مهم‌ترین موارد در احیای بافت‌های فرسوده شهر

با پیشرفت سریع شهرها و کلانشهرها به سمت توسعه و پویایی، بازآفرینی و احیای بافت‌های فرسوده در دل شهر قابل لمس‌تر است و باید برای آن فکر اساسی شود تا تمام نقاط یک شهر همزمان رشد فیزیکی داشته باشد و توازن در بافت‌های قدیمی و جدید حفظ شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محدوده کلانشهر تبریز حدود ۲۴ هزار هکتار مساحت دارد که این رقم به اضافه حریم شهر، حدود ۱۳۰ هزار هکتار می‌شود؛ از این ۲۴ هزار هکتار محدوده شهر تبریز، دو هزار و ۴۰۰ هکتار محدوده بافت فرسوده مصوب شورای عالی و نزدیک به ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی شهر تبریز است؛ در مجموع سه هزار و ۷۰۰ هکتار بافت پُر، متشکل از بافت فرسوده، حاشیه، تاریخی، روستایی محسوب می‌شود که نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت از شهر تبریز که حدود ۶۰۰ هزار نفر است، در این بافت‌ها زندگی می‌کنند؛ تقریباً یک سوم بافت پُر مشمول بازآفرینی می‌شود.

«محمد عزتی» معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز در گفت وگویی با خبرنگار ایمنا به ذکر مواردی در خصوص برنامه‌های شهرداری تبریز در حوزه بازآفرینی بافت‌های فرسوده و پروژه‌های شهری به منظور خدمت‌رسانی هرچه بهتر به شهروندان پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

برای توسعه بافت‌های فرسوده شهر، چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

نخستین سیاست شهرداری، افزایش نفوذپذیری و توسعه شبکه‌های ارتباطی در بافت‌های فرسوده است؛ همه تلاش مسئولان شهری، اجرای شبکه‌های طرح تفصیلی و پارک‌های کوچک محلی در این بافت‌ها است.

تقریباً اکثر بافت‌های تاریخی، فرسوده است که نمی‌توانیم آن‌ها را تخریب کرده چراکه از گذشتگان به ما ارث رسیده و باید در حفظ و نگهداری آن‌ها بکوشیم.

آیا شهرداری طرح تشویقی برای شهروندان در خصوص بازآفرینی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته است؟

ضمن ارائه پروانه رایگان ساخت تا تراکم مجاز، هر کسی خانه‌های تاریخی را در مناطق تاریخی و بافت‌های فرسوده به هتل، بوم‌گردی، رستوران، شهر کتاب و مجموعه‌های فرهنگی تبدیل کند، شهرداری از آن هزینه‌ای بابت ساخت و ساز دریافت نمی‌کند.

چه مقدار از بافت‌های فرسوده شهر، از نظر سکونت برای شهروندان خطرآفرین است؟

در فاز نخست ۵۰ هکتار از مناطق پرخطر که در حاشیه اتوبان، زیر دکل‌های برق، شیب‌های تند و مناطقی که در نزدیکی گسل تبریز قرار دارند و باید جابه‌جا شوند، شناسایی شده است که باید جابه‌جا شوند؛ سیاست ما این است که در بعضی از بخش‌ها در صورت مشارکت دولت در راستای سند بازآفرینی، دولت زمین‌های خود را در اختیار شرکت‌های توسعه‌گر قرار دهد و شهرداری نیز به صورت رایگان پروانه ساخت و ساز و خدمات ارائه دهد تا با مدیریت صحیح، حدود چهار هزار خانوار از مناطق پرخطر شهر جابه‌جا شوند.

در راستای ایمن‌سازی بازار تبریز چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

بخشی از ایمن‌سازی بازار تبریز، به مشارکت بازاریان بر می‌گردد اما شهرداری در این راستا مرمت بازار تبریز را از سال گذشته شروع کرده است؛ کف آن را سنگفرش کرده و تأسیسات کف بازار را ساماندهی کرده‌ایم. ورودی‌های بازار ترمیم شده است و دروازه‌های قدیمی را احیا کرده‌ایم.

همچنین در راستای بازآفرینی مکان‌های تاریخی، چندین میدان شهر از جمله میدان ساعت بازآفرینی شده است و طرح بازآفرینی آن امسال جایزه خشت طلایی را به خود اختصاص داد.

طرح پیاده‌راه شدن خیابان جمهوری که در اصل همان بدنه بازار تبریز است را به کمیسیون ماده پنج بردیم و به تصویب رساندیم.

به منظور جلوگیری از تجمع معتادان در بافت‌های فرسوده و خرابه‌های شهر و بروز آسیب‌های اجتماعی، چه برنامه‌ای در نظر گرفته شده است؟

انجام اقدامات فرهنگی از جمله مواردی است که برای جلوگیری از این اتفاق پیش‌بینی شده است. حوزه معاونت فرهنگی با بیش از ۲۵ مرکز سلامت فرهنگسرا که اکثر آن‌ها در مناطق کم‌برخوردار قرار دارد، به انجام کارهای فرهنگی می‌پردازد؛ کلاس‌های آموزش خانواده، اعتیاد، برگزاری جشنواره‌های تابستانی، انجام کارهای فرهنگی در ماه مبارک رمضان از جمله اقدامات برای جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی است. همچنین در کنار این موارد، سعی کرده‌ایم خدمات و حمل ونقل عمومی را به این مکان‌ها ببریم و به این مکان‌ها هویت بخشیم.

در راستای تاب‌آوری شهری چه اقداماتی انجام شده است؟

با توجه به اینکه پهنای شمالی شهر تبریز بر روی حریم گسل زلزله واقع است، شهرداری در این راستا سعی کرده فضاهای بازی را در این مناطق ایجاد کند تا در زمان وقوع بحران بتوان مدیریت کنیم. همچنین در نظر داریم حومه شهر را به کمربند سبز شهری تبدیل کنیم و با این اقدام سعی داریم شهر را در مواقع بحران، کنترل کنیم.

عمده پروژه‌های شهرداری تبریز حول چه محوری است؟

سیاست شهرداری در نظام بودجه‌ریزی به چند بخش تقسیم می‌شود. بخش نخست بر مبنای طرح‌های تفصیلی و جامع شهر تبریز است و بیشتر حول محور مسیرگشایی، اجرای شبکه‌های طرح تفصیلی به خصوص در محدوده‌های بافت‌های حاشیه‌نشین و فرسوده که نیاز به بازآفرینی شهری دارد، است.

بخش دوم در حوزه اجرای فضاهای سبز شهری، پارک شهری، توسعه فضای سبز در دو قسمت پارک‌های محله‌ای برای خدمات روزمره و پارک‌های منطقه شهری است که در سطح شهر و خارج از شهر بتواند برای مجموعه شهری تبریز و شهرهای پیرامون خدمات ارائه دهد.

بخش سوم در حوزه بافت‌های تاریخی شهر تبریز است؛ بازار تبریز به عنوان اثر جهانی و بزرگترین بازار سرپوشیده ایران با بیش از پنج هزار کسبه به ثبت ملی و جهانی رسیده است؛ سیاست شهرداری احیا و به روز نگه داشتن و بازآفرینی مجموعه تاریخی با پروژه‌های کف‌سازی، مرمت بازار و پیاده‌راه‌سازی در حوزه محور تاریخی است.

در بخش حمل و نقل عمومی چه برنامه‌ای دارید؟

حوزه شبکه حمل و نقل و توسعه حمل و نقل عمومی مخصوصاً حمل و نقل بر مبنای مترو از دیگر مباحث مورد توجه شهرداری در نظام بودجه‌بندی است و همه تلاش شهرداری، اتمام خط یک مترو _طولانی‌ترین خط مترو شهر تبریز_ است که با بیش از ۲۰ ایستگاه از شرق تا غرب شهر ادامه دارد؛ از سمت شرق تا مرکز شهر ۱۲ ایستگاه دارد که در حال حاضر هم فعال است و امیدوار هستیم این خط تا پایان امسال به اتمام برسد.

با بهره‌برداری از خط یک مترو، ۳۰ درصد از پروژه مترو تبریز به اتمام می‌رسد چراکه این خط، طولانی‌ترین خط مترو است؛ البته همزمان کارهای عمرانی خط ۲ نیز شروع شده و در حال انجام است.

در حوزه خدمات شهری چه برنامه‌ای در نظر دارید؟

موضوع دیگری که از اهداف مدیریت شهری در نظام بودجه‌بندی است و توجه جدی به آن شده، مناسب‌سازی شهر برای معلولین و کم‌توانان، بهسازی معابر و … است.

از جمله اهداف شهرداری تبریز، هوشمندسازی شهر است تا بتوانیم خدمات را تا حد امکان در حداقل زمان به شهروندان ارائه دهیم؛ در همین راستا اخیراً مصوبه دریافت پروانه هفت روزه را برای اجرایی شدن، از شورا و استانداری دریافت کرده‌ایم.

گفت‌وگو از: زهرا سیدین، خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 409638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.