۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
نقش خلاقیت در صنایع دستی

در دنیای هنر خلاقیت از جایگاه و موقعیت خاصی برخوردار است و برای تولید آثار هنری ماندگار زمینه مناسب فراهم می‌کند. در کشور ما در پدیده‌های متعدد هنری و فرهنگی موجود، یکی از بهترین حوزه‌ها که محل بروز خلاقیت بومی مردم این مرز و بوم است، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرن بیست و یکم را عصر صنایع فرهنگی و خلاق می دانند؛ دوره ای که فعالیت ها و صنایعی که مبتنی بر ایده های خلاقانه هستند در دنیا پیشرو خواهند بود.

در واقع دیگر تنها تکنولوژی و سخت افزارها برای توسعه اقتصادی_اجتماعی جوامع کافی نیست و این ایده های خلاقانه افراد است که نیرو محرکه تحولات قلمداد می شود. از این رو بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، در عرصه صنایع خلاق و فرهنگی برنامه ریزی استراتژیک و سرمایه گذاری های کلان  کرده‌اند تا از رهگذر گردش مالی آنها، بستری موثر برای رشد اقتصادی و افزایش اشتغال در جوامع خود فراهم آورند.

علی عطایی استاد دانشگاه هنر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در تعریف صنایع دستی گفته است "صنایع دستی جمعی از اتفاقات، کار دست، حاصل یک فکر، فرهنگ و زیباشناسی جمعی و فردی است و می‌تواند تا حدودی نقش دست در آن کمرنگ شود و ابزار به کمک بیایند و اگر عامل فرهنگ و سنت به این معنا باشند، زنده می‌مانند."

او ادامه می‌دهد: "محصولات صنایع دستی همیشه کاربردی بوده است به طور مثال مردم در سفال غذا می‌خوردند یا حبوبات و داروهایشان را درون این ظروف نگه داری می‌کردند. نقاشی‌های مینیاتوری و نگارگری نیز کاربردی بودند و در روی جلدها آمدند هنر یک امر زنده است و این امر می‌تواند تداوم پیدا کند."

این استاد دانشگاه می‌افزاید: هنر صنایع دستی می‌تواند تداوم پیدا کند و نمی‌تواند از گذشته به آینده قطع شود، بلکه همیشه تداوم دارد؛ نقش و سبک گذشته دیگر استفاده نمی‌شود ولی یک سبک جدیدی از دل آن بیرون می‌آید و کاربردها متفاوت می‌شود همانگونه که در گذشته از ظروف سفالی استفاده می‌شده اما اکنون از ظرف شیشه‌ای نشکن استفاده می‌شود.

وی معتقد است که صنایع دستی چه در حوزه کاربردی و چه حوزه تزیینی باید بتواند با دنیای امروز ارتباط برقرار کند، نمی‌توان گذشته صنایع دستی را کامل کنار گذاشت و همه چیز آن صنعتی شود باید بر صنایع دستی گذشته افزوده شود و این به خلاقیت هنرمند برمی گردد.

ماده خام صنایع دستی، خلاقیت ذهنی و فکر افراد است که همواره در درون یک کشور در دسترس است. از این منظر کشور ما دارای مزیت ها و ظرفیت های فراوانی در زمینه تولیدات و صنایع فرهنگی از جمله هنرهای سنتی و صنایع دستی است که از تنوع قابل ملاحظه ای برخوردار است. از آنجا که این محصولات فرهنگی_هنری برآمده از خلاقیت شهروندان بوده و متناسب با ویژگی های هویتی، زیست بوم و فرهنگ آنها است، به خوبی می تواند ظرفیت های بالقوه خود را در راستای توسعه این مرز و بوم معرفی کند.

کد خبر 406401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.