

فرید کریمی ایده پرداز بعدی در خصوص ایده خود تصریح کرد: آموزش گردشگری به کودک و نوجوان پارامتر مهمی است و می‌توان بعد از آموزش به دانش آموزان، از آنها به عنوان معرفی کننده مراکز فرهنگی استفاده شود که می‌تواند موضوع جالبی برای گردشگران باشد.

مهناز ملکی ایده پرداز نهم و آخر بود که با ایده خود با عنوان گرافیک محیطی میدان نقش جهان در مقابل داوران قرار گرفت و گفت: آلودگی‌های بصری میدان نقش جهان بسیار در چشم می‌زند، اما می‌توان با دسته بندی کردن تابلوهای نقش جهان به شهروندان و گردشگران کمک کرد.

از موسیقی خیابانی تا ایتامپ

پس از ارائه ایده‌ها، فهیمه پرورش ارائه دهنده اول با عنوان طرح استودیو خیابانی به روی صحنه آمد و اظهار کرد: ایده من ایستگاه‌های موسیقی خیابانی است، ایستگاه‌های ثابتی که افراد هنرمند می‌توانند در آن به ارائه هنر خود بپردازند تا فقط کسانی که دوست دارند از آن موسیقی استفاده کنند در آنجا حضور پیدا کنند.

حمید سلامی ارائه دهنده بعدی بود که با عنوان طرح «هتلوس» به روی تریبون آمد و اظهار کرد: بحث من در مورد اتوبوس‌هایی است که از رده خارج هستند در واقع به جای اینکه این اتوبوس از رده خارج شود از فضای داخل آن استفاده شود و با تجهیز داخل آن بتوان آن را به عنوان محل سکونت استفاده کرد.

ارائه دهنده بعدی سعید دهقانی بود که به ارائه طرح خود پرداخت و اظهار کرد: استفاده از داده‌های اجتماعی بسیار مهم است که بتوانیم از آن علاقه‌ها و نیازهای گردشگران را فهمید و در راستای آن قدم برداشت که می‌تواند گام خوبی برای بهبود شهر باشد.

ارائه دهنده چهارم محمد زاهدی بود که به ارائه طرح خود با عنوان «اصفهان منظری نو» پرداخت و گفت: طرح من اصفهان شهر پرنده‌ها است تا از حضور پرندگان استفاده بهتری شود.

بعد از او نوبت به مسعود سلطانی زاده و طرح وی با عنوان «کیوسک یادگاری نویسی» رسید، که در این باره اظهار کرد: در بازدید از آثار تاریخی به دیوار نوشته‌های تلخی بر می‌خوریم که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما طرح من دستگاهی است که افراد در آن خاطره نویسی کنند.

ارائه دهنده ششم سارا غائی با طرح «ایتامپ» اظهار کرد: ایتامپ یک سامانه گردشگری کامل است که می‌توان در اپلیکیشن آن تمام مقاصد شهرهای گردشگری را مطالعه کرد و بهترین مقصد را انتخاب کرد و در آن از لحاظ مختلف کلان شهرها را قیاس کرد.

محمدامین معصوم‌شاه نفر بعدی بود که به ارائه طرح خود با عنوان «سازه‌های تنسگریتی» پرداخت و گفت: این‌ها سازه‌هایی با انعطاف بالا و اندازه مختلف است که با چوب یا آلومینیوم ساخته می‌شود و می‌تواند در شهر نمود کند و با طرح‌های مختلف نظر گردشگران را جلب کند.

رضا نوری ارائه دهنده هشتم بود که با عنوان طرح «توریست بار» اظهار کرد: گردشگران تک نفره ۷۰ درصد گردشگران را تشکیل می‌دهند که می‌توان اپلیکیشنی را طراحی کرد که در آن مکان‌های پربازدید را ببیند و تور لیدر و نوع رفت و آمد خود را در آن انتخاب کند.

علی هدایت نژاد ارائه دهنده نهم بود که با عنوان طرح «پل پیاده راه بزرگمهر» گفت: طرح من ایجاد یک پل پیاده راه روی پل بزرگمهر است که روی آن تفرج‌گاه‌های مختلفی وجود دارد که جذابیت خوبی برای گردشگران دارد.

سعیده هرندی زاده آخرین ارائه دهنده بود که با عنوان طرح «شبکه پیاده مدار گردشگری» مرتبط با ساختار تاریخی شهر اصفهان اظهار کرد: طرح من ایجاد پیاده راه‌هایی در اطراف آثار تاریخی است که موجب کاهش ترافیک در این مناطق می‌شود.

در پایان از ایده‌های برتر به ترتیب فائزه سید باقری نفر اول، مهدی بزرگی نفر دوم، علیرضا جعفری نفر سوم تجلیل به عمل آمد.

همچنین از طرح‌های برتر به ترتیب سعید هرندی زاده نفر اول، سعید دهقانی نفر دوم و علی بعیدی و سارا غایی و گروه آنها به عنوان مقام سوم تجلیل شد.

کد خبر 410594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.