۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰
زرد اما سیاه

دیگر زندگی در شهر چنگی به دل نمی‌زند؛ زندگی زیر گنبد کبود در هوایی پالوده از سیاهی و تیرگی امتیاز نیست؛ اما شهر اینگونه نبود، دیو سیاه کم‌کم نمایان شد و شهر را در سیطره صولتش گرفت و حالا مجال نفس کشیدن را از همه گرفته.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وقتی دور می‌شود لکه سیاهی باقی می‌گذار. چشمم می‌سوزد و سرفه می‌کنم. خیابان‌های شهر سال‌هاست که با او آشناست، پیر و فرتوت شده، اما انگار خیال ندارد بازنشسته شود. کهنگی از ظاهرش پیداست؛ روغن‌ریزی دارد، درهایش به سختی باز و بسته می‌شود، صندلی‌هایش راحت نیست و بدتر از همه اینکه خیلی دود می‌کند.

ماجرای تازه‌ای نیست قصه تاکسی‌های دودزا و آلاینده‌ای که هر روز و شب میهمان گوشه‌گوشه‌ شهرند و رانندگانی که هنوز چشم یاری از آن‌ها دارند تا لقمه نانی بیابند و شهروندانی که به ناچار سوار بر این ارابه‌های دودزا می‌شوند؛ اما آیا این روزگار سیاه را سرانجامی هست؟

گلپایگان نیز مانند بسیاری از شهرها سال‌هاست پنجه در پنجه دیو سیاهی دارد که گلویش را می‌فشرد و راه زندگی را بسته و حالا آنچه زندگی زیر این گنبد کبود را سخت‌تر می‌کند، تاکسی‌هایی است کهنه و فرسوده که دود سیاهشان هر روز اوضاع را بدتر می‌ند.

شرایط نوسازی فراهم نیست

محمود یاوری از رانندگان تاکسی شهری گلپایگان می‌گوید: دو سال قبل با پرداخت ۲۰۵ هزار تومان برای دریافت تاکسی جدید ثبت نام کردم ، اما هنوز جوابی داده نشده است.

وی می‌افزاید: شهرداری پیگیر تحویل خودروهای جدید است، اما بدعهدی ایران خودرو که شاید ناشی از تحریم‌ها باشد باعث شده پیگیری‌ها به نتیجه نرسد.

این راننده تاکسی تصریح می‌کند: شهرداری فقط ثبت نام خودرو را انجام داد، اتحادیه حمل و نقل همگانی کشور اسامی را به ایران خودرو ابلاغ می‌کند و سپس طبق نوبت‌بندی خودرو تحویل داده می‌شود.

رحیم منتظران از دیگر رانندگان تاکسی این شهر می‌گوید: روزگار سختی است، کسب درآمد با این تاکسی‌های کهنه و فرسوده واقعا سخت است، سه‌چهارم درامد تاکسی خرج خود ماشین می‌شود، اما چاره چیست؟ زندگی خرج دارد. می‌خواهیم تاکسی نو بخریم، مسافران هم از تاکسی نو بیشتر استقبال می‌کنند، ولی تسهیلات مناسب نمی‌دهند، خودمان هم پول کافی نداریم که تاکسی نو بخریم.

اما گفته‌های مسئولان حمل و نقل شهرداری گلپایگان حاکی از آن است که فراینده ثبت‌نام و تحویل خودرو ایرادات اساسی دارد که مانع نوسازی ناوگان تاکسیرانی می‌شود.

امیر لاهوتی، رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گلپایگان می‌گوید: طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده چند سالی است که در دستور کار شهرداری قرار گرفته و تعداد قابل توجهی خودرو نیز نوسازی شده است.

وی می‌افزاید: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در قالب دو پروژه شامل طرح‌های نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل انجام می‌شود که در طرح نوسازی، تاکسی‌های جدید جایگزین تاکسی‌های با عمر بالای ۱۰ می‌شود.

وقتی مسافربرهای شخصی جایگزین رانندگان تاکسی می‌شوند

رییس سازمان حمل و نقل شهرداری گلپایگان ادامه می‌دهد: در طرح توسعه با توجه به میزان سهمیه هر شهر تاکسی‌های جدید به ناوگان حمل و نقل اضافه می‌شوند، در این طرح مسافربران شخصی که از شهرداری مجوز گرفتند جهت دریافت تاکسی در اولویت هستند و می‌توانند با انجام مراحل ثبت نام در سامانه مربوطه تاکسی دریافت کنند.

لاهوتی تصریح می‌کند: متاسفانه در دو سال گذشته با توجه به مشکلات پیش آمده از جمله افزایش قیمت خودرو سامانه مذکور غیرفعال بوده و امکان دریافت تاکسی وجود ندارد.

وی می‌گوید: دودزا بودن و آلودگی محیط زیست از معضلات تاکسی‌های فرسوده است و از طرفی حقوق شهروندی ایجاب می‌کند که با توجه به  پرداخت هزینه‌های حمل و نقل با یک وسیله مناسب و در شأن شهروندان کار جابجایی انجام شود.

رییس سازمان حمل و نقل شهرداری گلپایگان می‌افزاید: برای تعویض تاکسی‌های فرسوده ۲۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است، اما متقاضیان دریافت تاکسی در طرح توسعه مشمول دریافت وام نبودند که در این خصوص نیز تعدادی از رانندگان مسافربر شخصی برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند و همکاری لازم نیز توسط بانک به عمل آمد.

نفس شهر به شماره افتاده

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که به گفته پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان ۳۰ درصد از تاکسی‌های این شهر فرسوده و نیازمند نوسازی فوری است.

وی می‌گوید: در حال حاضر ۲۰۸ دستگاه تاکسی در این شهر مشغول جابجایی مسافران است که از این تعداد ۱۴۱ دستگاه تاکسی گردشی، ۲۵ دستگاه تاکسی خطی و ۴۲ دستگاه تاکسی بی‌سیم است.

شهردار گلپایگان می‌افزاید: ۲۱۰ دستگاه خودروی فعال در سرویس مدارس و ۵۴ دستگاه تاکسی تلفنی نیز جابجایی مسافران را انجام می‌دهد.

شکرزاده تصریح می‌کند: همه تاکسی‌ها بیمه شخص ثالث دارند، ۷۰ درصد تاکسی‌های فرسوده در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نوسازی شد و امسال با توجه به برآورد سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری، ۳۰ درصد تاکسی‌های شهر فرسوده و نیازمند نوسازی است.

وی می‌گوید: نوسازی ناوگان فرسوده با ارایه تسهیلات کم‌بهره بانکی به رانندگان و زنان سرپرست خانوار به منظور تهیه خودرو و فعالیت در حوزه حمل و نقل و برقراری بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان با استفاده از یارانه دولتی از طرح‌های حمایتی از فعالان ناوگان حمل و نقل عمومی و باربری شهر گلپایگان انجام شده است.

شهردار گلپایگان می‌افزاید: پیگیری لازم برای برقراری بیمه تکمیلی رانندگان و آغاز ثبت‌نام و توزیع لاستیک بین رانندگان دارای پروانه و صدور باربرگ برای شاغلان در ناوگان حمل بار در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 405355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.