اصفهان پایلوت بازسازی و نوسازی اتوبوس در کشور/ایجاد پاتوق گردشگری در تخت فولاد

شهردار اصفهان گفت: دولت به دلیل آنکه شهر اصفهان در فرآیند بازسازی اتوبوس‌ها اقتصادی عمل کرده، این شهر را پایلوت بازسازی و نوسازی اتوبوس قرار داده و البته این فرصت طلایی برای آن است، زیرا بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان در این زمینه به اصفهان کمک خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی صبح امروز _پنجشنبه سوم بهمن‌ماه ۹۸_ در برنامه رادیویی«شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو» با گرامیداشت فرارسیدن روز جهانی آموزش، اظهار کرد: شهرداری همه ساله به مناسبت این روز برنامه‌های متنوعی را در بخش‌های پژوهش و آموزش ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر به مناسبت روز پژوهش برنامه بسیار خوبی در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، افزود: امسال حوزه برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان موفق شد در بخش پژوهش به واسطه تحقیقات انجام شده بسیار خوب، رتبه برتر کشور را به خود اختصاص دهد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: درصدد هستیم روش هوشمندانه و خلاقانه‌ای را برای رفع مسائل بکار بگیریم.

نوروزی با اشاره به روز جهانی آموزش، ابراز امیدواری کرد: روز آموزش به عنوان اساس، پایه و تحول و تغییرات اجتماعی باشد.

وی با بیان اینکه آموزش، انجام فعالیت‌هایی است که در پرتو آن عمل یادگیری انجام می‌شود، افزود: آموزش باعث یادگیری افراد و به کار بستن آن در انجام اقدامات می‌شود، یادگیری باعث تغییر و تحول در جامعه خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروز حوزه برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در کتابخانه مرکزی برنامه‌ای در حال اجرا دارد که امیدواریم با آموزش صحیح شاهد توسعه و تغییر و تحول در عرصه‌های مختلف برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان باشیم.

تا زمان رفع بحران در کنار مردم بودیم

شهردار اصفهان با اشاره به اعزام نیروها و امکانات شهرداری اصفهان به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان، گفت: پس از اتفاقات ناگواری که در روزهای اخیر اتفاق افتاد، سیل سیستان و بلوچستان نیز به آن مسائل اضافه شد و دل همه را آزرده کرد، اما شهرداری اصفهان به لحاظ تجربیات خوبی که فرودین ماه امسال در ارتباط با همراهی و پشتیبانی مدیریت بحران سیل خرم آباد و خوزستان داشت، بلافاصله پس از وقوع سیل با اعزام تجهیزات و امکانات مورد نیاز به کمک مردم سیل‌زده شتافت.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان به نمایندگی از همه مردم اصفهان توانست در مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان نقش خوبی ایفا کند، خاطرنشان کرد: نیروهای اعزامی شهرداری اصفهان در کنارک تخلیه آب از منازل مردم را انجام دادند و البته علاوه بر آن کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را برای مردم نیک‌شهر، قصر قند و سایر محله‌های نیک شهر ارسال کرد.

شهردار اصفهان ادامه داد: برای کمک به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان همه کشور کمک کردند تا اینکه با همت همگان اوضاع کنونی خوب و زندگی مردم به حالت عادی برگشته است.

وی با اشاره به کمک در نظر گرفته شده شورای اسلامی شهر اصفهان به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان، گفت: شورای شهر ۲۰۰ میلیون تومان کمک در قالب اقلام و وجه نقد را تصویب کرد و شهرداری در بخش ارسال اجناس اقدامات لازم را انجام داده است.

تحول در بودجه بندی

نوروزی با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری اصفهان به شورای شهر در هفته گذشته، اظهار کرد: شهرداری در سه سال گذشته تحول بزرگی را در عرصه بودجه بندی ایجاد کرده است به طوری که میزان بودجه در سه سال اخیر بیش از ۸۶ درصد افزایش یافته و از رقم دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان به شش هزار میلیارد تومان رسیده و حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: امسال بودجه کل شهرداری اصفهان به صورت یکجا بسته شده و پروژه‌های محرک توسعه برای مناطق ۱۵ گانه شهر تعریف شده تا منشأ تغییر، تحول، رونق و ایجاد اشتغال در مناطق باشد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: با استفاده از نظریات صاحب‌نظران و تشکیل جلسات متعدد با اعضای شورای شهر در کمیسیون‌ها و حضور آنها در جلسات بودجه‌بندی، بودجه سال آینده شهرداری اصفهان را با عدد بالا بستیم، زیرا هزینه‌ها به گونه‌ای افزایش یافته که ناگزیر به افزایش جذب درآمد برای اداره بهتر شهر هستیم، هم‌چنین پروژه‌های بزرگی در دست اجرا است که نیاز به تامین منابع مالی بالایی دارد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه افزایش بودجه سال آینده کمکی به تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره شهر باشد، افزود: پروژه رینگ چهارم پروژه‌ای فراشهری و فرااستانی است، پروژه مترو و دیگر پروژه‌ها نیز نیاز به تامین مالی زیادی دارد که در صورت کمک و همراهی مردم و دستگاه‌های مختلف شاهد تحقق بودجه ۹۹ و افزایش کیفیت زندگی مردم خواهیم بود.

رفع معضل پارک خودروهای سنگین در شهرک رسالت

نوروزی در ارتباط با پارک خودروهای سنگین در شهرک رسالت، گفت: این شهرک در ورودی اصفهان قرار دارد و با مناطق ۱۱، دو و بخشی با شهر خمینی شهر مشترک است و به همین دلیل این محدوده بسیار پرتردد است، البته نباید این شلوغی دلیل ایجاد مزاحمت برای شهروندان باشد.

وی تاکید کرد: باید بین شهرداری و پلیس راهور تعاملاتی برای رفع این مزاحمت‌ها در شهرک رسالت برقرار و چاره‌اندیشی شود تا ازدحام در مدخل ورودی شهر، باعث ایجاد مشکلات برای شهروندان نشود.

شهردار اصفهان گفت: اگر پیگیری‌های انجام شده برای رفع این مشکلات در شهرک رسالت نتیجه نداده، نیاز به انجام اقدامات جدی وجود دارد، زیرا نباید رفت و آمدها باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان باشد.

بررسی وضعیت نابسامان خانه‌های قدیمی کوچه مسجدعلی

وی در ارتباط با وضعیت نابسامان خانه‌های قدیمی کوچه مسجدعلی واقع در خیابان هارونیه، اظهار کرد: ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها تاکید کرده ساختمان مخروبه و نامناسبی که منافی پاکیزگی شهر بوده، زیبایی شهر را از بین برده و موازین شهرسازی را زیرسؤال می‌برد، باید شهرداری اخطارهای لازم را به مالک یا مالکان اعلام و در صورت بی‌توجهی اقدامات لازم را انجام دهد.

نوروزی تصریح کرد: باید موضوع وضعیت نابسامان خانه‌های قدیمی کوچه مسجدعلی بررسی شود، البته منطقه سه یک بافت تاریخی دارد که برخی از منازل آن شاید قابل تخریب نیست و بایداحیا، بازسازی و حفظ شود.

وی از مدیر منطقه سه درخواست کرد: از کوچه مسجدعلی بازدید و گزارشی از وضعیت خانه‌های قدیمی آن ارائه کند تا اگر خانه‌ای قدیمی باعث آزار و اذیت شهروندان شده، به استناد ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها پیگیری کند.

استقلال اجتماعی و اقتصادی معلولان در شهر

شهردار اصفهان با اشاره به برگزاری پنجاه و ششمین نشست از سلسله نشست‌های «هم‌اندیشی اصفهان فردا» با حضور نمایندگان افراد دارای معلولیت و نخبگان معلول، گفت: در این نشست نظرات و پیشنهادات نمایندگان قشر معلول شنیده شد و برای رفع مسائل آنها قول مساعد داده شد.

وی ادامه داد: در استان اصفهان ۱۲۳ هزار معلول زندگی می‌کنند و بر اساس آمار در کشور ۱۲ درصد و در جهان ۱۵ درصد جمعیت معلول هستند.

نوروزی با تاکید بر اینکه همه باید یاد بگیریم با معلولان چگونه رفتار کرده و حقوق آنها را رعایت کنیم، اظهار کرد: شهرداری در تلاش است زیرساخت‌های شهری را برای زندگی مردم فراهم کرده و آنها را به لحاظ اجتماعی و اقتصادی مستقل کند که در این راستا باید همه دست به دست یکدیگر دهیم تا افراد معلول بتوانند زندگی راحت و بدون دغدغه‌ای در شهر داشته باشند.

لزوم آشنایی کارکنان شهرداری با حقوق مردم

وی با اشاره به فعالیت خانه حقوق در اصفهان، گفت: ابتکار راه‌اندازی خانه حقوق در این دوره مدیریت شهری رقم خورد، در صدد هستیم از طریق این خانه اقداماتی برای کاهش مسائل حقوقی انجام شود نه اینکه مشکلات ایجاد و سپس به افراد حقوقدان مراجعه شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه حقوقدانان باید در صحنه باشند، اظهار کرد: نخستین هدف خانه حقوق این است که مجموعه کارکنان و دستگاه‌های اداری وابسته به شهرداری را به گونه‌ای آموزش دهیم که با امور حقوقی آشنا شوند و بیشتر حقوق مردم را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش عظیمی از جمعیت شهری در شهرها با شهرداری‌ها سروکار دارند، کارکنان شهرداری باید به حقوق مردم آشنا باشند و وظایف خود را بشناسند تا حقوق شهروندان رعایت شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان در تلاش است با برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌ها موضوعاتی همچون شفافیت اداری را تبیین و به موضوع ارتقای شهروندمداری بپردازیم و مردم را با قوانین مورد نیازشان آشنا کنیم تا توانمندسازی بین شهردندان ایجاد و شهروندان مطالبه‌گر باشند و با حقوق خود آشنا شوند.

خانه حقوق پناهگاه مردم

وی گفت: شهرداری اصفهان تلاش می‌کند مردم با حقوق خود آشنا شوند تا حق آنها رعایت شود، تا ضمن برقراری آرامش، شهروندان تعامل خوبی با یکدیگر داشته باشند و در نتیجه بسیاری از مشکلات کاهش یابد.

شهردار اصفهان با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی حقوق کودک و حقوق شهروندی در اصفهان، اظهار کرد: باید حقوقدانان نیز در تعاملات حقوقی خانه حقوق به گونه‌ای شرکت کنند که ترویج‌گر احقاق حقوق باشند و جامعه نظم و سامان بهتری پیدا کند.

وی با بیان اینکه در خانه حقوق با کمک معاونت حقوقی ریاست جمهوری و معاونت حقوقی وزارت دادگستری، تفاهم نامه‌ای با وزارت دادگستری امضا شده است، گفت: خانه حقوق با مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، انجمن علمی حقوق کودک ایران و جهاد دانشگاهی همکاری‌ دارد و گام‌های خوبی در مسیر تحقق اهداف مورد نظر برداشته شده است.

نوروزی ابراز امیدواری کرد: خانه حقوق پناهگاه مردم، مرکز آموزش و یادگیری باشد و به گونه‌ای عمل کند که همه مردم با حقوق اولیه مورد نیاز برای داشتن زندگی خوب آشنا شوند.

وی ادامه داد: کتابی در ارتباط با حقوق معلولان در دست انتشار است و کارگاه ها و آموزش‌هایی را نیز برای آنها برگزار خواهیم کرد، بی‌شک شهرداری پشتیبان خوبی برای مردم به ویژه معلولان خواهد بود.

شهردار اصفهان اظهار کرد: رعایت استانداردها، فراهم آوردن زیرساخت‌ها و دسترسی به همه امکانات برای معلولان باید به گونه‌ای باشد که افراد دارای معلولیت در کنار سایر شهروندان به راحتی به همه امکانات دسترسی داشته باشند.

وی افزود: ‌مشکل عمده جامعه شناخت نداشتن مردم نسبت به نیازهای این گروه است، آگاهی بخشی به مردم یکی از اقداماتی است که باید آن را پیگیری کرد، رعایت حقوق این قشر از جامعه، به معنای نگاه ترحم آمیز نیست بلکه به معنای ایجاد برابری واقعی و داشتن تبعیض‌های مثبت است.

نصب میز تنیس پارک بازی کودکان در کوی سپاهان

شهردار اصفهان در ارتباط با قرارگرفتن موانع فلزی  مقابل منازل کوچه شهید رحیمی واقع در خیابان محتشم کاشانی، گفت: کوچه شهید رحیمی از سال‌ها قبل شکل گرفته و این مشکلات وجود داشته است، اما اینکه موانع فلزی مقابل منازل نصب شده به دلیل آن است که حادثه‌ای رخ ندهد، البته باید موضوع بررسی و مشکلات تا حد امکان کاهش یابد و جلوی گسترش چنین مشکلاتی گرفته شود.

وی با بیان اینکه باید مقررات شهرسازی رعایت شود، تصریح کرد: باید بین عرض کوچه ها و ارتفاع ساختمان ها ارتباط منطقی وجود داشته باشد.

نوروزی تاکید کرد: مدیر منطقه پنج باید با انجام بازدید حضوری از کوچه شهید رحیمی، بررسی لازم را برای رفع مشکلات شهروندان انجام دهد.

وی با اشاره به درخواست یکی از شهروندان مبنی بر نصب میز تنیس پارک بازی کودکان واقع در کوی سپاهان، به مدیر منطقه پنج ۱۵ روز مهلت داد تا یک میز تنیس جدید و مرغوب در کوی سپاهان برای استفاده شهروندان نصب کند، البته جوانان نیز باید هنگام بازی آرامش و آسایش شهروندان را در نظر داشته باشند و مردم نیز آستانه تحمل خود را بالا ببرند تا جوانان در محیطی سالم و پاک اوقات فراغت خود را با انجام ورزش سپری کنند.

فرصت طلایی برای کلانشهر اصفهان

شهردار اصفهان در ارتباط با کیفیت باجه‌های شارژ کارت بلیت اتوبوس، تصریح کرد: باید به بهبود وضع ایستگاه‌های اتوبوس و باجه‌های شارژ کارت بلیت نگاه ویژه شود زیرا تعدادی از آنها نیاز به زیباسازی و تعویض دارد.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان به لحاظ داشتن عناوین برجسته باید حمل ونقلی سرآمد داشته باشد، گفت: سال گذشته تعدادی از اتوبوس‌های شهر با هزینه هر اتوبوس ۲۲۰ میلیون تومان بازسازی شد، در برخی شهرها این اقدام برای هر دستگاه اتوبوس۴۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است.

نوروزی افزود: دولت در صدد است برای کاهش آلایندگی‌ها به تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی توجه کند، از این رو قصد داشت تهران را پایلوت کند و اتوبوس‌ها را با تامین اعتبار دولتی بازسازی کند، اما در بررسی‌ها به این نتیجه رسید که اصفهان توانسته با بهترین شرایط و کمترین هزینه این اقدام را انجام دهد، از این رو با دعوت از شهرداری اصفهان و تشکیل جلسه‌ای در نهاد ریاست جمهوری با مسئولان سازمان برنامه و بودجه، گفت و گوهایی انجام و مقرر شد اصفهان پایلوت بازسازی و نوسازی اتوبوس باشد.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً اتفاقات بسیار خوبی در حوزه اتوبوسرانی، تاکسیرانی و موتورهای برقی در شهر اصفهان خواهد افتاد و اگر این تفاهم‌نامه قطعی و نهایی شود، ۱۰ هزار موتور برقی را با فرمولی که برای شهروندان شرایط خرید را تسهیل کند، ارائه و تعدادی تاکسی و اتوبوس فرسوده را تغییر خواهیم داد.

بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس

شهردار اصفهان از بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در اصفهان خبرداد و اظهار کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید اتوبوس جدید در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان حدود دو هزار ایستگاه اتوبوس وجود دارد، گفت: هر ایستگاه اتوبوس باید نمادی از زیبایی و تابلوی زیباسازی برای شهر و محلی برای منتظر ماندن شهروندان در محیطی تمیز و زیبا باشد.

نوروزی با ابراز خرسندی از انعقاد قرارداد AVL و AFC در اتوبوسرانی اصفهان، تصریح کرد: اگر سیستم جمع‌آوری خودکار کرایه (AFC) و سیستم مکان‌یاب خودکار وسایل نقلیه (AVL) در اصفهان اجرا شود، منشأ تحول در اتوبوسرانی برای خدمت هر چه بهتر به شهروندان می‌شود.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته تعدادی از اتوبوس‌های شهر با حداقل هزینه و بیشترین کیفیت بازسازی شده است، افزود: دولت به دلیل آنکه اصفهان در فرآیند بازسازی اتوبوس‌ها اقتصادی عمل کرده، این شهر را پایلوت بازسازی و نوسازی اتوبوس قرار داده و البته این فرصت طلایی برای شهر اصفهان است، زیرا بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان در این زمینه به اصفهان کمک خواهد شد.

شهردار اصفهان ابراز امیدواری کرد: با عددی بالاتر از ۲۲۰ میلیون تومان کولر به اتوبوس بدون‌کولر اضافه و تابستان خوبی برای شهروندان رقم بخورد؛ البته اتوبوس‌های جدید و اتوبوس‌های بازسازی شده کولر دارد.

تحول در محله احمدیه

وی با اشاره به طرح‌های در حال اجرای شهرداری اصفهان در محله احمدیه، گفت: شهرداری برای محله تکیه میرفندرسکی و تکیه سیدالعراقین اقداماتی کرده، البته در محله احمدیه حدفاصل خیابان فیض تا تخت فولاد نیز اقداماتی در حال انجام است. فردا بازدیدی از محله احمدیه و تخت فولاد انجام خواهد شد.

نوروزی با اشاره به پروژه سالن گلستان شهدا، تصریح کرد: احداث پروژه سالن گلستان شهدا و پارکینگ این پروژه نیاز به آزادسازی زیادی داشت که با همکاری و همراهی کسبه و ساکنان پلاک‌های در مسیر اجرای طرح مشکلی در اجرای آزادسازی‌ها نداشتیم.

ایجاد پاتوق گردشگری در تخت فولاد

وی تاکید کرد: شهرداری در صدد ایجاد پاتوق گردشگری برای رفاه و تفریح کودکان و سایر شهروندان در محدوده مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد است.

شهردار اصفهان گفت: شرایط محیط زندگی، نباید شهروندان را به سمت افسردگی پیش ببرد و البته شهرداری با اجرای پروژه‌های مختلف این موضوع را مدنظر قرار داده است.

وی ادامه داد: مطالبه‌گری مردم، شهرداری را در راستای انجام وظایف خود کمک می‌کند.

کد خبر 407144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.