وجود آفلاتوکسین در شیر واقعیت است یا شایعه؟

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: معمولاً در لبنیات همه کشورهای جهان می‌شود رد پای آفلاتوکسین را به درجاتی پیدا کرد.

به گزارش ایمنا، ناهید خداکرمی با اشاره به اینکه بحث آلوده بودن لبنیات به آفلاتوکسین موضوع امروز نبوده و از سال ۹۱ که نتایج یک مطالعه در این رابطه منتشر شد به طور جدی این بحث پیگیری شده، اظهار کرد: آفلاتوکسین می‌تواند از طریق خوراک دام و طیور به محصولات لبنی منتقل شود و می‌توان اثرش را در شیر هم دید زیرا سمی است که به راحتی از بین نمی‌رود.

وی افزود: در شیرهایی که پاستوریزه و هموژنیزه می‌شوند حدود ۷۵ درصد این سم از بین می‌رود و آن میزانی که می‌ماند از حد استاندارد بالاتر نمی‌رود معمولاً در لبنیات همه کشورهای جهان می‌شود رد پای آفلاتوکسین را به درجاتی پیدا کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازدیدهایی که کمیسیون سلامت از کارخانجات لبنی داشته است، گفت: به دلیل تکلیفی که در برابر سلامت عمومی شهروندان و شهر داریم، بازدیدهای متعددی از کارخانجات لبنی داریم و همه آنها بر اساس اصول و استاندارد کار می‌کنند

وی از دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت درخواست کرد تا اظهارات بازرس انجمنی که باعث نگرانی افکار عمومی شده را راستی آزمایی کرده و این نگرانی را با مستندات رفع کنند.

خداکرمی به مهر گفته است: وزارت جهاد کشاورزی و صنایع نیز بر واردات خوراک دام و طیور حساسیت بیشتری به خرج دهند.

کد خبر 407138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.