۹۵ کودک اصفهانی در انتظار شنوایی

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۷ مورد کاشت حلزون گوش، ۱۱۱ مورد تعمیرات، تعویض باطری و خدمات مرتبط به کاشت برای مددجویان بهزیستی انجام شده همچنین ۹۵ نفر هم در نوبت کاشت حلزون گوش هستند.

سید مسعود حسینی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حال حاضر هزینه عمل کاشت حلزون اگر با وجود پروتز دولتی انجام شود شش میلیون تومان است، ضمن اینکه باید توجه داشت عمل کاشت حلزون به دلیل تهیه دو سمعک قبل از عمل و هزینه گفتار درمانی بعد از عمل هزینه‌های بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه این عمل در بیمارستان‌های خاصی در هر استان انجام می‌شود، افزود: عمل کاشت حلزون در استان اصفهان تنها در بیمارستان الزهرا (س) انجام می‌شود و این عمل در بیمارستان‌های شهرستانی انجام نمی‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در خصوص کمک بهزیستی به مددجویان نیازمند این عمل، تصریح کرد: بهزیستی از مبلغ شش میلیون تومان هزینه جراحی۵۰ درصد هزینه عمل معادل سه میلیون تومان را تقبل می‌کند که در این زمینه خیریه‌ها هم به این افراد با شرایط خود کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان سه خیریه به بیماران نیازمند عمل حلزون گوش کمک می‌کنند، اظهار کرد: خیریه‌های کمک، بخشش و حضرت ابوالفضل (ع) در اصفهان این بیماران را با رعایت شرایط لازم حمایت می‌کنند.

حسینی‌نسب در خصوص هزینه انجام این عمل به صورت آزاد، گفت: اگر بیماری شرایط گرفتن پروتز دولتی را نداشته باشد هزینه این عمل از ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان به طور آزاد شناور است.

۴۷ عمل کاشت حلزون در اصفهان انجام شد

وی در خصوص آمار عمل جراحی کاشت حلزون گوش در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۷ مورد عمل کاشت حلزون گوش در استان برای مددجویان بهزیستی انجام شده علاوه بر آن مساعدت لازم در زمینه تعمیرات، تعویض باطری و خدمات مرتبط به کاشت انجام شده همچنین ۹۵ نفر از مددجویان هم در نوبت کاشت حلزون گوش هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در خصوص مشکلات عمل حلزون گوش برای مددجویان، گفت: بیشترین مشکل این افراد علاوه بر هزینه‌های گران این عمل اقدامات قبل از عمل است چرا که قبل از عمل حلزون گوش، فرد باید دو سمعک سوپر پاور دریافت کند که این دو سمعک هم بسیار گران است.

وی در تشریح مشکلات مددجویان، اظهار کرد: علاوه بر گرانی هزینه‌ها، به دلیل وجود تنها یک بیمارستان در شهر اصفهان بیماران شهرستانی به دلیل طی مسافت تا مرکز استان مشکلات زیادی دارند همچنین کلاس‌های بعد از عمل که ۱۰۰ جلسه گفتار درمانی است را هم باید بگذرانند که این هم از عمده مشکلات خانواده این بیماران است.

حسینی‌نسب با بیان اینکه عمل کاشت حلزون باید در کودکی انجام شود و همکاری کودک هم از دیگر مسائل پیش روی خانواده‌هاست، افزود: در عمل کاشت حلزون پروتزها بعد از عمل به طور مکرر خراب می‌شوند و هزینه تعمیر قطعات این پروتز به شدت بالا رفته است و حتی کودکانی داریم که بعد از گذراندن سختی‌های بسیار عمل تنها به خاطر خرابی این دستگاه و گرانی قطعات آن همچنان از نعمت شنوایی محروم هستند.

وی با اشاره به اینکه بدون وجود دستگاه، شنوایی وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر تعویض دستگاه خراب حدود ۹ میلیون تومان است و برای این موضوع باید مدتها در نوبت بمانند و این امر مشکلات بسیاری برای این کودکان درپی دارد.

سن طلایی کاشت حلزون

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه بیشتر استان‌ها یک بیمارستان برای عمل کاشت حلزون دارند، اظهار کرد: اصفهان با وجود یک بیمارستان وضعیت بهتری نسبت به قبل دارد و شهرهای شیراز، تبریز و مشهد هم هر کدام یک بیمارستان دارند و تنها تهران است که سه بیمارستان کاشت حلزون گوش دارد و در گذشته که این عمل در اصفهان انجام نمی‌شد مددجویان اصفهان ناچار بودند برای عمل به تهران یا شیراز سفر کنند.

وی در خصوص سن طلایی عمل جراحی کاشت حلزون، گفت: در کودکان قبل از رسیدن به سن چهار سال بهتر است این عمل انجام شود و در واقع سن طلایی عمل کاشت حلزون زیر چهار سالگی است.

حسینی‌نسب جلب کمک‌های مردمی برای این عمل را ضروری دانست و تصریح کرد: خیران و مردم نوع دوست می‌توانند برای کمک به این خانواده‌ها به بهزیستی یا خیریه‌های مرتبط کمک کنند چرا که کمک‌های دولتی در این زمینه جوابگوی کامل این مددجویان نیست.

کد خبر 407369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.