حد مجاز آفلاتوکسین در شیر کشور ۱۰۰ نانوگرم بر لیتر است

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حد مجاز سم آفلاتوکسین شیر در کشور ۱۰۰ نانو گرم بر لیتر در ایالات متحده ۵۰۰ نانوگرم بر لیتر است بنابراین ایران پنج برابر سختگیرانه تر از آمریکا در رابطه با شیر خام و پاستوریزه عمل می کند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی در رابطه با شایعه وجود سم آفلاتوکسین در شیر پاستوریزه و خام، اظهار کرد: موضوع وجود این سم در شیر خام شیر و پاستوریزه را تکذیب می کنم، ما در حال پیگیری هستیم که کارشناس برنامه اطلاعات خود را از چه منبعی بیان کرده و این موضوع باید مشخص شود.

وی افزود: سم آفلاتوکسین از گروهی قارچ ها به نام آسپرژیلوس تولید می‌شود و عموماً در مواد خوراکی که به خوبی نگهداری نشده، رطوبت آن بالاست یا شرایط تهویه مناسب نداشته، تولید می شود.

رضایی ادامه داد: زمانی که این سم را دام و انسان مصرف کنند، در کبد به سم خطرناک تری به نام M۱ تبدیل می شود.

این آلودگی خلق الساعه ایجاد نشده است

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که این آلودگی در تمام دنیا گزارش شده و خلق الساعه ایجاد نشده است، در تمام کشورها چندین دهه است که محققان روی آن کار می‌کنند تا روش‌های کاهش و خنثی سازی آن را پیدا کنند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با حد مجاز آفلاتوکسین در مواد خوراکی دامی گفت: حد مجاز آن در مواد خوراکی در ایران ۵ppb یا پنج قسمت در میلیارد است که سازمان استاندارد آن را برای خوراک دام در نظر گرفته اما در مورد شیر در کشورهای مختلف، میزان آن متفاوت است.

وی افزود: استاندارد ایران بسیار سختگیرانه عمل می کند و در حالی که حد مجاز این سم در شیر، در اتحادیه اروپا ۵۰ نانوگرم بر لیتر است، در ایران ۱۰۰ نانوگرم بر لیتر و در ایالات متحده ۵۰۰ نانوگرم بر لیتر است بنابراین ایران ۵ برابر سختگیرانه تر از امریکا در رابطه با شیر خام و پاستوریزه عمل می کند.

رضایی ادامه داد: در این رابطه تحقیقات بسیاری انجام شده و مقاله های آن در دسترس عموم قرار دارد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: به صورت متداول کارخانجات لبنی برای دریافت شیر، از آن نمونه‌گیری می کنند تا همین سموم را اندازه گیری کنند که از حد مجاز آلاینده ها فراتر نرفته باشد.

وجود شیر آلوده در چرخه مصرف امکان ندارد

وی افزود: اگر میزان آلایندگی در شیر بالاتر از حد مجاز باشد، رد شده و دور ریخته می شود و کارخانجاتی که این آلاینده ها را در شیر پیدا کنند معمولاً به گاوداری ها سر می‌زنند تا منشاء آلودگی را کشف کنند؛ بنابراین این امکان که شیر حاوی آلاینده در چرخه مصرف قرار گیرد، وجود نخواهد داشت.

رضایی با اشاره به این نکته که وجود این سم در ابتدا دام را تلف خواهد کرد، اظهار کرد: یک گاو چند میلیون تومان قیمت دارد و دامداران می‌دانند که وجود این سم در خوراک دام ابتدا گاو را بیمار و نهایتا تلف می کند. بنابراین دامداران به آلودگی های قارچی حساس هستند و دام ها را با علوفه آلوده به قارچ تغذیه نمی کنند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دامداران مواد جاذب و خنثی کننده سموم (توکسین بایندر) را به جیره اضافه می کنند تا اگر احیانا کوچکترین آلودگی قارچی داشته باشد، خنثی شود، البته در صورتی هم که مواد وارد شیر شوند، حد مجاز ایران ۱۰۰ نانو گرم بر لیتر است و عموماً میزان این مواد در شیر کمتر از این حد مجاز است.

وی با اشاره به این نکته که اخبار کذب منجر می شود میزان مصرف شیر کاهش یابد، گفت: شیر جزو جیره اصلی غذایی محسوب می‌شود و کاهش یا حذف آن از جیره غذایی، باعث آسیب به بدن خواهد شد.

کد خبر 406548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.