تولید ۲.۵ هکتار چمن رول مقاوم به گرما و خشکی در اصفهان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: امسال دو هکتار و نیم چمن رول مقاوم به گرما و خشکی در حال تولید است که از اردیبهشت ماه وارد عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان می‌شود.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مرکز تحقیقات وابسته به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در زمینی به وسعت ۱۱ هکتار در محمودآباد واقع شده است

وی افزود: در مرکز تحقیقاتی محمودآباد، در مورد درختان، درختچه‌ها، گیاهان بوته‌ای و گل‌های مختلف علفی تحقیقات انجام می شود و در بین این گیاهان از دوسال گذشته پیرامون گیاهان دارویی زیبا و متناسب برای فضای سبز نیز تحقیقاتی انجام شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: در این تحقیقات، مقاومت به خشکی گیاهان سنجیده می‌شود تا بدانیم این گیاهان تا چه میزان می‌توانند در فضای سبز دوام آورده و رشد کنند و نیاز آبی حداقل را داشته باشند.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی کمتر دچار آفت و بیماری‌ها می‌شوند، افزود: در مرکز تحقیقاتی محمودآباد پیرامون حدود ۲۶۰ گونه گیاه علفی و بوته‌ای و گیاهان پیازی مقاوم، بررسی و از بین آنها گیاهان متعددی از جمله گیاه گل ماهور، گل های سلبی، مریم گلی انتخاب شده اند.

مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه در مرکز تحقیقاتی محمودآباد علاوه بر این گیاهان دارویی و پیازی، بر روی حدود۵۰۰ ژنوتیپ از انواع داوودی‌ها اقدامات ژنتیکی و تحقیقاتی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: امسال از حدود ۳۰۰ ژنوتیپ داوودی‌ها، جشنواره داوودی را در باغ گل‌ها برگزار کردیم و البته در سال‌های آینده نیز برگزاری این جشنواره استمرار خواهد داشت و روز به روز به تعداد این ژنوتیپ‌ها اضافه می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار کرد: در مرکز تحقیقاتی محمودآباد همچنین حدود ۵۴۰ ژنوتیپ از انواع چمن‌ها وجود دارد، چمن‌های مقاوم به گرما و سرما حتی مقاوم به خشکی و شوری باشند، بررسی شده و پس از معرفی نسبت به تولید انبوه آنها اقداماتی شده است.

وی با بیان اینکه امسال دو هکتار و نیم چمن رول مقاوم به گرما و خشکی در حال تولید است که از اردیبهشت ماه وارد عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان می‌شود، تاکید کرد: چمن های رول را می توان در پارک‌های جدید الاحداث مناطق مختلف شهر به صورت فرش پهن کرد و مورد استفاده قرار داد، از این رو مورد استقبال قرارگرفته است.

مرتضایی‌نژاد تصریح کرد: در مرکز تحقیقاتی محمودآباد درخت‌ها و درختچه‌های مختلف مقاوم به خشکی، واریته‌های زیبا و متناسب برای فضای سبز مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر گونه‌های مختلف از انواع داغداغان، بلوط‌های بومی ایران در مرکز تحقیقاتی محمودآباد امتحان شده تا در شهر جایگزین شود، گفت: درختانی با نیاز آبی کم و اینکه کمتر دچار آفات و بیماری‌ها شوند، مورد توجه سازمان پارک‌ها برای استفاده قرار گرفته است.

کد خبر 406436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.