فاز نخست توافق واشنگتن و پکن امضا شد/ آتش‌بس جنگ تجاری

رئیس جمهور آمریکا و معاون نخست وزیر چین طی مراسمی در کاخ سفید فاز نخست توافق تجاری میان دو کشور را امضا کردند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین بعدازظهر روز چهارشنبه ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۸) طی مراسمی در کاخ سفید به امضای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «لیو هه» معاون نخست‌وزیر چین رسید تا جنگ تجاری مخربی که بیش از ۲۰ ماه بین دو کشور در جریان بود، حداقل به‌طور موقت پایان یابد.

توافقی که به گفته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، کامل و قابل اجرا و حاصل اصلاح اشتباهات گذشته است و آینده‌ای سرشار از عدالت و امنیت اقتصادی را برای کارگران و کشاورزان آمریکایی و خانواده‌های آنها فراهم می‌کنند.

دولت ترامپ می‌کوشد تا به کمک این توافق تجاری، برخی از دغدغه‌های بلندمدت سیاستمداران و همچنین فعالان اقتصادی آمریکا درباره چین -از جمله مسئله عدم رعایت حقوق مالکیت فکری و سرقت فناوری- را برطرف کند و در مقابل، آمریکا به موجب این توافق از وضع تعرفه‌های بیشتر بر واردات ده‌ها میلیارد دلار از کالاهای چینی صرف‌نظر می‌کند. از طرفی دولت چین در چارچوب این توافق پذیرفته است که ظرف دو سال آینده واردات کالاهای آمریکایی را به میزان ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا در مراسم امضای این توافق تجاری خطاب به حاضران گفت: «آمریکا و چین امروز اشتباهات گذشته را تصحیح کرده و به کمک این توافق آینده‌ای سرشار از عدالت و امنیت اقتصادی را برای کارگران و کشاورزان آمریکایی و خانواده‌های آنها فراهم می‌کنند. این یک توافق کامل است و کاملاً قابل اجراست.»

وی در خصوص احتمال رفع تعرفه‌های فعلی دولت آمریکا بر کالاهای چینی گفت: « فعلاً تعرفه‌ها را لغو نمی‌کنیم، اما اگر بتوانیم در فاز دوم نیز با چین به توافق برسیم، من با لغو این تعرفه‌ها نیز موافقت خواهم کرد. در واقع درباره این تعرفه‌ها در حال مذاکره هستیم.»

معاون نخست‌وزیر چین نیز که به نمایندگی از کشورش توافق تجاری با آمریکا را امضا کرد، در خصوص توافق جدید گفت: «این یک توافق خوب هم برای آمریکا، هم برای چین و هم برای کل جهان است. این توافقی است که بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی، بین دو اقتصاد بزرگ جهان به امضا می‌رسد. گام بعدی این است که دو طرف با جدیت تمام برای اجرای توافق تلاش کنند.»

رابرت لایت‌هایزر، نماینده دولت آمریکا در مذاکره با چین، در حاشیه مراسم امضای توافق تجاری به خبرنگاران گفت که آمریکا قصد دارد تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری خود که در ماه نوامبر (آبان) برگزار می‌شود، مذاکرات خود را با چین برای دستیابی به فاز دوم توافق تجاری آغاز کند.

البته هفته گذشته دونالد ترامپ در این خصوص اعلام کرده بود: «شاید تصمیم بگیریم که فاز دوم توافق را به بعد از انتخابات موکول کنیم. زیرا من فکر می‌کنم که این‌گونه می‌توانیم به یک توافق بهتر دست پیدا کنیم؛ شاید خیلی بهتر.»

پیش‌بینی می‌شود که توافق تجاری بین آمریکا و چین با وجود همه کاستی‌های آن حداقل بتواند برای مدتی آتش جنگ تعرفه‌ای بین دو کشور که اقتصاد و بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار داده بود را خاموش کند.

کد خبر 406055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.