طرح "مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی" تدوین می‌شود

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از مطالعه و بررسی طرح «مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی» خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، خسرو شهبازی درباره آخرین وضعیت جنگل‌های هیرکانی، اظهار کرد: طرح «مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی» در دست مطالعه و بررسی است و به دنبال تصویب نهایی آن هستیم. در حال حاضر بر اساس تصاویر ماهواره‌ای وسعت جنگل‌های هیرکانی دو میلیون و چهار هزار هکتار است.

وی افزود: این طرح توسط دانشگاه تهران، تربیت مدرس، دانشگاه ساری و دانشگاه گرگان و چند مشاور در دست مطالعه و بررسی است و امیدواریم پس از تصویب نهایی این طرح، با مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی بتوانیم اقدامات مؤثرتری را انجام دهیم.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه وظیفه ما حفاظت، توسعه و احیا این جنگل‌ها است، ادامه داد: خوشبختانه از دهه ۷۰ به بعد وضعیت جنگل‌های هیرکانی بسیار بهتر شده و اقدامات انجام‌شده در حفظ و احیای آن نقش مؤثری داشته است.

شهبازی با بیان اینکه توسعه، حفاظت و احیا جنگل‌های هیرکانی جزو برنامه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، اعلام کرد: در حال حاضر برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی بیش از ۲۶۰۰ نفر نیروی محافظ جذب‌شده و حفاظت این جنگل‌ها را بر عهده دارند.

رصد ماهواره‌ای آتش سوزی جنگل‌های کشور

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آتش‌سوزی جنگل‌های شمال کشور در چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: یش‌بینی کرده بودیم به دلیل گرمی هوا احتمال آتش‌سوزی در کشور وجود دارد و برای مهار آتش سوزی، نیروهای سازمان جنگل‌ها، مرتع و آبخیزداری در آماده‌باش کامل بودند.

وی یادآور شد: تعداد آتش‌سوزی‌ها از ۱۰ سال گذشته تقریباً یکسان بوده، اما سطح آتش‌سوزی ها به یک‌هشتم کاهش پیداکرده و این کاهش به دلیل افزایش امکانات و نیروی انسانی بوده است.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در زمینه آتش‌سوزی رصد ماهواره‌ای را نیز در اختیار داریم، ادامه داد: تصاویر ماهواره‌ای را روزانه دریافت می‌کنیم و تمام تصاویر آتش سوزی چندروز اخیر به‌صورت برخط به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ارسال شده و این سازمان سریعاً به استان‌ها برای مهار آتش‌سوزی اطلاع داد.

وی عنوان کرد: اگر بتوانیم تصاویر ماهواره‌ای که در اختیارمان است را آنلاین رصد کنیم؛ می‌توانیم از تخریب، تصرف جلوگری کنیم و مهار آتش‌سوزی زودتر انجام شود.

شهبازی با بیان اینکه برای این موضوع با چند شرکت مذاکره کرده ایم تا تصرف، تخریب و آتش‌سوزی را همزمان به صورت زنگ هشدار به ما اطلاع دهند، ادامه داد: این موضع سبب خواهد شد تا نیروهای این سازمان سریعاً در منطقه اعلام شده، حاضر شوند و از تخریب و تصرف اراضی جلوگیری کنند.

کد خبر 410003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.