نگاهی به کتاب هایی که در وصف حضرت زهرا (س) نوشته شده است

نوع اعلای تربیت الگو گرفت از یک اسوه است، کسی که خود مظهر خوبی، پاکی و سرشت نیک باشد. در میان مسلمانان این الگو ائمه و اولیای دین هستند که هر کدام منبع علم و معرفت و نیکی به حساب می آیند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در تقویم رسمی نهم بهمن ماه به عنوان روز شهادت حضرت فاطمه (س) نام گذاری شده است ایشان در ۲۰ جمادی الثانی سال پنجم پس از بعثت در مکه به دنیا آمد. حضرت فاطمه (س) یگانه دخت رسول خدا و همسر امام علی(ع) است که به دلیلی صفات حسنه و فضایل اخلاقی که داشت بسیار ستوده شده است و به عنوان الگویی برجسته در جهان اسلام شناخته می شود. شایسته است به مناسبت شهادت این بانوی گرامی  نگاهی به آثاری که در خصوص ایشان تهیه شده است بیندازیم:

زندگینامه

«داستان‌های شگفت‌انگیز از زندگی حضرت فاطمه زهرا (س)»/ فخری باقری بیدگلی/ انتشارات فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان

در این کتاب بخش هایی از زندگی و فضایل حضرت فاطمه در قالب داستان آمده است وهمچنین کتابی بسیار مفید در جهت آشنایی با زندگانی حضرت فاطمه محسوب می شود.

زندگانی فاطمه الزهرا/ حسین عماد زاده/نشر اسلام

این کتاب را حسین عمادزاده با نثری سلیس به رشته تحریر درآورده است . از جمله ویژگی های این کتاب می توان به دقیق و مستند بودن آن اشاره کرد.

کودک و نوجوان

خاطر نازک گل؛ نگاهی نو به زندگی و شخصیت حضرت زهرا(س) /حجت‏ الاسلام حسین سیدی/ نشر معارف

این کتاب برای جوانان و نوجوانان قابل استفاده است و بیش از ۵۰ موضوع مثل سیمای ظاهری، سیمای باطنی، سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی، دفاع از ولایت، خطبه های انقلابی حضرت(س)، ماجرای فدک، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، حقوق مخالفان و حیوانات و... را شامل می شود.

بانوی بی نشان/ دکتر نادر فضلی/ نشر نبا

این کتاب سه پرده از زندگانی حضرت فاطمه (س) را بیان می کند و به علت روانی و شیرینی داستان های آن خواننده خود را در مکان و زمان رخ دادن آن داستان می بیند. داستان های این کتاب می تواند برای کودکان بسیار جذاب باشد و تاثیرات مفیدی بر آن ها برجای گذارد.

تو از بهشت آمده ای / فریبا کلهر/نشر سروش

فریبا کلهر در این کتاب، علی رغم کمبود منابع و اطلاعات از زندگی حضرت فاطمه(س)، و با تکیه بر همان واقعیت های محدود موجود تلاش کرده است که در فضایی خیالی و دلنشین واقعیت های زندگی الگوترین زن تاریخ اسلام را در پیش دیدگان مخاطب نوجوان به تصویر بکشد.

ادعیه و احادیث

صحیفه فاطمیه/ شهربانو کندی و احمدرضا اخوت/ نشر  قرآن و اهل بیت نبوت (ع)

این کتاب، مجموعه ای از خطبه ها، کلمات قصار، دعاها، اشعار، فضایل و کرامات منسوب به حضرت فاطمه زهرا (س) است .دعاهای ذکر شده در این کتاب از معتبرترین منابع شیعی، جمع‌آوری شده و گروه تحقیق سعی کرده است هیچ دعایی را بدون حصول اطمینان از متن و سند آنها منتشر نکند که یک دعا نیز به همین دلیل در کتاب ذکر نشد. ضمن اینکه اسناد تمامی ادعیه جهت بررسی افراد و همچنین ایجاد زمینه تحقیق برای پژوهشگران، در پاورقی آمده است.

فاطمه نگین جهان و جنان/ محمد رضا رمزی واحد/ نشر مؤسسه شهید احمد کاظمی

 حضرت فاطمه زهرا (س) در کتاب‌های تفسیری، حدیثی و تاریخی اهل سنت، جایگاه جلیل و جامعی دارد،  در فصل اول این کتاب، با بهره‌گیری از تفاسیر قدیمی اهل سنت، بیش از صد آیه قرآن را که درباره آن حضرت نازل شده، در فصل دوم زندگی حضرت پس از ارتحال رسول خدا و فصل سوم در خصوص اینکه چرا امام علی علیه‌السلام سکوت کرد و پذیرفت که خانه نشین شود نوشته شده است.

تحلیلی

شبهات فاطمی / سید مجتبی عصیری/ طوبای محبت

این کتاب پژوهشی تاریخی و روایی در خصوص اثبات شهادت حضرت فاطمه زهرا و شبهاتی که به آن وارد می شود است. کلیه اسناد طرح شده در این کتاب بر اساس متون و منابع دسته اول اهل سنّت و مورد قبول وهّابیت ارائه گردیده و ۵ سند آن بر اساس مبانی رجالی اهل سنّت و مورد قبول وهّابیت نقد و بررسی قرار گرفته و صحیح بودن آنها ثابت گردیده، از ویژگی های منحصر به فرد این کتاب اعراب گذاری کامل متون عربی به همراه ترجمه ای روان می باشد.

برترین بانو/ محمد شهبازیان/ نشر علمدار ولایت

نویسنده در این کتاب دلایل برتری فاطمه زهرا(س) بر تمامی زنان عالم را از منظری روایی و از نگاه اندیشمندان اهل سنت مورد بحث و بررسی قرار داده و ادله مبتنی بر برتری مریم بنت عمران و یا عایشه بر آن حضرت را مورد نقد و بررسی قرار داده و برخی از روایات وارد شد در مورد این دو زن را از لحاظ سند و دلالت خدشه نموده است.

شعر

از فاطمه به فاطمه/  شکوه قاسم نیا /نشر قدیانی

شعرهای این کتاب از زبان دخترکی به نام فاطمه خطاب به حضرت فاطمه (س) سروده شده است.

در این اشعار سعی بر این شده که از زبان شعاری فاصله گرفته و نزدیک به زبان احساسی و عاطفی کودکانه سروده شود. و تصویرگری های زیبای کتاب به دلنشین بودن اشعار بسیار کمک کرده است.

این کتاب همچنین جزو کتاب‌های معرفی شده در کتاب‌نامه رشد وزارت آموزش و پرورش است.

مجموعه شعر ریحانه بهشت / محمود تاری /نشر آل نبی

در مقدمه کتاب درباره کتاب آمده است: ریحانه بهشت مجموعه ای است از دل نوشته های ارادتمندانه ام برای بانویی که خلقت تمام خوبی ها به وجود او بستگی داشته است. ریحانه بهشت عطر پرنیانی آسمان هاست که بر جان مشتاقان بارشی زلال دارد.

این مجموعه در شش بخش ولادت بانوی آفتاب، سرودهای فاطمی سلام الله علیها، ازدواج و پیوند زناشویی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، مدح بانوی آب و آیینه، شهادت مظلومانه ی ریحانه النبی و نوحه های فاطمی سلام الله علیها منتشر شد. در ابتدای هر بخش شاعر احادیثی را از امامان معصوم درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نقل می کند سپس اشعارش را متناسب با موضوع هربخش می آورد.شعرهای مجموعه شعر «ریحانه بهشت» در قالب های شعری مختلفی سروده شدند از جمله این قالب های شعری می توان به مثنوی، غزل، ترکیب بند، رباعی، چهارپاره،اشاره کرد.

کد خبر 407792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.