حذف اهدای پلاسما به روش آفرز در مراکز انتقال خون

مدیر کل سازمان انتقال خون استان اصفهان گفت: در مراکز انتقال خون استان اصفهان دریافت پلاسما به روش آفرز فعلا حذف شده است و حذف این روش لطمه‌ای به مراکز درمانی وارد نمی‌کند.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در مراکز انتقال خون اصفهان دریافت پلاسما به روش آفرز حذف شده است، اظهار کرد: در مراکز انتقال خون به دو روش پلاسما تولید می‌شود، روش اول تولید پلاسمای معمولی است که فرد خون اهدا می‌کند و از آن سه فرآورده گلبول قرمز، پلاک و پلاسما استخراج خواهد شد.

وی در تشریح روش دوم افزود: روش دیگر تولید پلاسمای آفرز است که در آن از فرد اهدا کننده خون دریافت می‌شود و بعد از استخراج پلاسما خون به فرد برمی‌گردد، در واقع از اهدا کنندگان در این روش فقط پلاسما دریافت می‌شود.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان اصفهان با تاکید بر اینکه پلاسمای آفرز مصارف درمانی کمی دارد، تصریح کرد: پلاسمای آفرز بیشتر در تولید داروهای مشتق از پلاسما استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اکنون سیاست سازمان انتقال خون تمرکز بر فعالیت اصلی این سازمان یا همان دریافت خون و پلاکت است، تصریح کرد: پلاسما تنها به روش آفرز گرفته نمی‌شود و استخراج پلاسما برای مراکز درمانی هنوز هم انجام می‌شود، هیچ مشکلی در جمع‌آوری پلاسما به روش معمول وجود ندارد و حذف این روش لطمه‌ای به مراکز درمانی وارد نمی‌کند.

زینلی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه جمع‌آوری پلاسما به روش آفرز برای سازمان انتقال خون صرفه اقتصادی کمی داشت و بیشتر در قسمت تولید داروهای مشتق از پلاسما استفاده می‌شود و رسالت اصلی سازمان این است که خون و فرآورده‌های خونی را برای مراکز درمانی تولید کند، این اقدام فعلاً در سازمان انجام نمی‌شود، اما ممکن است در آینده این فعالیت با توجه به نیاز کشور دوباره در سازمان انتقال خون صورت بگیرد.

کد خبر 410098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.