کاهش تعداد اهداکنندگان آبان‌ماه مراکز انتقال خون را با مشکل مواجه کرد

مدیر کل سازمان انتقال خون استان اصفهان گفت: در آبان ماه امسال با کاهش تعداد اهداکننده مواجه بودیم اما مصرف خون و فرآورده های آن به میزان قبل بود که این افت شدید اهداکنندگان خون، مراکز انتقال خون را با مشکل مواجه کرد.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته حدود یک درصد افزایش اهداکننده خون در استان اصفهان داشته‌ایم، اظهار کرد: این یک درصد افزایش مربوط به ۱۰ ماه گذشته سال ۹۸ نسبت به سال قبل است و در این مدت حدود ۱۱۵ هزار واحد خون اهدایی دریافت کرده‌ایم که همه خون و فرآورده‌های خونی دریافتی را در اختیار مراکز درمانی استان قرار دادیم و تا کنون تمام درخواست‌ها و نیازهای بیمارستان‌های استان را جوابگو بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هرسال در فصل سرد سال با کاهش اهدا کننده خون مواجه می‌شویم، افزود: این موضوع در حالی است که نیاز بیمارستان‌ها و بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی همیشه وجود دارد و باید خون مورد نیاز استان تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ درصد از اهدا کنندگان خون اهداکنندگان مستمر هستند، یعنی اهداکنندگانی که حداقل سالی دو بار اهدای خون دارند، حدود ۲۰ درصد از اهدا کنندگان نیز جز اهداکنندگانی هستند که برای بار اول اهدا خون داشته‌اند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اینکه در آبان‌ماه با کاهش تعداد اهدا کننده مواجه بودیم نه افزایش مصرف خون و فرآورده‌های آن، اظهار کرد: به علت شلوغی‌های ایجاد شده در آبان ماه امسال رفت‌وآمدها کم شده بود و به طور مثال مرکز خواجو که روزانه حدود ۴۰۰ نفر مراجعه کننده داشت، در این مقطع زمانی در یک روز حدود ۶۰ مراجعه کننده داشت در نتیجه اهدای خون با یک افت بسیار شدید مواجه شد هرچند نیاز بیماران و مراکز درمانی سر جای خود قرار داشت.

وی تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد از اهدا کنندگان، اهداکنندگان با سابقه هستند که هر چند سال یک بار برای اهدای خون می‌آیند، حدود ۹۷ درصد از اهدا کنندگان را مردان و تنها سه درصد را بانوان تشکیل می‌دهند که همچنان آمار بانوان در این زمینه بسیار کمرنگ است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان گفت: از سن ۱۸ تا حدود ۶۰ سال افراد می‌توانند اهدای خون داشته باشند و بیشترین اهداکنندگان حدود سن ۳۱ تا ۳۵ سال هستند.

وی ادامه داد: نزدیک به آخر سال است، کار و فعالیت افراد نیز به علت نوروز افزایش می‌یابد و تا حدودی آمار مراجعه کنندگان به مراکز اهدای خون کم می‌شود، اما نیاز بیماران تالاسمی و بیمارستان‌ها همچنان ادامه دارد، و از مردم درخواست داریم از اهدای خون غافل نشوند.

کد خبر 409826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.