علل انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت در دوره صفویه

یک اصفهان شناس گفت: دوره صفویه نقطه عطفی در تاریخ اصفهان بود به گونه ای که تاریخ این شهر را می‌توان به قبل و بعد از دوره صفویه تقسیم کرد. دلایل انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت را می‌توان در دو دسته جغرافیا و سیاسی تقسیم کرد چراکه اصفهان شرق، غرب و شمال، جنوب کشور را به یک دیگر متصل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیمان معتمد کلانتر شامگاه گذشته _یکشنبه شش بهمن ماه_ در سلسله مباحث اصفهان شناسی که در عمارت هنرمند برگزار شد، اظهار کرد: دوره صفویه نقطه عطفی در تاریخ اصفهان بود به گونه ای که تاریخ این شهر را می‌توان به قبل و بعد از دوره صفویه تقسیم کرد، دلایل انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت را می‌توان در دو دسته جغرافیا و سیاسی تقسیم کرد چراکه اصفهان شرق، غرب و شمال، جنوب کشور را به یک دیگر متصل می‌کند.

این اصفهان شناس که کتاب منظومه اصفهان را در حال چاپ دارد، ادامه داد: یکی از دلایل انتقال پایتخت به اصفهان ویژگی استراتژیک آن است چرا که محل عبور بود و شاهد جنگ ها، قتل عام و اتفاقات بدی در این شهر پیش از انتقال پایتخت هستیم و این انتقال منشا خیر شد.

وی افزود: در آن زمان اوج جنگ و درگیری میان صفویه و عثمانیان بود که نزدیکی پایتخت به مرزهای عثمانی پادشاهان صفویه را نگران می‌کرد و برای جلوگیری از سقوط پایتخت و متمرکز کردن نیروها اصفهان را به عنوان پایتخت انتخاب کردند تا از مرزهای عثمانی دور باشد.

کلانتر با اشاره به علت‌های دیگر انتقال پایتخت به اصفهان در دوره صفوی گفت: علل دیگر اب و هوای اصفهان است همچنین شاه عباس پیش از انتقال پایتخت چندبار به اصفهان سفر کرده بود و در هردو سفرش با شاهزاده ها برخورد جدی کرد و موجب خوشنودی اصفهانی ها شد.

این اصفهان شناس به علل سیاسی انتقال پایتخت به اصفهان اشاره کرد و افزود: تنگه هرمز از زمانی که تجارت و بازرگانی دریایی بین ملت ها رواج پیدا کرد همیشه یک منطقه استراتژیک بوده و تا پیش از شاه عباس ایرانی ها ارتش منسجم نداشتند تا در مقابل تهاجم ها مقابله کنند در دوره شاه عباس بخاطر وجود قزل باش ها سپاهی تربیت کردند که در نبرد زبانزد بود.

وی ادامه داد: پیش از این تنگه هرمز را پرتغالی ها اشغال کرده بودند و یکی از دلایل انتقال پایتخت به اصفهان نزدیک تر شدن به جنوب و آب های آزاد بود و سپهدار علی وردخان مامور پس گرفتن تنگه هرمز از پرتغالی ها بود و سپس شاه تصمیم گرفت با انگلیس ها مذاکره کند و با آن‌ها تقابل کرد چند امتیاز به انگلیسی ها داد و در بازار های شهر بزرگ اجازه فعالیت کمپانی را داد که نقش به سزایی در توسعه آن روز داشت.

به گزارش ایمنا، در سرمای زمستان پس از سلسله مباحث اصفهان شناسی، استاد محمد حسن صادقی با صدای دلنشین خود با اشعار فردوسی به محفل عمارت هنرمند گرما بخشید.

کد خبر 407688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.