نهالستان‌های غیرمجاز به اصالت نهال آسیب می‌رساند

مسئول تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال استان اصفهان گفت: برای جلوگیری از تاسیس نهالستان های غیرمجاز اقدامات مناسبی شده زیرا آن‌ها به اصالت و سلامت نهال آسیب وارد می کنند.

مهرداد جناب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، از هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با دادستانی برای برخورد با ایجاد نهالستان‌های غیرمجاز در استان خبر داد و اظهار کرد: بر اساس این هماهنگی در خصوص نهالستان‌های غیرمجاز استان اطلاع‌رسانی مناسبی شده و به دستگاه‌های مسئول همچون نیروی‌انتظامی، پلیس راه و اداره راه و شهرسازی برای جلوگیری از تأسیس آن‌ها دستور داده شده است.

وی افزود: بر اساس قانون، تأسیس هرگونه واحد تولید و پرورش نهال باید با مجوز مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال انجام شود، در غیر این صورت بر این واحدها نظارتی نمی‌شود و ممکن است در فضای به دور از نظارت تخصصی بر وضعیت فعالیت نهالستان‌ها، به اصالت و سلامت گیاهان استان آسیب وارد شود.

مسئول تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال استان اصفهان با تاکید بر آسیب جدی نهالستان‌های غیرمجاز بر اصالت نهال، خاطر نشان کرد: آسیب بر اصالت نهال در این نوع نهالستان‌ها به این صورت است که خریدار، محصولی را خریداری کند که نیاز به آن ندارد یا به عنوان مثال کشاورز نهال یک درخت خاص را خریداری می‌کند اما پس از کاشت و رسیدگی متوجه می‌شود، نهالِ درخت مورد نظر او نبوده است.

جناب اضافه کرد: باغداران بعد از گذشت چهار تا پنج سال متوجه اشتباه خود می‌شوند و آسیب مالی_اقتصادی برای آنها در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: آسیب دیگری که خرید نهال از نهالستان‌های غیرمجاز می‌تواند دربرداشته باشد، ناسالم بودن آن است که احتمال دارد به آلوده شدن یک منطقه کشاورزی، بروز بیماری جدید در گیاهان باغات یا کاهش چشمگیر محصولات باغبانی منجر شود و ضرر اقتصادی مهمی برای باغدار در بازه زمانی بلندمدت ایجاد می‌کند.

مسئول تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال استان اصفهان یادآور شد: پایش سلامت و اصالت نهال در نهالستان‌های مجاز برعهده مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال جهاد کشاورزی استان اصفهان است و دوره‌ای انجام می‌شود.

کد خبر 406184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.