سهم وراث درجه دوم از ارث چگونه محاسبه می‌شود؟

در صورتی که هیچ یک از وراث طبقه اول (یعنی پدر، مادر، فرزندان و نوه‌ها و غیره) موجود نباشند، ترکه بین وراث درجه دوم تقسیم می‌شود.

به گزارش ایمنا، به نقل از معاونت فرهنگی قوه قضائیه، دسته اول از طبقه دوم یعنی اجداد، کسانی هستند که شخص به یک یا چند فاصله از آنان متولد شده است خواه از طرف مادر با آن شخص نسبت داشته باشند که به آنان "اجداد مادری" گویند مانند پدر مادر یا مادر مادر و خواه از طرف پدر نسبت داشته باشند که به آنان «اجداد پدری» گفته می شود مانند پدر پدر یا مادر پدر.

دسته دوم از طبقه دوم، برادر یا خواهر و فرزندان آنها هستند و عبارتند از کسانی که با میت از یک نفر به وجود آمده اند مانند برادر و خواهر متوفی که هر دو از پدر یا مادر یا پدر و مادر متوفی متولد شده اند و نیز برادرزاده یا خواهرزاده یا نوه برادر و خواهر متوفی که غیرمستقیم از پدر یا مادر یا پدر و مادر او به وجود آمده‌اند در این دسته برادر و خواهر در درجه اول قرار دارند و فرزندان آنان در درجه دوم، نوه‌های آنان نیز در درجه سوم قرار می‌گیرند. هر یک از درجات نزدیکتر به متوفی، درجه دورتر را از ارث محروم می کند، برای مثال با فرض زنده بودن برادر، برادرزاده یا خواهرزاده میت از او ارث نمی‌برند.

کد خبر 408193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.