محدودیت صادرات شیرخشک حفظ قیمت فرآورده‌های لبنی در کشور است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: مجوز جدید ارائه شده از سوی ستاد تنظیم بازار کشور، صادرات شیرخشک را به صورت محدود غیرممنوع اعلام کرده اما این صادرات محدود تاثیری بر قیمت فرآورده های لبنی در بازار نخواهد داشت.

حسین ایراندوست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مجوز صادرات پنج هزارتنی شیرخشک به کشورهای همسایه از سوی ستاد تنظیم بازار کشور صادر شده است، اظهار کرد: سهم استان اصفهان از مجوز صادر شده برای صادرات شیر خشک، یک هزار و ۵۰۰ تن است.

وی افزود: آخرین آمار از حجم شیرخشک دپو شده در انبارهای استان حاکی از ذخیره چهار هزار و ۵۰۰ تنی است و علت ممنوعیت صادرات شیرخشک به کشور های دیگر، حفظ قیمت کنونی فرآورده های لبنی در بازار داخلی و تامین نیازهای ضروری مردم در این حوزه بوده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطر نشان کرد: یکی از سیاست های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی کنترل صادرات پنج تا ۱۰ درصد از حجم محصولات کشاورزی و تولیدات داخلی برای تنظیم بازار و تامین نیازهای داخلی بوده و شیر خشک نیز به عنوان یک فرآورده لبنی این سیاست را تجربه کرده است.

ایراندوست اضافه کرد: شش یا هفت کارخانه در اصفهان در کنار تولید فرآورده های لبنی، شیر را خشک می کنند و دو کارخانه نیز به صورت اختصاصی در حوزه تولید شیرخشک فعالیت می کنند و ممنوعیت صادرات از اوایل تابستان سال جاری موجب شده تا حجم زیادی از شیرخشک تولید شده در کارخانجات مذکور دپو شود و در استان انباری برای ذخیره آن نبوده است.

وی ادامه داد: یک هزار و ۳۰۰ تن صادرات شیرخشک پاسخگوی نیاز اقتصادی کارخانجات فعال در این حوزه در شرایط کنونی نیست و در صورتی که ستاد تنظیم بازار مشکلی پس از صادرات پنج هزارتنی شیرخشک، در بازار فرآورده های لبنی کشور مشاهده نکند، مجوز صادرات شیر خشک در حجم بیشتر و به صورت مرحله ای در ماه های بعدی صادر خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: میزان تولید شیرخام در فصل زمستان معمولا ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش پیدا می کند و می تواند بر قیمت شیرخام در بازار تاثیر بگذارد که برای جلوگیری از بروز این اتفاق درخواست کرده ایم به اندازه افزایش تولیدات، مجوز صادرات شیر خشک صادر شود.

کد خبر 407490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.