عیدی: مکاتب هنری اصفهان ریشه در تبریز دارد

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: هیچ مکتبی را نمی‌توان در اصفهان یافت مگر اینکه ریشه آن در تبریز بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی با حضور در برنامه "تبریزیم" که از شبکه تلویزیونی سهند (شبکه استانی آذربایجان شرقی) پخش شد، در خصوص لزوم برپایی شب فرهنگی اصفهان در تبریز اظهار کرد: شهرها در دنیای امروز به دنبال تحقق توسعه پایدار شهری هستند و این شاخص پایداری بدین معنا است که شهرها متناسب با نیازهای نوع انسان و مؤلفه‌های زیست‌بومی عمل کرده و به گفت‌وگو بنشینند.

وی افزود: توسعه پایدار زمانی تحقق می‌یابد که زمینه گفت‌وگو محور در یک شبکه ارتباطی با نام "زنجیره ارزش" شکل گیرد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه تبریز و اصفهان از کانون‌های میان فرهنگی راه ابریشم بوده‌اند، تصریح کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار، باید زمینه گفت‌وگو میان این دو شهر مکتب‌دار، مکتب‌دان و میراث‌بان وطن احیا شود زیرا این دو شهر مانند دو دیده بینای ایران و دو تکه یک جواهر هستند که با یکدیگر تکمیل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هیچ مکتبی را نمی‌توان در اصفهان یافت مگر اینکه ریشه آن در تبریز بوده است، ادامه داد: تبریز و اصفهان در شکل‌گیری مکتب نگارگری و خوشنویسی ایران سهم بسزایی دارند و بر حس شهودی سنت موسیقایی یکدیگر تأثیر گذاشته‌اند.

عیدی با بیان اینکه توسعه شهری در دوران صفویه در اصفهان و تبریز بر مبنای یک تفکر بوده، خاطرنشان کرد: در اصفهان محله‌ای به نام تبریز نو وجود داشته که اکنون با نام عباس‌آباد شناخته می‌شود اما هنوز هم قدیمی‌ها این محله را به نام محله تبریزی‌ها می‌شناسند.

وی از ملارجبعلی تبریزی اصفهانی، نجم‌الدین رضا تبریزی اصفهانی و صائب تبریزی به عنوان مشاهیر "اصفهانی تبریزی" نام برد و افزود: در عصر حاضر نیز تراکتور و سپاهان دو لهجه از یک زبان ورزشی در فوتبال دو شهر اصفهان و تبریز را تشکیل داده‌اند که این امر در فولکلور دو شهر تبلور پیدا کرده‌است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه زبان شناسان لهجه اصفهانی را تکامل یافته روند حاصل از ارتباط اصفهان و تبریز در عهد صفویه می‌دانند، گفت: پخت قرمه‌های تبریزی در اصفهان نشانه انتقال فرهنگ آشپزی از تبریز به این شهر بوده که رساله آشپزی شاه عباس موید آن است.

وی افزود: اگر ظرفیت‌های گفت‌وگویی را تقویت کنیم، خلاقیت فرهنگی هردو شهر در عصر کنونی تقویت شده و باعث بهزیستی اجتماعی و نشاط اجتماعی در این دو جهان‌شهر خواهد شد و در نتیجه از راه در خود زیستن و به دیگری نگریستن، می‌توانیم بهتر با جهان تعامل کنیم.

کد خبر 410353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.