دربی ۹۱؛ تکاپوی رنگی پایتخت

استقلال و پرسپولیس تهران فردا - پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه - در شهرآورد پایتخت از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دربی یا شهرآورد به معنای تقابل دو تیم همشهری برابر یکدیگر است. اما شنیدن نام دربی در ایران تنها یک معنی می‌دهد و آن مصاف سرخ و آبی‌های پایتخت است؛ دو تیمی که کری‌های هواداران‌شان برای هم تمامی ندارد و حساسیت جز جدایی ناپذیری است که شانه به شانه با ۹۰ مصاف قبلی استقلال و پرسپولیس پیش آمده‌است.

تهرانِ روز دربی هم، متفاوت و دیدینی‌تر از روزهای دیگر است. پایتخت دود گرفته میان پرچم‌های قرمز و آبی هوادرانی که از دور و نزدیک خودشان را به تهران رسانده‌اند، برای چند ساعتی هم که شده رنگی و زیبا می‌نماید. مترو دیگر تنها جای کارمندان، دانشجویان و دانش‌آموزانی نیست که مسیر تکراری خانه تا محل کار، مدرسه و دانشگاه را می‌پیمایند؛ حالا قطارهای دو طبقه‌ی صادقیه، محل آغاز کری‌ها و سرودن و هماهنگ‌کردن شعارهای استادیومی هواداران دو تیم است.

ظهر پنجشبه، برج‌های سر به فلک کشیده پایتخت در برابر پرواز بلند سر زن‌های دو تیم و شیرجه‌های بلند سنگربانان‌شان، مجال خودنمایی نمی‌یابد. تهران از جنوب تا شمال، شرق تا غرب غرق در هیجان خواهد شد و ۱۵ و ۳۰ دقیقه قسمت نود و یکم سریال تکراری جنگ سرخآبی‌های پایتخت زن، مرد، پیر و جوان را روی سکو یا پشت تلویزیون میخکوب خود می‌سازد. قصه‌ای که با پایان بازی هم قرار نیست تمام شود و خیابان‌های تهران، آماده پذیرایی شبانه از هواداران تیم پیروز در دربی پنجشنبه خواهد بود؛ تا تهران دربند خود بکشند.

پرسپولیس آماده برای هتریک در دربی

سرخ‌ها که سال را با پیروزی در دربی آغاز کردند، یک بار دیگر نیز موفقیت‌شان را در آخرین روز تابستان تکرار کردند تا فردا به دنبال هتریک در بردن دربی باشند. پرسپولیس درحالی پا به این مسابقه می‌گذارد که ۹ دیدار قبلی خود در لیگ و جام‌حذفی را با پیروزی پشت سر گذاشته و به دنبال کسب دهمین برد متوالی خود است. این اولین باری است که یک تیم با بیش از ۷ برد متوالی راهی دربی می‌شود.

سرخ‌پوشان هم اکنون ۴۰ امتیازی هستند و با پنج امتیاز اختلاف نسبت به سپاهان رده دومی، به صدر جدول تکیه زده‌اند. اگر آن‌ها در بازی پنجشنبه استقلال را شکست دهند، رسیدن به خودشان را برای مدعیان سخت‌تر می‌کنند. شاگردان یحیی در هفته بعدی لیگ نیز باید در اصفهان به میدان بروند و مغلوب شدن‌شان در دربی می‌تواند الکلاسیکوی آن‌ها با سپاهان در نقش جهان به اوج حساسیت برساند.

استقلال به دنبال شکستن طلسم ۲۲۶ دقیقه گل‌نزدن در دربی؛ آبی‌ها ۷۰۸ روز است که پرسپولیس را نبرده‌اند!

شاگردان فرهاد مجیدی در روزهای گذشته موفق شدند سه حریف خود در سه کشور را با ده گل شکست دهند تا خطرناک‌تر از آنچه فکر می‌شد، به نظر بیایند. آن‌ها در حالی شهرآورد ۹۱ را آغاز خواهند کرد که دو مسابقه امسال را به حریف سنتی واگذار کرده‌اند. آن‌ها ۷۰۸ روز است که موفق به پیروزی و حتی امتیاز گیری در دربی مقابل پرسپولیس نشده‌اند و پس از گل وریا غفوری به بیرانوند در دربی ۸۶، هرگز توپی را از خط دروازه حریف گذر نداده‌اند. این طلسم در حالی اتفاق می‌افتد که در دوبازی امسال استقلال دو بار از روی پنالتی فرصت به گل رسیدن داشته اما بی‌دقتی فرشید اسماعیلی و عملکرد بیرانوند مانع از فروپاشی دروازه پرسپولیس شده‌است.

آبی‌ها که این روزها یکی از منسجم‌ترین تیم‌های سال‌های اخیرشان را دارند که در لیگ و آسیا نتایج خوبی را کسب کرده‌است، امید دارند تا به قطار ناکامی‌هایشان در دربی مهر پایانی ببخشد. با اتفاق دو دیدار اخیر، قطعاً عطش سکوهای آبی برای بردن بازی روز پنجشنبه بیشتر از سکوهای حریف خواهد بود هوداران آبی یک ناکامی دیگر در تقابل با همشهری را برنخواهند تافت.

استقلال هم‌اکنون ۳۲ امتیازی است و در رده چهارم جدول حضور دارد. اما این تیم تهرانی یک بازی کمتر از سایر تیم‌ها انجام داده و اگر پرسپولیس را شکست دهد ۳۵ امتیازی می‌شود و با در نظر گرفتن سه امتیاز بازی عقب افتاده با فولاد برای استقلال می‌توان گفت آن‌ها با موفقیت در دیدار فردا خود را تا یک قدمی پس گرفتن صدر از سرخ‌ها پیش خواهند آورد.

استقلال و پرسپولیس ۹۸؛ سه دربی با شش سرمربی!

استقلال و پرسپولیس امسال برای سومین بار در بعدزظهر پنجشنبه رودروی هم قرار می‌گیرند و این در حالی است که دو تیم در اتفاقی عجیب در هریک از این مسابقه‌ها سرمربی متفاوتی را بر نیمکت خود داشته‌اند. سرخآبی‌ها سال ۹۸ را با شهرآورد آغاز کرد و هشتم فروردین در آزادی به مصاف هم رفتند. در آن دیدار که با پیروزی یک بر صفر پرسپولیس به پایان رسید، برانکوایوانکویچ مرد موفق کروات نیمکت پرسپولیس تیم‌اش را برابر استقلال شفر به میدان فرستاد.

تابستان که شد اما هر دو مربی ایران را به مقاصد حاشیه خلیج فارس ترک کرده‌بودند و استقلال و پرسپولیس جانشین‌هایی را برای آن‌ها به تهران آوردند. آبی‌پوشان سکان هدایت خود را به استراماچونی ایتالیایی سپردند و سرخ‌ها به سراغ کالدرون آرژانتینی رفتند. در ۳۱ شهریورماه امسال استراما و کالدرون اولین و آخرین دربی خود در ایران را تجربه کردند؛ بازی‌ای که بازهم با پیروزی یک گله پرسپولیسی‌ها همراه شد.

طولی نکشید که مشکلات مالی گریبان دو باشگاه وزرات ورزش را گرفت؛ ابتدا جنتلمن ایتالیایی تهران را به مقصد رم ترک کرد و استقلال را در نیمه راه تنها گذاشت و در ادامه کالدرون نیز به او اضافه شد و بدون آنکه برف تهران را ببیند برای همیشه از پرسپولیس رفت.

حالا در آستانه سومین دربی در سال ۹۸، دو تیم بازهم باید با چهره‌های جدید در نیمکت باهم رقابت کنند. چهره‌هایی که این بار با دربی آشناتر هستند و خبری از نام‌های خارجی میان‌شان نیست. یحیی گلمحمدی و فرهاد مجیدی که سال‌ها به عنوان بازیکن در شهرآوردهای مختلف پایتخت بازی کرده‌اند، این بار باید در نقش سرمربی رودروی هم قرار بگیرند. به این ترتیب دربی امسال در اتفاقی عجیب شش سرمربی تجربه کرده‌اند!

کد خبر 409113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.