رویش انقلاب اسلامی ایران در معنویت و اخلاق بی سابقه است

امام جمعه اصفهان گفت: طی ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی کشور در معنویت و اخلاق پیشرفت زیادی کرده و به رویش بی سابقه در دنیا رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله یوسف طباطبایی نژاد ظهر امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اصفهان، با بیان اینکه کسی که تقوی الهی را پیشه و از گناهان پرهیز کند، خداوند راه برون رفت از مشکلات را برای او هموار می‌سازد به آیاتی از قرآن اشاره کرد و گفت: مؤمنان فقط کسانی هستند که با یاد خداوند قلب شأن می تپد و از هدف خداوند ارزش در دل شأن می‌افتد و با دیدن آیات الهی ایمان شأن افزون می‌شود.

وی با بیان اینکه مؤمنین به خداوند توکل می‌کنند و واژه "توکل" ۷۰ مرتبه در قرآن با تعبیرات مختلفی آمده است، افزود: تعبیر واژه "توکل" در قرآن کریم و در روایات با قاعده‌های متفاوتی آمده است و یکی از صفات مؤمنین توکل بر پروردگار منان است.

چهار رکن ایمان واقعی

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، گفت: از امیر المومنین (ع) نقل شده که ایمان واقعی به خداوند چهار رکن دارد. اگر کسی ایمان واقعی به خداوند را داشته باشد این چهار رکن توکل به خدا، واگذار کردن کار به پروردگار، تسلیم به خداوند شدن و راضی به رضای او بودن را خواهد داشت.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: توکل از واژه وکیل گرفته شده است و "وکیل" نیز به معنای واگذار کردن برخی از کارهای خود به دیگری است، توکل به خدا هم یعنی انسان کارهایش را به خداوند واگذار کند؛ مرحوم ملاهادی سبزواری از فلاسفه ایران درباره توکل می‌فرماید: ((توکل این است که امور را به خداوند که همه موارد به دست اوست واگذار کنی، معنی توکل این نیست که بنشینی و روزی از خداوند بخواهی و کار انجام ندهی، بلکه خداوند کارها را مقرر کرد که با وسیله تحقق پیدا کند، بنابراین باید کار انجام دهی و توکل بر پروردگار داشته باشی.))

وی با بیان اینکه توکل دارای ارکانی است، افزود: انسان وقتی برای کاری وکیلی می‌گیرد باید قدرت و توانایی انجام کار را در آن وکیل ببیند، بنابراین انسان وقتی امور را به خداوند می‌سپارد باید ایمان داشته باشد خداوند همه کارهایش را می‌تواند انجام دهد و هیچکس هم نمی‌تواند جلوی کارهایش را بگیرد. خداوند در آیه ۱۶۰ سوره آل عمران می‌فرماید: ((اگر خدا یار شما باشد هیچکس بر شما پیروز نمی‌شود و اگر خدا با شما باشد هیچ وقت مغلوب نمی‌شوید و اگر خداوند بخواهد شما را به زمین بزند چه کسی می‌تواند مانع شود.)) خداوند وکیل خوبی است و کسی نمی‌تواند حریف او شود.

آیت الله طباطبایی نژاد ادامه داد: به تعبیر آیه ۵۱ سوره توبه خداوند به پیامبرش می‌فرماید: ((چیزی برای ما پیش نمی‌آید مگر اینکه آن کار را خداوند نوشته است و مربی ما انسان‌ها هدایت و مؤمنین به خداوند توکل می‌کنند.))

سه رکن اصلی توکل

وی با اشاره به اینکه انسان باید در ابتدا شرایط توکل را داشته باشد و بداند همه کارها به دست خداوند است، اظهار کرد: انسان باید تلاش کند و در این حال بر خدا توکل کرده و به راهش برای دستیابی به موفقیت ادامه دهد؛ قدم دوم در توکل این است که بدانیم خداوند مصلحت انسان را می‌داند و هیچ‌وقت به ضرر انسان کار نمی‌کند و اگر از او اطاعت کنیم همواره بر مبنای مصلحت ما کار می‌کند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان اظهار کرد: انسان باید خدا را بشناسد و اثر کارها و رسیدن به نتیجه را لطف خداوند بداند و رکن آخر هم این مسأله است که مؤمن هر کاری که می‌تواند انجام دهد و نتیجه کار را به خداوند واگذار کند.

احکام قطره را نباید بر دریا جاری کرد

آیت الله طباطبایی نژاد در خطبه‌های دوم این هفته نماز جمعه اصفهان ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س)، تاکید کرد: امیدوارم خداوند متعال به برکت این ولادت مشکلات جامعه را حل کند.

وی به حضور پر شکوه مردم غیور استان اصفهان در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه اشاره کرد و گفت: حضور پرشور مردم در هوای سرد زمستانی اصفهان و مابقی استان‌ها حاکی از همبستگی ملت ایران است و باید در تاریخ این حماسه پرشکوه ثبت شود.

امام جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه دشمنان علیه ایران صحبت می‌کنند تا مردم را از انقلاب دور کنند، گفت: مردم باید بین انسان‌ها و حکومت اسلامی تفاوت قائل شدند و انسان‌ها ممکن است دچار خطا شوند و مردم احکام قطره را نباید بر دریا جاری کنند. همه افراد قطره‌اند و خطا و اشتباه می‌کنند، اما نباید این خطا را به حکومت نسبت داد و این نکته حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه طی ۴۰ سال گذشته قدم‌های مؤثری در انقلاب اسلامی برداشته شده است، اظهار کرد: گام‌های بعدی نیز در آینده برداشته می‌شود؛ انقلاب در معنویت و اخلاق پیشرفت زیادی کرده و به رویش رسیده و این رویش در دنیا بی سابقه است.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه باید شهید سلیمانی را کمتر از مالک اشتر تاریخ ندانیم چرا که وجود این شخصیت‌ها در انقلاب اسلامی بسیار مهم است، گفت: قدم‌های مؤثر در طول ۴۰ سال انقلاب برداشته شده است، اما باید قدم‌های مؤثرتر را برداریم و شهید سلیمانی های زیادی را داشته باشیم.

انتخاب وکیل توانمند

امام جمعه اصفهان اظهار کرد: مردم به این یقین رسیدند که باید به دریا نگاه کنند. معتقدم که مردم در دوم اسفندماه همین طور پرشکوه به پای صندوق‌های رأی می آیند و برای خودشان وکیل توانمندی که به مصلحت جامعه کار می‌کند را گزینش می‌کنند؛ مؤمنان وظیفه شرعی دارند که افراد کاری، مؤمن و خدمت گذار به ملت را با آگاهی انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: به طور یقین یکی از امتحانات الهی حضور در انتخابات است و متأسفانه بسیاری از افراد در این امتحان مردود می‌شوند و بدون آگاهی به افراد بی لیاقت رأی می‌دهند.

آیت الله طباطبایی نژاد اظهار کرد: معتقدم برای انتخابات باید با وضو برویم و با اعتقاد به افراد خدمت گذار جامعه رأی داد، باید اسلام را روز به روز قوی‌تر کنیم تا بتوانیم در مقابل استکبار جهانی ایستادگی کنیم.

کد خبر 410408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.