مدیریت بحران چینی، چین بحرانی!

غلیظ‌ ترین بخش غبار رکودی که بر روی آسمان ایران قرار گرفته را صنعت گردشگری کشور بالای سر خود احساس می‌کند؛ غباری که نسیم گردشگران چینی کمی از غلظت آن کاسته اما با این حال کرونا بار دیگر معادلات را بر هم زده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صنعت گردشگری ایران پس از اشتباه انسانی و ساقط کردن هواپیمای شرکت اکراینی تقریبا تمام تورهای ورودی خود را از دست داد. در این زمان‌ها بسیاری از کشورها از جمله کشورهای غرب به صورت رسمی به شهروندان خود اعلام کردند که به ایران سفر نکنند. پیش از این، تنش‌های بین ایران و آمریکا که آهوی گریزپای گردشگری ایران را فراری داده بود، مشکلاتی چون قطعی چندین روزه اینترنت نیز بستر را فراهم کرد تا تبلیغات منفی بر بازاریابی‌های گردشگری ایران غلبه کند و گردشگران به ایران بدبین شوند و تورهای خود را لغو کنند.

این اتفاقات در زمانی رخ داد که مناطق کویری و جنوبی ایران در فصل سرما آب و هوای مطلوبی دارند و امیدوار به حضور گردشگران زیادی بودند و حتی مسئولان در وزارت گردشگری قول حضور ۱۰ میلیونی گردشگران در سال جاری شمسی را دادند. این شرایط باعث شد که "شرایط بحرانی" در گردشگری به وجود آید که نیاز به مدیریت بحران دارد. حتی دفتربازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز از فعالان و متخصصان صنعت گردشگری خواست تا ایده‌ها و طرح‌های خود را برای مدیریت بحران گردشگری ایران ارائه دهند.

کشور چین همواره یک شریک مهم تجاری حتی در سخت‌ترین شرایط برای ایران بوده است، البته این شرایط بعضا به نفع ایران تمام نشده و این چینی‌ها بودند که توانستند از شرایط سخت ایران منفعت مالی به دست آوردند. اما این‌بار شرایط کمی فرق دارد، پدیده گردشگران چینی که مدتی می‌شود مطرح شده، فرصت مناسبی برای ایران است‌ که در این دریای بزرگ ۱۴۰ میلیونی گردشگر خروجی از چین توری پهن کند و صیدی به دست آورد. صیدی از جنس "ول‌خرج‌ترین گردشگران دنیا" که به کمک بحران گردشگری ایران آمدند.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت‌های بسیاری در حوزه تبلیغات و بازاریابی‌های در چین انجام داد تا مردم این کشور بیشتر با ایران آشنا شوند. همچنین اقداماتی چون لغو یک طرفه روادید نیز بسیار تاثیرگذار بود و شاهد رشد چشمگیر چینی‌ها در ایران بودیم. بحران گردشگری ایران باعث شد تا چینی‌ها نیز کمتر به ایران بیایند، اما با این حال با اقدامات و تلاش‌های چندجانبه لغوهای شرقی کمتر بود و این‌ روزها گردشگران چینی به وفور در خیابان‌ها اصفهان، یزد یا شیراز دیده می‌شود. درحالی که چینی‌ها روزنه‌های امید را در شرایط بحرانی گردشگری ایران ایجاد کرده‌بودند، یک میهمان ناخوانده به نام "کرونا" چینی‌ها را وارد شرایط بحرانی کرد تا دیگر نتوان با خیال راحت درباره حضور گردشگران چینی در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای ایران صحبت کرد.

تورهای چینی نتوانسته‌اند لغوی‌ها را جبران کنند

تورلیدرها یکی ازمهم‌ترین ذی‌نفعان گردشگری هستند که زندگی‌ها آن‌ها به صورت کامل وابسته به تورهای خارجی و گردشگران است. این قشر در چند ماه اخیر فشارهای زیادی را متحمل شدند و شاید حضور تورهای از شرق آسیا بتواند تسکینی بر زخم‌های چند تن از این قشر باشد.

مریم هدائیان، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: به دلیل مسائل اخیر که در کشور اتفاق افتاد، حجم زیادی از تورهای ورودی به ایران لغو شد. حتی بسیاری از کشورها به صورت رسمی به شهوندان خوداعلام کردند که به ایران سفر نکنند و این حجم از لغو شدن تورهای گردشگری حداقل تا ماه مارس میلادی ادامه خواهد دارد. حجم عمده گردشگر خارجی ایران صرف نظر از گردشگران عرب، از سوی کشورهای اروپای بود که بیش از ۸۰ درصد تورهای اروپایی تا ماه مارس میلادی لغو شدند.

وی با اشاره به گردشگران چینی زبان، می‌گوید: در حال حاضر حجم گردشگران مربوط به چینی زبان‌ها می‌شود که به دلیل تبلیغات و فعالیت‌های اخیر شاهد حضور چشمگیر آن‌ها در شهر هستیم، ولی با این حال نمی‌توان گفت که در شرایط مطلوب و مناسبی به سر می‌بریم. با این حال تورهایی که در شهر اصفهان دیده می‌شود چینی زبان هستند.

هدائیان با بیان اینکه "نمی‌توان گفت که دیگر تورهای غرب را نخواهیم داشت، بلکه این یک شرایط مقطعی است که با تلاش‌های مسئولان این موضوع در سال آینده شمسی بهتر خواهد شد" تاکید کرد: تلاش و فعالیت در بازار آسیا شرق نیز می‌تواند در راستا از بین بردن تبلیغات منفی غربی موثر باشد. با تبلیغات بیشتر و تلاش‌های چندین برابر مسئولان در معرفی و ارتباط گیری، می‌توان در مدت کوتاهی شرایط بحرانی را برگرداند. در درجه اول تلاش اساسی و اصولی با سیاست‌ها و مسئولان دولتی است. در درجه دوم همراهی بخش خصوصی کمک موثری به بخش دولتی و تحقق اهداف خواهد داشت.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان درباره شرایطی راهنمایان تور، تصریح کرد: به دلیل شرایطی که پیش آمد بدون استثنا تمام فعالان گردشگری که مستقیم در این صنعت فعالیت دارند تحت تاثیر قرار گرفتند. بسیاری از راهنمایان تور، تورهای فصل زمستان خود را از دست دادند و شرایط خوب نیست. به اندازه‌ای حجم تورهای لغو شده زیاد بود که حتی ورود تورهای چینی نیز نتوانست جبران کند.

چینی‌ها خوش خبر در میان خبرهای بد

چینی‌ها این روز بیشتر شبیه مُسکن برای گردشگری ایران شده‌اند، شرقی‌های پرحاشیه در حالی که ممکن است با خود حامل ویروس مرگ "کرونا" باشند هر روز وارد ایران شده و چشم و امید بسیاری از تورگردانان به آن‌ها است. البته چینی‌ها نیاز به خدمات خاص سفر از جمله راهنماهای چینی زبان و غذاهای مخصوص به طبع خود دارند.

سمانه حق‌پرستی، یکی از راهنمایان تور چینی زبان است که هرساله با تورهای زیادی از کشور چین همسفر می‌شود. وی درباره حضور گردشگران چینی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فصل اخیر در مسیرهای شیراز و یزد بخش اعظم تورهایی که در سایت‌های گردشگری حضور داشتند، از چین به ایران آمده بودند. حضور گردشگران چینی در مقایسه با اخبار بدی که برای گردشگری ایران در مدت خیر مخابره شد بسیار خوب بود.

حق‌پرستی معتقد است که ایران باید روی بازارهای شرق آسیا به خصوص چین کار کند، زیرا آن‌ها می‌توانند لغو شدن تورهای غربی‌ها را پوشش دهند. وی در این رابطه اظهار می‌کند: گردشگران چینی در خرج کردن خیلی بهتر از گردشگران اروپایی هستند و زیاد خرید می‌کنند. چینی‌ها مشتاق خرید هستند و فقط باید محصول خوب ارائه شود. اگر چینی‌ها از نظر سلامت مشکلی ایجاد نکنند، گردشگران بسیار خوبی برای ایران خواهند بود و باید در این بازار سرمایه گذاری کرد.

چینی‌ها را مدیریت بحران کنید تا بحران حل شود

به گفته معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان " در آستانه سال نو چینی تمهیداتی برای گردشگران چینی که به اصفهان سفر می‌کنند، اقداماتی از جمله نصب تابلو و بنرها با زبان چینی برای تبریک سال نو به زبان آنها، اهدای گل در ورودی فرودگاه به مهمانان، قرار دادن گل و شیرنی در اتاق مهمان در هتل ها و اقدماتی دیگر را در نظر گرفته شد."

سید علی صالح درخشان معتقد است که " با توجه به اینکه همه پروازهای ورودی از چین در فرودگاه امام خمینی (ره) توسط مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بررسی و مسافران آن معاینه می‌شوند نباید نگران ورود ویروس باشیم البته دولت چین سفر تورها را نیز در این شرایط تعلیق کرده است و تنها کسانی که در مسیر بوده اند وارد می شوند."

با ظهور بیماری کرونا شرایط ویژه‌ای برای چینی‌ها در دنیا ایجاد شده و باید نگران پخش این ویروس بود. چین اکنون کشوری بحرانی است که ایران برای بحران گردشگری خود چشم و امید به گردشگران آن داشت. 

کد خبر 408118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.