۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
 روبات زنده!

محققان با استفاده از سلول‌های قورباغه یک روبات زنده ابداع کرده‌اند که رفتارهای آن قابل برنامه‌ریزی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محققان دانشگاه‌های ورمونت و تافت از سلول قورباغه، موجودات جدیدی ساخته‌اند که می‌توان رفتارهای آن‌ها را برنامه‌ریزی کرد. این روبات‌های زنده در حقیقت از سلول‌های پوست و قلب نطفه قورباغه ساخته شده‌اند؛ ابررایانه‌ها اشکالی ثابت را برای سرهم بندی این سلول‌ها طراحی کرده و در ظرف آزمایشگاهی رها کردند.

 سلول‌های پوست، شکل‌های این موجودات کوچک را می‌سازند که شبیه یک حباب با چهار پا است؛ از سوی دیگر سلول‌های قلب، آن‌ها را به سمت یکدیگر کشاندند. "جاشوا بونگارد"، یکی از مولفان ارشد این پروژه می‌گوید: آن‌ها ماشین‌های زنده و نوینی هستند که نه روبات‌های معمول به حساب می‌آیند و نه یک گونه حیوانی؛ این دسته جدید از موجودات زنده قابل برنامه‌ریزی هستند.

طول هرکدام از این روبات‌ها یک میلیمتر است و محققان آنها را "xenobot" نامیده‌اند. آزمایش‌ها نشان داده است که این ارگانیسم‌ها می‌توانند در محیط اطراف خود  به مدت چند روز یا یک هفته شنا کنند و برای این منظور از انرژی نطفه‌ای ذخیره شده استفاده می‌کنند. روبات‌های مذکور به طور گروهی و به شکل دایره وار شنا می‌کنند.

محققان ادعا می‌کنند با کمک این روش می‌توان ماشین‌های زنده و قابل برنامه‌ریزی ساخت؛ می‌توان روبات‌های مذکور را طوری ساخت که فعالیت‌های مختلف مانند پاکسازی محیط زیست یا حتی فعالیت‌های درون بدن انسان را انجام دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 405699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.