محیط زیست: هواشناسی اطلاع رسانی نکرده بود!

شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان ساعاتی از ظهر امروز در وضعیت ناسالم برای عموم قرار گرفت این در حالی است که با توجه به ناپایداری هوا احتمال افزایش غلظت آلاینده ها برای روز شنبه و آلودگی هوا انتظار نمی رفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان ظهر امروز- شنبه ۲۶ بهمن ماه- با میانگین ۱۵۱ در وضعیت ناسالم برای عموم قرار گرفته است.

هم اکنون شاخص کیفی هوا در ایستگاه‌های پایش دائم محیط زیست در میدان احمدآباد روی عدد ۱۶۳، استانداری روی عدد ۱۴۷، پروین روی عدد ۱۳۸ و رودکی روی عدد ۱۵۵ قرار دارد.

در این پیوند ویکتوریا عزتیان، کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به وزش بادی که وجود دارد در این ساعت انتظار افزایش غلظت آلاینده‌ها را نداریم با وجود این علت این پدیده در حال حاضر فقط ترافیک شهری است.

وی ادامه داد: در ساعات اولیه صبح ترافیک شهری پر تردد است از این رو باد توان تهویه و جابه جایی هوا را ندارد؛ همچنین وجود ذرات معلقی که بیشتر ناشی از سوخت خودروها است با سرعت وزش باد کنونی کاسته نمی‌شود.

عزتیان با بیان اینکه هم اکنون سرعت باد در کلانشهر اصفهان شش متر بر ثانیه است، افزود: در چنین شرایطی انتظار افزایش شاخص کیفی هوا را نداریم بنابراین در حال حاضر علت افزایش آلاینده‌ها به خاطر منابع انتشار محلی است؛ هم اکنون در مناطق پرترافیک شهر از جمله دورازه دولت، میدان انقلاب و دورازه شیراز افزایش غلظت آلاینده‌ها را شاهد هستیم که ناشی از دود خوروها است.

به گزارش ایمنا، بنابر اطلاعیه‌ای که روز گذشته اداره کل هواشناسی استان اصفهان منتشر کرد برای روز شنبه وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در نواحی شمالی، شرقی و شمال شرقی استان و احتمال کاهش دید و کیفیت هوا پیش بینی شده بود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه کاهش کیفیت هوا ناشی از وقوع گرد و خاک در منطقه سگزی و فرودگاه تأثیر داشته است، خاطرنشان کرد: کاهش کیفیت هوا به دلیل انتشار گرد و خاک در مناطق کویری به علت افزایش وزش باد است در حالی که ذرات معلقی که در شهر اندازه گیری می‌شود ناشی از خودروها و منابع انتشار داخلی است و باد هم توان جابه جایی ذرات معلق را ندارد زیرا این ذرات بسیار ریز هستند.

هواشناسی اطلاع رسانی نکرده بود

همچنین محمود مزارع کارشناس کیفیت هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا ضمن تأیید کاهش کیفیت هوا در چهار ساعت گذشته اظهار کرد: غلظت آلاینده‌ها در ساعات اخیر روند افزایشی داشته است در این باره هواشناسی اطلاعی به محیط زیست نداده بود، هواشناسی باید در ارتباط با عوامل تأثیر گذار بر افزایش آلاینده‌ها پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه شرایط پایداری هوا برای امروز پیش بینی نشده بود، در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت صنایعی مانند ذوب آهن بر کاهش کیفیت هوا تأثیر داشته است یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه ذوب آهن در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است و همچنین عوامل طبیعی بعید می دانم فعالیت این کارخانه بر کاهش کیفیت هوا درساعات اخیر تأثیر گذار بوده باشد.

مزارع با بیان اینکه احتمال تأثیر وزش بادهای شرقی در مسیر شرق اصفهان بر کلانشهر اصفهان وجود دارد، گمانه زنی‌ها در باره استفاده نیروگاه‌های اصفهان از سوخت مازوت به جای گاز طبیعی به علت افزایش برودت هوا را رد کرد و افزود: نیروگاه‌های اصفهان به هیچ عنوان مازوت استفاده نمی‌کنند زیرا قسمت مازوت سوزشان پلمب است، از سوی قوه قضائیه پلمب شده اگر فک پلمب کنند تبعات سنگینی برای آنها دارد به هیچ عنوان چنین کاری نمی‌کنند.

کد خبر 410549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.