شوراهای محلی شیراز؛ پرقدمت اما تازه نفس

اعضای شوراهای محلی در ۱۶۰ محله شیراز، پل ارتباطی میان شهروندان و مدیران شهری شده‌اند تا بار اصلی پروژه‌های محلی بردوش این اعضا در قالب "یاوران شورا" سنگینی کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهاجر پذیر بودن کلانشهر شیراز و مشکلات ناشی از آن باعث شده تا این شهر به چشم تیزبینی برای رصد مشکلات کوچک موجود در گوشه و کنار خود نیاز پیدا کند؛ چند سالی می‌شود که مشارکت شهروندان برای حل این مشکلات و پیشبرد شهر به سمت توسعه یکپارچه در قالب "یاوران شورا" در شهر شیراز معنا پیدا کرده است.

شورای شهر شیراز با ایجاد شوراهای محلی به این نام در امر مشارکت دادن قشرهای مختلف مردم در تصمیم‌گیری‌های شهری به نوعی پیشگام بوده و قدمت و تاثیر یاوران شورا سبب شده شهروندان نیز برای حل مشکلات محله خود از طریق این شوراهای محلی اقدام کنند.

یاوران شورا در شیراز آنقدر وظیفه خود را خوب انجام داده‌اند که شهروندان دیگر نیازی به رفت و آمدهای بی مورد در شهرداری و شورا نداشته باشند و خیالشان از بابت ختم بخیر شدن مطالباتشان راحت شود.

علی دلشاد ۶۳ ساله یکی از نمونه‌های شناخته شده در قامت یاوران شورا است که تقریبا از سال ۸۱ یعنی همان دوره اول شورای شهر و تشکیل یاوران شورا، عضو این شورای محلی بوده است.

او از فعالیت‌های انجام شده خود در محله‌هایی که در آن سکونت داشته، می‌گوید: دوره اول از طریق زیباشهر عضو یاوران شورا شدم و الآن نماینده یاوران در منطقه سه و یاور شورای بلوار گلستان هستم؛ آن زمان که در شهرک زیباشهر بودم چون آنجا نوپا بود و نیاز زیادی به یاوران شورا داشت، پیگیری‌های جدی برای توسعه در آن قسمت شهر انجام دادم. سعی شد کمبودها در آن زمان رفع شود که مهم‌ترین آن، پیگیری برای احداث پل زیرگذر زیباشهر بود.

دلشاد وجود شوراهای محلی در شیراز را یک تجربه موفق و پل ارتباطی میان شهروندان و مدیران برای حل مشکلات محلات می‌داند و ادامه می‌دهد: خواسته‌های شهروندان از این طریق به نحو مطلوب‌تری پاسخ داده می‌شود؛ مثلا در منطقه سعدی به سمت اتوبان شمال شرقی یک جاده باریکی وجود داشت و با اینکه در محدوده شهرداری نبود، آنقدر پیگیری کردیم تا در نهایت آسفالت شد. پارک‌های محلات و پل عابر در نقاط مختلف هم به تعداد زیادی توسط شهرداری ایجاد شده که همگی نتیجه فعالیت یاوران شورا بوده‌است.

شورای پنجم و نگاه به یاوران شورا

او از تحولی که در نگاه به شورای محلی در شیراز شده سخن می‌گوید: در سال سوم شورا که آقای موسوی رئیس شورای شهر شد، توجه بیشتری به یاوران شورا شده است اما توقع داریم که بیش از این به یادران شورا توجه شود و میان موضوعاتی که این افراد به دفتر شهردار برای پیگیری می‌آورند و مطالبات سایر مردم تفاوت قائل شوند چون فردی که یاور شورا است، نماینده جمعی از شهروندان بوده و برای موضوعی شخصی نیامده است.

این کهنه‌کار یاوران شورا از خواسته‌های خود و دیگرانی که بدون چشم‌داشت مالی قدم در راه توسعه شهر گذاشته‌اند نیز اینگونه حکایت می‌کند: قرار بود برای شورایاران دفتری در شهرداری‌های مناطق گذاشته شود که عملی نشد؛ یاوران شورا با هزینه‌های خود امور شهر را دنبال و از خودروی شخصی برای آمد و شد استفاده می‌کنند اما شورای شهر حتی مترو و اتوبوس را هم برایشان رایگان نکرده است. این افراد زمانی که باید در کنار خانواده‌ بگذرانند را صرف امور مربوط شهرداری می‌کنند و نیاز است برای قدردانی، حداقل مراکز تفریحی شهر برای ان‌ها و خانواده‌هایشان رایگان شود یا دیگر هزینه پارکینگ شورای شهر را از یاوران شورا که برای پیگیری‌ها و خدمت به مردم همین شهر از پارکینگ استفاده می‌کنند، نگیرند

او اضافه می‌کند: قبلا یک سفر مشهد برای یاوران شورا می‌گذاشتند که همان هم در شورای پنجم حذف شد؛ البته سایر یاوران شورا به من می‌گویند این حرف‌ها را نگویم تا زحماتی که کشیده می‌شود، زیرسوال نرود اما چرا نباید گفت؟ خدمات متقابل شهرداری به یاوران شورا نشانه قدرشناسی آنان است.

با اینکه شاید توجه مدیریت شهری به یاوران شورا به اندازه خدماتی که در شهر ارائه نیست اما سازوکارها برای اینکه شیراز یک شورای محلی توانمند داشته باشد درحال شکل‌گیری است؛ مسئول اجرایی کمیته یاوران شورای شهر شیراز معتقد است در دوره جدید نگرش به شوراهای محلی تغییر کرد و نظم و ساختار مشخصی برای آن تعیین شده است، مهداد معصومی می‌گوید: در کمیته مشخص شده که افراد به چه شکلی دسته‌بندی شوند و با تعیین مرزهای محلی، محلات مطابق با مطالعات برنامه‌ریزی شهرداری در ۱۱ منطقه شهری، کدگذاری شدند تا در نهایت ۱۶۰ محله برای تعیین محدوده فعالیت یاوران شورا مشخص شود.

او ادامه می‌دهد: پس از این فرایند شروع به شناسایی افراد توانمند براساس پیگیری آن‌ها در مسائل محلات یا اثرگذاری در میان سایر شهروندان کردیم و در هر کدمحله‌ای پنج عضو شورای محلی انتخاب شدند. این منتخبین از میان خود در هر منطقه شهری سه نفر را نیز برای شورای نمایندگان یاوران شورا انتخاب کردند تا در جلسات با مدیران شهری شرکت کنند. مشکلات محلات حصوری یا از طریق فضای مجازی به شهرداری و شورای شهر منتقل می‌شود

یاورانِ توانمند، شهرِ توسعه یافته

نگاه شیراز به حضور یاوران شورا توانمندسازی آن‌ها نیز بوده است؛ به گونه‌ای که ۱۰ کارگروه با موضوعات تخصصی تشکیل شده و از میان یاوران شورا اعضای خود را تعیین کرده است.

معصومی در این خصوص توضیح می‌دهد: برمبنای توانمندی و تجربه اعضا، آن‌ها در کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های آسیب اجتماعی، عمران و خدمات شهری، اشتغال محلی، پیشکسوتان، جوانان، زنان، رسانه، سلامت، فضای سبز و باغات و ورزش و نشاط اجتماعی تقسیم‌بندی شده‌اند و آموزش‌ها و بازدیدهای تخصصی برایشان برنامه‌ریزی می‌شود؛ قصد داریم در نهایت از دل این مجموعه برنامه‌های عمومی را برای تمام شهروندان احصا کنیم

انتخابات، دغدغه اصلی یاوران شورا

او می‌افزاید: همچنان به دنبال انتخابات همزمان هستیم اما پیش از آن باید ساختار موجود نظم مطلوب‌تری پیدا کرده و شورای محلی جایگاه قانونی خود را در کشور پیدا کند. این موصوع منوط به دستورالعمل‌ وزارت کشور است که وقتی ابلاغ شد می‌توانیم مطابق آن عمل کنیم البته اگر این دستورالعمل‌ها تا سال آینده ابلاغ نشدند، انتخابات موردنیاز خود را اجرا خواهیم کرد.

شاید وجود انتخابات بتواند هم شکل قانونی برای شورای محلی در شیراز ایجاد کند هم سبب جذب مشارکت بیشتر مردم در این قطعه از پازل مدیریت شهری شود؛ امری که رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز بر آن صحه می‌گذارد.

نواب قائدی در این رابطه به ایمنا می‌گوید: دغدغه اصلی در رابطه با شوراهای محلی کشور سازوکار آن‌ها است یعنی باید انتخاباتی برای آن پیش‌بینی شود؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد شکل سنتی این دست از شوراها در شیراز تغییر کرده و رویه انتخاب یاوران شورا از لحاظ علمی و فنی ارتقا پیدا کند

او ادامه می‌دهد: یاوران شورا تاکنون با ارائه پیشنهادات خود در حوزه‌های مختلف به شورای شهر و انعکاس پروژه‌ها و مشکلات خرد محلات نقش پررنگی در مدیریت شهر ایفا کرده‌اند بنابراین نیاز است برای ادامه شایسته‌تر راه این شورای محلی انتخاباتی برای آن درنطر گرفته شود؛ می‌توان از تجربیات شهرهایی مانند تهران نیز در این خصوص استفاده کرد. 

اجرای انتخابات البته به‌طور کامل به تصمیم مدیران شهری شیراز مربوط نمی‌شود و بنا به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی باید شورای عالی استان‌ها و مجلس شورای اسلامی درخصوص آن تصمیم بگیرند.

احمد تنوری در گفت‌وگو با ایمنا از شورای عالی استان‌ها و مجلس شورای اسلامی خواست تا درخصوص شوراهای محلی تصمیم‌گیری کرده و سازوکار مشخص آن را ابلاغ کنند زیرا از این لحاظ که پل ارتباطی شهروندان با مدیریت شهری هستند نقش ارزشمندی در شهر خواهند داشت.

شورایی قدیمی و نزدیک با شورای شهر

او درباره ارتباط شورای شهر با یاوران شورا نیز می‌گوید: شورای شهر شیراز در هر منطقه از شهرداری یک عضو خود را به عنوان نماینده شورا و ناظر منطقه انتخاب کرده و از این طریق یاوران شورا می‌توانند خواسته‌های خود را به گوش شورای شهر برسانند؛ البته که اکثرا نیازهای مطرح شده خرد و خواسته‌های عمومی است و پروژه‌های بزرگی تاکنون توسط شوراهای محلی پیشنهاد نشده است.

تنوری به قدمت شوراهای محلی در شیراز نیز اشاره می‌کند و فعالیت‌های معمول آن را کوچک‌تر از ظرفیت شیراز می‌داند: شوراهای محلی در ادوار گذشته در شیراز گستردگی تشکیلاتی زیادی داشت و اکنون نیز باید تعیین تکلیف درخصوص انجام وظایف آن‌ها توسط نهادهای بالادستی مانند وزارت کشور و قوه‌قضائیه مشخص شود تا بدانیم فعالیت آن‌ها در چه حوزه‌هایی قانونی است.

این عضو شورای شهر شیراز می‌افزاید: آنچه امروز به نام یاوران شورا در شیراز شناخته می‌شود، ادامه شوراهای محل است که از اول انقلاب و پیش از تشکیل شوراهای شهر وجود داشت، یعنی قدمت یاوران شورا با شکل و فرم کنونی در شیراز به همان دوره اول شورای شهر برمی‌گردد که فعالان شوراهای محلی با اعلام آمادگی خود، فعالیت‌هایشان را در قالبی متفاوت‌تر انجام داده‌اند که این فعالیت‌ها باید در عرصه‌های مختلف گسترش پیدا کند.

شیراز پیشینه‌ای غنی اما نابالغ از شوراهای محلی را دارا بوده با اقدامات مجدد شورای شهر در این خصوص جانِ دوباره گرفته و تازه نفس شده است؛ یاوران شورا بسان گنجینه‌ای است که در دو سال نخست شورای پنجم به نحوی رها شد ولی براساس گفته‌های عبدالرزاق موسوی رئیس شورای شهر شیراز، در نخستین جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر و شهردار شیراز با نمایندگان یاوران شورا در مناطق یازده‌گانه شهرداری، قرار بر این شده که در سال سوم شورای پنجم جلسات یاوران شورا در مناطق مختلف به صورت منظم برگزار شود و جلسه هم‌اندیشی اعضای شورا و نمایندگان یاوران شورا نیز به صورت ماهیانه ادامه پیدا کند، امری که قطعا به توسعه یکپارچه شیراز و افزایش مشارکت اجتماعی در این شهر منتهی خواهد شد.

کد خبر 408320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا فتوحي IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    1 0
    بسیار عالی از زمان ریاست دکتر موسوی تحول جدی در شورا و یاوران بوجود آمد و قطعا در آبادانی شهر هم مثمر ثمر خواهد بود... یاوران، این خدمتگزاران بی ادعا، صادقانه با مساعدت عزیزان شورای اسلامی شهر شیراز، در تلاش برای خدمت به همشهریان گرامی هستند. زحمات عزیزان در کمیته یاوران بویژه مهندس معصومی و مهندس سلطانی بسیار اثر گذار است.
  • علی کشاورز IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    1 0
    سلام حقیر ان روز موفق نبودم در این مراسم باشم یکی از نماینده گان منطقه سه شهرک سعدیه هستم اگر میشد از نزدیک با برنامه های یاوران شوراها آشنا میشدید و مشکلات محله‌ها را از زبان یاوران شوراها جویا میشدید و انعکاس پیدا میکرد خیلی بهتر مورد توجه قرار میگرفت اینکه اصلا یاوران چه توانایی دارند در جه حوزه هایی خدمت میکنند شناسنامه یاوران شوراها و عملکرد آنها در چه وضعیتی است خیلی به نتیجه مطلوب میرسیدیم ممنون از لطف شما علی کشاورز رابط یاوران منطقه سه شهرک سعدی 09399332060
  • علی دلشاد IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    0 1
    سلام کارشمانسبت به معرفی یاوران شورا بسیارقابل تحسین است