روایتی دیگر از بزبز قندی و گرگ ناقلا

"تق و تق و تق کیه کیه در میزنه منم منم مادرتون" و این جمله بارها در قصه تکرار میشد تا گرگ ناقلا وارد خانه بزی ها شود، قصه‌ای که هیچ وقت از یاد نرفت و اینک در قالب نمایشی شاد روی صحنه زنده شده است تا باز گرگ قصه در جدال با بزبزقندی باشد.

امیر شیخ جبلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره کیفیت تولیدات کودک و نوجوان اظهار کرد: متاسفانه ضعف در مخاطب شناسی، زبان ساختار و نبود شفافیت و وجود نداشتن ارتباط عمیق و صادقانه با کودک و غیره باعث شده این قالب هنری در سطح پایین نگه داشته و تئاتر کودکان به عنوان یک قالب هنری جداگانه و دارای استانداردهای لازم در جامعه شناسایی نگردد.

کارگردان نمایش شاد و موزیکال "بزبزقندی و گرگ ناقلا" با بیان اینکه "کارگردانان تئاتر کودک باید برای نمایش کودک به اندازه نمایش بزرگسال احترام قائل شوند" تاکید کرد: تئاتر کودکان ویژگی و امتیازات خاص خود را داراست. این مدل از تئاتر قالب هنری جداگانه ای دارد که از حیث کیفیت کاملا با تئاتر بزرگسال متفاوت است. برای تولید تئاتر با کیفیت برای کودکان باید دنیای جدیدی از هیجان و تخیل را برای آنها ساخته و کودکان به عنوان بخش مهمی از افراد جامعه، باید تئاتر ویژه خود را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تئاتر شاد و موزیکال "بزبزقندی و گرگ ناقلا" ویژه کودک و خانواده از ۲۳ دی اجرا شده و تا ۷ بهمن در سالن اصلی مجموعه فرهنگی هنری فرشچیان به روی صحنه می رود، گفت: بزبز قندی، شنگول و منگول یا بزک زنگوله پا داستانی کودکانه و پند آموز است که از زبان یک گرگ روایت می شود.

شیخ جبلی افزود: ساختار شکنی خاصی در داستان نمایش صورت گرفته که نمونه مدرن و امروزی قصه بزبز قندی و فانتزی بی‌پایانی در لحظه لحظه اثر به چشم می خورد.

کارگردان این تئاتر ادامه داد: تلاش برای  بهره گیری از عناصری همچون نور، سایه و موسیقی بر جنبه های فانتزی اثر افزوده و تماشاگر را حتی در رده های سنی بالاتر در کنار کودکان به عنوان مخاطبان اصلی با خود همراه می کند. 

وی با اشاره به اینکه موسیقی و افکت های جذاب که حتی در پس زمینه شنیده می شود در هماهنگی کامل با حرکت و اعمال بازیگران است، گفت: استفاده از کارکردهای تئاتر مبتنی بر حرکت و تلاش برای استفاده حداکثری از عمل به جای کلام، تاثیر فوق العاده ای در ایجاد توجه و تمرکز بیشتر تماشاگر را به صحنه معطوف کرده است.

شیخ جبلی با بیان اینکه ساختار شکنی صورت گرفته در قصه نه تنها مخاطب را پس نمی زند بلکه با توجه به روایتی بودن اثر در بخش هایی از نمایش تماشاگران حاضر در سالن را نیز به مشارکت در ادامه و روند قصه دعوت می کند؛ ادامه داد: این اتفاق  تا جایی ادامه دارد  که کودکان و نوجوانان و در بعضی موارد بزرگسالان نیز در تلاش برای مشارکت در قصه در فراز و فرودهایی هستند که گرگ راوی از آن ها طلب می کند.

به گزارش ایمنا، نمایش شاد و موزیکال "بزبزقندی و گرگ ناقلا" با بازی محمد قبادی نژاد، امیر حسین حسن پور، نرگس اسکندری، میترا آقایی، درین جعفر پیشه، باران جوادی و آناهیتا عبداللهی تا ۷ بهمن ماه در سالن فرشچیان روی صحنه می‌رود.

کد خبر 407320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.