۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
تجلی قلم در فضای معاصر

«آسمانی_زمینی» اثری از محسن سلیمانی است که در ایستگاه متروی اصفهان نصب شده است و علیرضا هاشمی نژاد در تحلیل آن گفت: این کتیبه تجلی درکی از وجوه مختلف ظرفیت های قلم ثلث در فضای هنر معاصر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا هاشمی نژاد در برنامه تحلیل یک اثر که امروز _پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه_ در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اتفاقی که در مترو اصفهان با نصب کتیبه افتاده بسیار با شکوه است که ارزش نقد وتحیل دارد.

وی افزود: خط اثر، قلم ثلث است و ویژگی هایی دارد که روابط درونی و ساختار هندسی اندام حروف و کلمات در قلم ثلث با ایجاد نوعی امکان حرکت بی انتها و ترکیب با دیگر فره های تزیینی قابلیت این قلم موقر و با شکوه و در عین حال مدور را بیش از سایر اقلام برای کاربردهای تزیینی افزایش داده است.

این پژوهشگر و نویسنده حوزه خوش‌نویسی تصریح کرد: خوشنویسی تحت تاثیر عرفان بوجود نیامده چراکه هنرخوشنویسی براساس نیاز مادی بوجود امده و ارتقا فرم هندسی خط برای خواندن است و هنر روح فنون و خوشنویسی گویای این تعریف است.

وی افزود: در کتیبه آسمانی و زمینی از کلیت این ظرفیت ها با پشتوانه آگاهی بهره برداری شده است و به تعبیر دیگر این کتیبه تجلی درکی از وجوه مختلف ظرفیت های قلم ثلث در فضای هنر معاصر است از این رو از سه منظر قابل بررسی و تحلیل است.

وی با بیان اینکه در وجهی به خوبی رابطه خود را با ساختار پیشین قلم ثلث در استحکام فرم و رعایت قواعد بیان میکند، تصریح کرد: از بعد دیگر این کتیبه همچنان به زیبایی در نسبت با معماری در کاربردی مدرن و صنعتی نشسته است و در وجهی دیگر از قابلیت قلم ثلث در ایجاد نسبت بین صورت و معنارا در جهانی دوگانه نشانگر است.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت به عنوان اثری معاصر نسبت ساختارمندی با هنر جدید برقرار کرده و گواه درک هنرمند پدیداورنده از مفهوم معاصریت و ظرفیت های گرافیکی مدرن در پدیده ای سنتی است و البته همه این ویژگی ها نوعی شرافت به مصالح این کتیبه بخشیده است تا آنجا که آهن سرد و بی‌روح به عنوان مصالح اصلی آن ابزاری شده است تا ما را از ناسوت به ملکوت و سرزمین خیال و به بیان دیگر از زمین به آسمان ببرد.

کد خبر 409325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.