از تاریخچه شرکت بوش تا جهانی شدن آن

بوش (Bosch)، یکی از شناخته شده‌ترین شرکت‌های بین المللی محسوب می‌شود که بیش از یک قرن در زمینه‌های متنوع طراحی و ساخت محصولات و تجهیزات مهندسی فعالیت داشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دفتر مرکزی این شرکت در شهر گرلینگن و در نزدیکی اشتوتگارت آلمان قرار دارد. زمینه‌های اصلی فعالیت بوش را می‌توان به چهار دسته راهکارهای موبایلی نرم افزاری و سخت افزاری، محصولات ویژه مصرف کننده مانند لوازم خانگی و ابزارهای کارگاهی، فناوری‌های صنعتی و انرژی و ساخت و ساز تقسیم کرد. علاوه بر این، شرکت بوش در تامین قطعات اتومبیل مانند شمع خودرو، سیستم‌های انژکتور و ترمز نیز شهرت جهانی دارد. در ادامه شما را تاریخچه تاسیس این شرکت، محصولات بوش و وضعیت کنونی آن آشنا می‌کنیم:

تاریخچه تاسیس شرکت بوش

"رابرت بوش"، جوان ۲۵ ساله آلمانی در سال ۱۸۸۶، با هدف تعمیر دستگاه‌های تلفن، لوازم برقی، ماشین‌های تحریر و ماشین آلات دیگر کارگاهی راه اندازی کرد. کارگاه کوچک او با تلاش و پشتکار مداوم رابرت بوش، پس از مدت زمان کوتاهی به یک شرکت بین‌المللی موفق تبدیل شد. اولین پروژه مهم رابرت، تولید دستگاه جرقه زن مغناطیسی برای یک موتور ثابت بود که طراحی آن از قبل وجود داشت؛ تولید این دستگاه باعث شد بوش از سال ۱۸۹۷ به عنوان تنها تولید کننده شمع جرقه‌ای خودرو شناخته شود. "گاتلاب هانولد"، که مدیریت مهندسی شرکت را بر عهده داشت، در سال ۱۹۰۲ طرحی جدیدی برای شمع خودرو ارائه کرد که موجب ثبات بیشتر محصولات بوش شد. هانولد در سال‌های بعد نوآوری‌های خود را در زمینه سیستم روشنایی، استارتر و بوق خودرو نیز ارائه کرد که باعث گسترده‌تر شدن خط تولید بوش شد.

جهانی شدن بوش

بوش طی تبلیغات متفاوتی سیستم‌های شمع و جرقه خود را در آمریکا معرفی کرد؛ این اتفاق باعث شد مشتریان زیادی جذب محصولات این شرکت شوند و سفارش‌های میلیون دلاری خود را ثبت کنند؛ در نتیجه فروش محصولات این برند آلمانی دو برابر و پس از آمریکا، بازارهای کشورهای دیگر نیز خواستار محصولات شرکت بوش شدند. بنابراین دفاتر متعدد شرکت بوش در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، استرالیا، آرژانتین، چین و ژاپن تاسیس شد.

فعالیت بوش پس از جنگ جهانی اول

با شروع جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴، تمامی دفاتر و مراکز خارجی بوش به یکباره تعطیل شد. پس از اتمام جنگ، بازگشت به بازارهای جهانی با وجود رقبای جدید کار بسیار دشواری بود، اما این شرکت آلمانی تسلیم نشد، بلکه دفاتر جدیدی در کشورهای مختلف تاسیس کرد و تمرکز خود را بر نوآوری قرار داد. در این دوره زمانی با افزایش فروش خودرو و ترافیک بیشتر در جاده‌ها، نیاز به امنیت بیشتر احساس می‌شد؛ بنابراین، شرکت بوش تولید چراغ موتورسیکلت، چراغ دوچرخه، بوق، شیشه پاک‌کن و شمع متصل به باتری را به محصولات خود اضافه کرد.

پمپ انژکتوری دیزلی بوش

بوش همواره به دنبال نوآوری بود، بنابراین در سال ۱۹۲۷ محصول جدید خود به نام پمپ انژکتوری دیزلی را به جهانیان معرفی کرد که در ابتدا برای کامیون‌ها طراحی شده بود، اما از سال ۱۹۳۶، برای خودروهای سواری نیز مورد استفاده قرار گرفت. رو به رو شدن بوش با بحران‌های جدید در دهه ۱۹۲۰، باعث شد این شرکت محصولات جدیدی تولید کند؛ بنابراین بوش شروع به تولید ابزارهای برقی و فناوری گرمایشی کرد و درهمان دوره زمانی رادیو و تلویزیون را نیز در سبد محصولات خود قرار داد.

جنگ جهانی دوم

با شروع جنگ جهانی دوم، شرکت بوش تمرکز خود را بر تولید محصولات نظامی قرار داد. در آن دوره زمانی ارتش آلمان به ماشین آلات فراوانی نیاز داشت و این شرکت فعالیت خود را در این زمینه ادامه داد. پس از اتمام جنگ جهانی دوم، بار دیگر شرکت بوش با بسته شدن مراکز بین المللی خود رو به برو شد. علاوه بر این، زیرساخت‌های تولیدی آن نیز از بین رفته بود؛ بنابراین این شرکت باید فعالیت خود را از ابتدا شروع می‌کرد.

محصولات بوش

محصولات بوش پس از جنگ جهانی دوم نیازهای مردم را برطرف می‌کرد؛ این محصولات شامل لوازم خانگی مخصوص آشپزخانه، ابزارهای برقی و رادیوهای مخصوص خودرو بود. از دیگر محصولات اصلی بوش در آن زمان، می‌توان به یخچال، لباسشویی و مخلوط کن اشاره کرد. بوش با استفاده از فناوری الکترونیک و دیجیتال در خودروها نظیر سیستم‌های ضد قفل ترمز موسوم به " ABS"، بیش از پیش در صنعت خودروسازی شناخته شد. حوزه بعدی فعالیت شرکت بوش، مخابرات بود؛ این شرکت فناوری‌هایی برای ماهواره‌های فضایی، تلفن‌های همراه و توسعه مخابرات ارائه کرد.

وضعیت کنونی بوش

در آستانه قرن ۲۱، چند فناوری دیگر مانند سیستم‌های کاهش مصرف سوخت، سیستم نگهدارنده سرعت (کروز کنترل) و دید در شب نیز توسط بوش معرفی شد. همچنین در سال‌های اخیر، حوزه‌های جدید فعالیت نظیر تولید دوچرخه‌های برقی به بوش اضافه شد که در سال ۲۰۱۱ زیرمجموعه‌ای مستقل را به این شرکت افزود. با توسعه فناوری حسگرها و نرم‌افزارها در سال‌های آتی نیز فناوری‌های بوش به مرور به بزرگراه‌ها، جاده‌ها و خیابان‌ها راه پیدا خواهند کرد. در حال حاضر بوش یکی از ۱۰ شرکت بزرگ آلمانی به شمار می‌رود که در بیش از ۵۰ کشور جهان مراکز عملیاتی دارد. این شرکت علاوه بر فعالیت‌های تولیدی، اقدامات خیرخواهانه را نیز به عنوان زمینه اصلی فعالیت‌های خود مورد توجه قرار داده است. شرکت بوش اکنون در سراسر جهان بیش از ۴۰۰ هزار کارمند دارد و درآمد آن طبق آخرین آمار، ۷۸ میلیارد یورو برآورد شده است.

کد خبر 405493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.