افزایش بام‌های سبز در هنگ کنگ

کمبود فضا در جزیره پرجمعیت هنگ‌کنگ در جنوب چین، معماران این شهر را بیش از پیش به سمت گسترش عمودی شهرها سوق می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش روزافزون جمعیت و کمبود فضا در هنگ‌کنگ، جزیره‌ای شلوغ واقع در جنوب چین، منجر شده است که گسترش عمودی شهرها و ایجاد آسمان‌خراش‌های بی‌شمار تنها گزینه ممکن برای توسعه شهری در این منطقه به حساب آید. البته لازم به ذکر است که این گسترش عمودی تنها مربوط به ساخت آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های سربه‌فلک‌کشیده نیست و ایجاد فضاهای سبز، عمومی و مزارع تولیدی مواد غذایی بر فراز بام‌های سبز بناها را نیز در بر می‌گیرد. ایجاد این فضاها در سراسر جهان بسیار مورد توجه قرار دارد و هر روز طرفداران بسیاری را به سمت خود جلب می‌کند. چین نیز از جمله کشورهایی است که از این گزینه به‌عنوان راهکاری برای بهبود وضعیت کمبود فضاهای شهری و کاهش آلودگی هوا بهره می‌برد. 

 در طول یک دهه اخیر بسیاری از  آسمانخراش‌های بتنی معروف هنگ‌کنگ میزبان مزارع شهری بسیار زیبایی بر فراز بام‌های خود بوده است و روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. در حال حاضر بیش از ۶۰ بام سبز عظیم در این جزیره وجود دارد که در کنار دیگر فضاهای سبز موجود در آن برای بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ کشاورز ایجاد اشتغال کرده است. یک گروه مردمی خودجوش و داوطلب به نام Rooftop Republic  نیز در هنگ کنگ تشکیل شده است که مردم جزیره را به احداث باغ‌های سبز روی پشت‌بام منازل خود تشویق می‌کند. این گروه موفق شده است مزرعه‌های شهری را با سبک زندگی معمول هنگ‌کنگ تلفیق کند. در چند سال اخیر، گروه Rooftop Republic با همکاری معماران، مهندسان، کشاورزان، آشپزهای معروف شهر و متخصصان تغذیه توانسته است فضاهای خالی گوناگون جزیره را به مزارعی سبز برای تولید مواد غذایی تبدیل کند که مهم‌ترین آن‌ها بر فراز بام‌ ساختمان‌ها ایجاد شده است.

از بهترین نمونه‌های بام سبز هنگ‌کنگ می‌توان از مزرعه سبزی نام برد که روی پشت‌بام برج بانک آمریکا (Bank of America Tower) با ۱۴۶ متر ارتفاع واقع در منطقه اصلی تجاری این جزیره ایجاد شده است. در این مزرعه تنوع زیادی از گیاهان خوراکی، از کلم بروکلی گرفته تا گوجه‌فرنگی‌های گیلاسی و سبزیجات سالادی دارد و تا کنون بیش از ۴۰۰ کیلوگرم سبزیجات تازه به بازارهای هنگ‌کنگ عرضه کرده است. مزرعه‌ای مشابه این نمونه نیز بر فراز The Fringe Club، یکی از بناهای میراث فرهنگی چین ساخته شده است که در آن سبزیجاتی نظیر گوجه، پونه کوهی، علف لیمو، نعناع، کاهو و کلم پرورش داده می‌شود.  نظارت بر فعالیت این مزرعه بر عهده آشپزهای معروف شهر است. از محصولات تولیدی این مزرعه پخت غذاهایی استفاده می‌شود که در رستوران‌های موجود در خود ساختمان قرار دارد.

هنگ کنگ بیش از ۹۰ درصد از مواد غذایی مورد نیاز ساکنان خود را از دیگر شهرهای چین وارد می‌کند، با این حال به لطف گروه Rooftop Republic  روزانه به تعداد افرادی که پشت‌بام‌های منازل خود را به مزارع به مزارع پرورش گیاهان تبدیل می‌کنند،  افزوده می‌شود. این گروه مردم را به سمت پرورش غذای سالم و تازه در محیط خانه‌های خود با صرف کم‌ترین هزینه راهنمایی می‌کنند و  سعی می‌کنند ساکنان جزیره را به داشتن واردات کمتر و تولیدات داخلی بیشتر ترغیب کنند. نتایج تحقیقات گروه مذکور حاکی است که در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هکتار فضا برای احداث بام‌های سبز  و حدود ۴۲۰ هکتار فضای زمینی برای پرو.رش گیاهان مفیددر هنگ‌کنگ وجود دارد.

کد خبر 405927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.