لیزر موهای زائد چیست و چه مزایایی دارد؟

یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای رفع موهای زائد، لیزر کردن آن‌ها (laser hair removal) است، اما بعضی از موها نسبت به درمان با لیزر مقاوم بوده و بعضی دیگر هم قدرت رشد مجدد پس از لیزر را دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دستگاه لیزر، نور بسیار متمرکز را بر فولیکول‌های مو می‌تاباند؛ سپس رنگدانه موجود در این فولیکول‌ها نور را جذب کرده و بدین ترتیب موها از بین می‌رود. در ادامه شما را با مزایا و معایب لیزر موهای زائد و روند بهبودی آن بیشتر آشنا می‌کنیم:

لیزر موهای زائد چه مزایایی دارد؟

لیزر برای از بین بردن موهای ناخواسته صورت، پا، چانه، کمر، بازو و نواحی دیگر مؤثر است؛ این روش درمانی موهای ضخیم را به‌طور انتخابی هدف قرار می‌دهد، اما پوست اطراف آن ناحیه هیچگونه آسیبی نمی‌بیند. هر پالس لیزر، کسری از ثانیه طول می‌کشد و در این زمان اندک، موهای زیادی را تحت درمان قرار می‌دهد. درمان با این روش برای قسمت‌های کوچک، کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد. موهای زائد در اکثر بیماران به‌طور متوسط بعد از سه تا هفت جلسه لیزر، به‌صورت دائمی از بین می‌رود.

چگونه برای لیزر موهای زائد آماده شویم؟

لیزر موهای زائد، روشی پزشکی است که انجام آن مستلزم تمرین بوده و خطرات احتمالی را به همراه دارد. اگر قصد انجام لیزر موهای زائد را دارید، باید ۶ هفته قبل از درمان، از اپیلاسیون و الکترولیز خودداری کنید، زیرا لیزر ریشه موها را هدف قرار می‌دهد و ریشه آن‌ها به‌طور موقت با اپیلاسیون از بین می‌رود. همچنین باید ۶ هفته قبل و بعد از درمان از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید؛ این امر تاثیر لیزر را کاهش و عوارض بعد از درمان را افزایش می‌دهد.

از لیزر چه انتظاری می‌توان داشت؟

قبل از انجام لیزر، موهایی که قرار است تحت معالجه قرار گیرد، باید تا چند میلی‌متر بالای سطح پوست اصلاح شود. معمولاً ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از لیزر، داروی بی‌حسی موضعی برای کاهش سوزش پالس‌های لیزر استفاده می‌شود. تنطیمات تجهیزات لیزر با توجه به رنگ، ضخامت، محل رویش مو و همچنین رنگ پوست انتخاب می‌شود. همچنین از افراد خواسته می‌شود بسته به منبع لیزر یا نور مورد استفاده، محافظ مناسب روی چشم قرار دهند. برای محافظت از لایه‌های بیرونی پوست استفاده از ژل سرد یا دستگاه خنک‌کننده مخصوص ضرورت دارد؛ این امر به نفوذ نور لیزر به داخل پوست کمک می‌کند.

در مرحله بعد، تکنسین یک پالس نوری برای ناحیه تحت درمان استفاده می‌کند و چندین دقیقه منتظر می‌ماند تا مطمئن شود از بهترین تنظیمات استفاده شده و واکنش نامطلوبی ایجاد نمی‌شود. پس از پایان لیزر، برای رفع هرگونه ناراحتی می‌توان از کمپرس یخ، لوسیون، کرم‌های ضدالتهابی یا آب سرد استفاده کرد. این شیوه درمانی تا زمانی‌که رشد موها متوقف نشود، ادامه پیدا می‌کند.

بهبودی و خطرات لیزر موهای زائد

یک یا دو روز پس از انجام لیزر، پوست ناحیه درمان مانند آفتاب سوختگی به نظر می‌رسد؛ کمپرس سرد و مرطوب‌کننده به بهبود این وضعیت کمک می‌کند. برای جلوگیری از تغییرات موقتی رنگ پوست این ناحیه، باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد. خوشبختانه، بروز تاول بعد از انجام لیزر نادر بوده، اما در افراد دارای پوست‌های تیره‌تر، احتمال آن بیشتر است. تورم، قرمزی و زخم از عوارض جانبی دیگر استفاده از لیزر است. زخم دائمی یا تغییر رنگ پوست نیز به ندرت ایجاد می‌شود. میانگین هزینه لیزر موهای زائد برای هر جلسه، بسته به عواملی مانند ناحیه تحت درمان، زمان و تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان و انجام عمل لیزر توسط پزشک یا اپراتور دارد و بسیار متفاوت است.

کد خبر 408542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.