نکاتی که برای چیدمان فضای مطالعه باید به آنها توجه کرد

برای مطالعه بهتر است فضایی مجزا و متناسب با آن در نظر گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهم نیست خانه شما بزرگ است یا کوچک، یا اتاقی مجزا برای مطالعه دارید یا نه، مهم این است که فضایی هر چند کوچک را در گوشه‌ای از خانه، مثلاً اتاق نشیمن یا آشپزخانه، با چیدمانی مخصوص مطالعه به این کار اختصاص دهید. این امر برای دانش آموزان اهمیت بیشتری دارد، زیرا دانش آموزان باید یک فضای ثابت و ویژه برای مطالعه جدی داشته باشند.

در ادامه به برخی ازنکات کلیدی در چیدمان فضای مطالعه اشاره می‌کنیم تا با توجه به آنها فضایی امن برای مطالعه داشته باشید.

۱_ یکی از مهم‌ترین نکات در فضای مطالعه، توجه به نور آن است. بهترین نور برای این فضا، ترکیبی از نور زرد و سفید است. برای این منظور می‌توان از مهتابی و چراغ مطالعه به طور همزمان استفاده کرد. نور کم باعث ایجاد خواب آلودگی و کسالت شده و از کیفیت مطالعه می‌کاهد.

۲_ محدوده فضای مطالعه را کاملاً مشخص کنید. مثلاً اگر گوشه‌ای از نشیمن را برای این منظور در نظر گرفته‌اید، آن را با قرار دادن یک روفرشی در آن قسمت و یک میز کوچک مشخص نمایید.

۳_ فضای مطالعه باید دارای یک نظم نسبی باشد. به هم ریختگی و شلوغی، تمرکز را به هم می زند. به تمیز بودن فضای مطالعه نیز دقت کنید.

۴_ سعی کنید فضای مطالعه را از محل خوابتان جدا کنید، زیرا ذهن انسان عادت پذیر است و نمی‌تواند در محلی که در آنجا می‌خوابد، بیدار بماند و مطالعه کند.

۵ _ به دمای فضای مطالعه دقت کنید. دمای ایده آل برای فضای مطالعه، ۱۹ درجه است. سرمای زمین حتی در فصول گرم هم آرامش را به هم می زند. پس بهتر است کف فضای مطالعه حتماً فرش یا موکت باشد. در نظرداشته باشید که رنگ دیوارها یکی دو درجه تیره‌تر از کف باشد. گرمای بیش از اندازه هم باعث خواب آلودگی می‌شود. درست‌ترین راه این است که فضای مطالعه تهویه مناسبی داشته باشد که هوا نه سرد و نه گرم بشود.

چیدمان فضای مطالعه برای کنکوری‌ها

چیدمان فضای مطالعه برای دانش آموزان کنکوری اهمیت بیشتری دارد چون زمان بیشتری را در آن می‌گذرانند و کیفیت مطالعه برایشان مهم است. برای چیدمان فضای مطالعه کنکوری‌ها باید به این نکات توجه کرد:

یک قسمت از دیوار فضای مطالعه را کاغذ متری بچسبانید تا دانش آموز نکات مهم و کلیدی را با ماژیک روی آن بنویسد. این کار او را به مرور زمان تشویق می‌کند تا ساعات بیشتری را به مطالعه بپردازد.

یک تابلو اعلانات به دیوار نصب کنید تا بتوانید یادداشت‌هایی رابا پونز به آن نصب کند تا جلو چشمش باشد.

میز مطالعه را رو به دیوار قرار دهید، آن را روبروی وسایلی که حواس پرتی ایجاد می‌کند قرار ندهید. بر روی دیوار پوسترها و نمودارها و جدول‌های متناسب با مطالب درسی را بچسبانید. این کار به ساخت فضای جدی‌تری برای درس خواندن کمک می‌کند.

فضای مطالعه نزدیک تلویزیون و قسمتی از خانه که رفت و آمد در آن زیاد است نباشد. این گونه به ساخت فضای ذهنی آرام برای دانش آموز کمک می‌کنید.

کد خبر 408914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.