اگر جهالت‌ها را از بین ببریم مصیبت‌ها ریشه‌کن می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر می‌خواهیم با مصیبتهای فردی و اجتماعی مبارزه کنیم و بهداشت فردی و اجتماعی داشته باشیم باید با علم و معرفت، جامعه را آسیب زدایی کنیم؛ اگر جهالت‌ها را از بین ببریم مصیبت‌ها را ریشه کن می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس صالحی امروز _پنجشنبه ۲۶ دی ماه_ در آیین اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین (ع) با بیان اینکه امام علی (ع) به عنوان هم نفس پیامبر اسلام؛ قرآن ناطق و روح نازل شده الهی است، اظهار کرد: برای صفاتی که از امام علی (ع) می‌توان بر شمرد سال‌ها و قرن‌ها همه انسان‌ها و همه ملائک اگر بگویند و بنگارند کم می‌آورند.

وی با بیان اینکه جورج جرداق نویسنده مسیحی در کتاب "الامام علی صوت العدالة الانسانیه" به بخشی از ابعاد وجودی مولا علی اشاره کرده است، گفت: ما نیازمند کتاب‌هایی نظیر این کتاب در ابعاد دیگر نیز هستیم؛ امام صدا و صوت جامعه فرهنگی هم بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امام علی (ع) تلاش کرد رسوب فرهنگ جاهلی را کم و بدعت‌هایی را که در فرهنگ جاهلی به وجود آمد حذف کند و به جای آن، فرهنگ انسانی را جایگزین کند.

صالحی با بیان اینکه ادبیات، فرهنگ و کلام علوی برای فرهنگ انسانی معیارهایی را می‌شناسد، افزود: نخستین مؤلفه فرهنگ انسانی علوی، آگاهی و دانایی است که پیامبر اسلام(ص) آن را آورد و علی (ع) ترویج کرد.

وی با اشاره به اینکه امام (ع) هیچ شرافتی را به اندازه دانایی نمی‌داند، گفت: اگر ما می‌خواهیم با مصیبتهای فردی و اجتماعی مبارزه کنیم و بهداشت فردی و اجتماعی داشته باشیم باید با علم و معرفت، جامعه را آسیب زدایی کنیم؛ اگر جهالت‌ها را از بین ببریم مصیبت‌ها را ریشه کن می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در جغرافیای معرفتی امیرالمؤمنین (ع) مطالب بسیاری راجع به دانایی و آگاهی وجود دارد، تصریح کرد: به عقیده من اگر امام علی (ع) نبود تمدن طلایی قرن دوم و سوم اتفاق نمی‌افتاد و به رغم وجود تعالیم رسول اسلام (ص) جریان جهالت می‌توانست نطفه آگاهی و دانایی را خفه کند.

صالحی خاطرنشان کرد: اندیشه علوی چه در ۲۵ ساله سکوت که حتی در آن دوره نیز درحال نشر علم و آگاهی بود و چه در دوره خلافت ادامه دهنده چراغ آگاهی بود که پیامبر اسلام (ص) آن را برافروخت.

وی با اشاره به اینکه عقلانیت و خردورزی مؤلفه دوم انسان فرهنگی در فرهنگ و جامعه علوی است، گفت: امام علی (ع) با ادبیات علوی مناسبات عقلانیت و دینداری را به ما یاد می‌دهد؛ در تعالیم ایشان دامنه دینداری با سنجش تراز انسانی حرکت می‌کند.

صالحی با بیان اینکه نمی‌توان متدین بود اما خردورزانه عمل نکرد، ادامه داد: دین و دیانت را با عقلانیت می‌توان بارور کرد بنابراین انسان در جامعه فرهنگی، انسانی است که وجودش با خردورزی همراه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کرامت انسانی مؤلفه سوم جامعه فرهنگی علوی است، خاطرنشان کرد: این مؤلفه در افق معنایی معارف علوی جایگاه بسیار مهمی در روابط انسان با دیگران و همچنین انسان با خود دارد.

صالحی با اشاره به اینکه تعالیم امام علی (ع) سرشار از تعالی است و کرامت را اصل روابط انسانی می‌داند، افزود: ایشان در نامه خود به مالک اشتر یادآوری می‌کند که ساکنان مصر اگر هم دینند کرامت دارند اگر انسانند ولو غیر هم دین نیز انسانند و مراودات خود را اینگونه و بر اساس کرامت انسانی دنبال کن"؛ در سیره علوی همواره کرامت انسانی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر انسان توجه داشته باشد کرامت انسانی خود را با هیچ چیزی عوض نمی‌کند، گفت: این اصول می‌تواند دریچه‌ای باشد برای اینکه بدانیم امام علی (ع) چگونه صوت العدالة الانسانیه است و می‌تواند دریچه‌ای را به افق انسان فرهنگی در جامعه‌ای فرهنگی بگشاید.

به گزارش ایمنا، هدف اصلی برگزاری این کنگره در چهاردهمین قرن شهادت امام علی (ع) بازشناسی و معرفی ابعاد شخصیتی ایشان به مردم ایران و جهان، بازشناخت نهج البلاغه و تداوم ارزش ها و آرمان های انقلاب در سایه سیره امیرالمومنین(ع) است. حدود هزار و ۸۲ اثر به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که شامل ۴۷۰ مقاله، ۱۳۱ کتاب، ۸۸ پایان نامه دکترا،  ۳۰۵ اثر  شعر و ۱۸۲ اثر هنرهای تجسمی است. این آثار توسط ارزیابان و هیئت داوری در هربخشی ارزیابی و مقالات برتر برگزیده شدند که حاصل آن چاپ ۱۷ جلد کتاب است. این آثار در مراسم اختتامیه رونمایی شد و افراد مورد تقدیر قرار گرفتند،  همچنین ۳۲ مقاله و کتاب برای ترجمه به زبان های فرانسوی و اسپانیولی انتخاب شدند. این کنگره در روزهای ۲۵ و ۲۶ دی ماه برگزار شد و در آن از خانواده سردار سلیمانی تجلیل و به آنها نشان ولایت اهدا شد. همچنین از تمبر یادبود کنگره نیز رونمایی شد.

کد خبر 406057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.